Annons:
Etikettalkoholberoende
Läst 3809 ggr
[mia-38]
2009-02-19 20:08

Att bli av med körkortet.

Hej!

Jag är inte medlem här, ännu. Men hoppas att det är ok om jag ställer några frågor här inne.

Det är så att en av mina bästa vänner blev av med sitt körkort nu i helgen pga rattfylla. Mycket oansvarigt!! Jag vet!! Inget jag accepterar men jag försöker nu att hjälpa honom. Han vill verkligen ha hjälpen med att sluta dricka.
Han dricker endast varannan helg. Aldrig annars. Och denna helgen blev en milstolpe för honom.

Nu har han en del frågetecken om allt detta med körkortshanteringen.

Är det någon här inne som vet vart han kan vända sej med frågor som:

- Hur lång tid tar det innan det händer något?
- Vart kan man ringa och fråga om handläggningstiden?
- Kan man förkorta körkortsindraget och hur gör man i sånna fall?

Han är tacksam för alla råd och tips vart han kan vända sej.
Han ska gå till psykolog och få hjälp med sej själv också.

Tacksam för alla svar vi kan få

MVH Mia-38

Annons:
Gasoline
2009-02-19 20:46
#1

Det ända jag vet är att dom kan överse att dra in körkortet om du har en BRA anldening till vadför du måste ha kvar det. När pappa vart av med sitt (iof pga för många in och utåkningar på behandling för alkoholism) så mätte han upp hur långt det va till jobbet, i hopp om att han skulle vara så pass beroende av körkortet att han fick behålla det. Men han vart iaf av med det. Vet ju nu inte om det är samma sak.

[mia-38]
2009-02-19 20:50
#2

Nä jag vet inte heller.

Han använder ju sitt körkort på jobbet. Han kanske kan åberopa det. Hans chef skulle skriva något i papprena han hade fått om det.

Men han undrar med vart man kan vända sej och prata om sånt här? Vilka myndigheter kan detta bäst? Där han kan få råd om hur han ska gå till väga med allt.

Gasoline
2009-02-19 20:52
#3

#2 Vet faktiskt inte, det får tyvärr någon annan svara på för jag pratar helst inte med pappa om sådant då han blir så förbannad på mig så fort jag nämner något om hans alkoholproblem.

kerstinjo
2009-02-19 21:53
#4

Dras körkortet in så gäller det från den dag han ertappades, så tiden som körkortet är indraget påverkas ej av en lång behandlingstid. Så jag ser ingen anledning att göra mer än bara vänta, för det lär inte gå fortare ändå.

Har han åkt fast för rattfylla så antar jag att de tog körkortet på plats. Omedelbart indraget mao.

Att förkorta indraget är mycket svårt och förekommer nästan aldrig. Så det spelar ingen roll om han går till psykolog eller alkoholterapeut. Det kommer inte att påverka tiden körkortet är indraget.

Att han behöver körkortet pga sitt arbete är ingen som helst garanti att länsstyrelsen tar hänsyn till. Kanske omplacering?

Straffpåföljden beror på promillen i utandningsluften och där finns det inga förmildrande omständigheter. Provet är svart på vitt och relaterar till utandningsprovet.

Möjlighet finns att ansöka om alkolås, din vän kommer att få papper på det av länsstyrelsen. Men det är ingen garanti att man får det. Man får göra en ansökan som kostar 1000:-, men ansökan kan bli avslagen.

Ett alkolås kostar ca 50.000:- och det betalar den åtalade själv och alkolås kan bara användas i nyare bilar.

Men det här skulle han ha tänkt på innan han satte sig i bilen så det är nog bara att ta sitt straff och tacka sin lyckliga stjärna att ingen blev skadad eller påkörd

 Kerstin 

 

Upp till toppen
Annons: