Annons:
Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 2098 ggr
Kia
12/14/08, 9:00 PM

Morgondagens Gud

Så, Kia läser en bok Skrattande en bok jag är väldigt tagen av skulle jag vilja säga. Jag  har länge funderat på vad GUD är och hur jag ska kunna applicera GUD på mig själv och även hur människor som inte tror på GUD ska kunna använda sig av GUD när de inte tror. I 12 stegsprogrammen ska man ju inte relatera GUD till en religion (om man inte vill) och jag har försökt förklara att det behöver man inte utan man tar till sig det man vill ha och sen låter man resten vara, men ändå återkommer ALLTID disskussionen till GUD och att det är religöst anknytet med det ordet.

Boken jag läser nu heter "Morgondagens GUD vår största andliga utmaning" och är skriven av Neale Donald Walsch. Jag vill verkligen rekommendera er att läsa den och blida er en uppfattning och återkom till denna tråden och berätta för mig vad Ni tyckte. (man kan köpa den i pocket).(Ni får gärna kommentera ändå Flört

Jag har hittat massor av sanningar och svar i denna boken och framförallt har jag nu  ÄNTLIGEN förstått vad GUD är. (och jag har inte ens läst färdigt boken än).

GUD är LIVET. Om jag istället för att använder mig av ordet GUD som är så djupt rotat i oss har en anknytning till en religion och istället exempelvis i 12 stegsprogrammet använder ordet livet som min högre kraft så inser jag att ja,livet är den högre kraften den jag sökt med ljus och lyckta.

Ger er ett exempel : Om man skulle sätta Livet framför allt istället för att använda ordet GUD så får saker och ting en helt annan mening exempelvis "Livet ÄR. Livet är det som är. Livet har inget utseende ingen form inget kön. osv. Det vi är vana vid är att sätta ordet GUD där och genast blir det religöst. Vem är det som bestämmer att allt ska vara religion och vad jag ska tro på? Någon bestämmer det och sen blir det vad vi ska tro på detta är jag helt emot och jag kan bara känna att denna boken har fått mig att vakna upp. Jag vet precis vad GUD är för mig och det finns runt mig hela tiden.

Har Ni någonsin hört talas om Stig Larsson en kompositör som gjort en konsertt som heter "Förklädd GUD" Den är mycket bra och spelas gärna nu i jultider. Slutnumret sjunger kören om att GUD sitter vid din sida förklädd och för mig är det så. GUD sitter förklädd vid min sida, men GUD är Livet. Jag har livet vid min sida och jag kan om jag vill bli ett med livet.

Jag skulle kunna skriva ihjäl mig om detta ämne för jag finner det väldigt intressant men slutar här för nu för kanske är det helt förvirrande för alla men igen tipsar jag om att läsa boken den får mig till att tänka en hel del iallafall.

Kramis Kia

Annons:
Kia
12/14/08, 9:07 PM
#1

Detta är länken till Förklädd GUD av Stig Larsson (För er som inte vet är Stig Larsson en Svensk kompisttör som i år skulle fyllt 100 och det är anledningen att man hyllat honom så mycket i år överrallt.)

Det Ni hör här är sista delen bara av förklädd gud. (vet ej hur kvalitee är)

ooops ser nu att mitt första inlägg blev långt men Ni får stå ut för jag måste få detta ur mig…..Cool har många tanka just nu…

Gronstedt
12/15/08, 7:13 PM
#2

Fast jag fattar ändå inte varför de måste använda ordet GUD, som är upptaget av kristendomens (och i viss mån andra religioners) bild av gud, om det nu är så himla oväsentligt vilket ord man använder. Den dag man bestämmer sig för att sluta använda ordet GUD och i stället använda ordet SILL, så ska jag tro på'at.

Eller varför sätter de inte till exempel ordet LIVET i stället för ordet GUD, om det inte är viktigt att använda ordet GUD?

kerstinjo
12/15/08, 7:25 PM
#3

# 2

Jag kan allt hålla med dig där. Jag är totalt oreligiös och har fått brottas åtskilliga gånger med Guds-begreppet.

Var du än läser i AA's stora bok så återkommer begreppet Gud. Inte med all möda i världen går det hela tiden att översätta med annat.

AA-filosofin ska ju vara helt religionsfri, men ibland är det omöjligt att ersätta ordet Gud md något annat.

Men jag har slutat bry mig eftersom programmet har gett mig så mycket.

# 1

Gud är livet! Bravo, Kia! Det verkar finnas mycket tänkvärt i den boken.

 Kerstin 

 

Kia
12/15/08, 9:32 PM
#4

Vi är så styrda av religoner idag och därför går det inte att använda ordet GUD utan att man förknippar det med en religon så är det bara, det håller jag med om också. Jag har också brottats med detta begrepp och jag vet inte för jag har en period känt det som att jag måste tro på Gud för att få detta att gå ihopa. Men jag har bestämt mig för att nu inte bry mig om att de säger Gud utan att att jag använder mig av ordet livet istället och det är så GUD är för mig. Alltså inte en gud som styr och berättar hjur jag ska tro på den utan bara att allt runt mig är en del av livet och en del av evolutionen.

Grönstedt, du kan ju använda ordet SILL Flört det spelar ingen roll vad du använder det är ju vad du gör det till och vad som finns runt dig som du kan tro på . Det är fortfarande så att det är livet i sig som är det som är runt oss som är ett med oss. Vi skapar ju allt själva hela tiden hela dagarna kan jag känna.

Jag respekterar verkligen de som tror på en GUd i en religon men jag vill göra det större än så jag vill se detta med andra ögon och den här boken har verkligen öppnat ögonen för mig för första gången har jag fattat.

Gronstedt
12/15/08, 9:49 PM
#5

Jag tror faktiskt inte på att ingen skulle reagera om jag satt och sade att jag lägger mitt liv i SILLENS hand på ett 12-stegsmöte …

kerstinjo
12/15/08, 9:54 PM
#6

# 5

SILLEN ge mig sinnesro….. *asg*Skrattande

 Kerstin 

 

Annons:
kerstinjo
12/15/08, 9:56 PM
#7

*fnys* Vad skrev jag till dig i # 3 Kia?

Läs…."Gud är livet"……….. FörvånadSkrattande prata om att uttrycka sig dumt!

 Kerstin 

 

Porklash
12/16/08, 11:26 AM
#8

Jo vi kan konstatera att Gud förlorar och de där eländiga religionerna vinner igen.

Guds begreppet är ju jätteviktigt inom tolvstegs rörelsen och jag tycker att man ska kalla det för Gud. Lite som ta tillbaka nationalsången och flaggan från rasisterna om ni förstår?

Som någon sa: Gud betyder ju Glad Utan Droger.

pEr

Gronstedt
12/16/08, 12:17 PM
#9

#8: Hur 17 kan gudsbegreppet vara viktigt samtidigt som det inte är viktigt? Använd gudsbegreppet så mycket ni vill, men försök inte samtidigt låtsas som om det inte fanns och var viktigt! Använd ordet och stå för det!

Den som inte känner som jag kan få stor hjälp av 12-stegsprogram, och vi som hellre går under i vårt missbruk än byter beroende till 12-stegsprogrammets GUD, vi får göra det.

Och jo, jag fattar visst resonemanget med att GUD i det här sammanhanget är vad jag tycker att det är. Det hjälper inte. Jag lägger inte mitt liv i någons hand utom min egen. Varken GUDS eller SILLENS.

Porklash
12/16/08, 6:00 PM
#10

#8

Jag är ingen talesman för tolvstegsrörelsen mer än att jag själv är tolvstegare och säger det som jag tycker. Det är mina åsikter och inget annat.

Mina åsikter kan vara helt annorlunda än andra i i gemenskapen.

Jag tycker Guds begreppet är viktigt men att det är personligt.

Sen förstår jag dig inte när du skriver "vi som hellre går under i vårt missbruk än byter beroende till tolvstegsprogrammets Gud"

Det finns ju andra sätt att jobba med sitt beroende än tolvsteg eller missuppfattar jag dig nu?

kerstinjo
12/16/08, 7:34 PM
#11

Jag fortsätter då.

Jag är helt oreligiös och hade lite svårt för programmets "Gud" i början. Men efter en tid så lade jag det "problemet" åt sidan. Just Gudsbegreppet var så småningom inte av någon betydelse för mig.

Jag blev nykter och drogfri tack vare programmet. 

Jag hittade en Kerstin som jag inte trodde fanns.

Jag hittade en gemenskap och ett sätt att leva som jag inte trodde fanns.

Med eller utan "gud", för mig är det helt ointressant.

För mig är det resultatet som är intressant.

Tack vare programmet lyckades jag med något som jag aldrig tidigare hade lyckats med.

DET är jag tacksam för!

 Kerstin 

 

Gronstedt
12/17/08, 11:47 AM
#12

#10: Med "vi som hellre går under i vårt missbruk än byter beroende till tolvstegsprogrammets Gud" menar jag just det: Det finns minst en person som är helt oförmögen att söka hjälp i ett 12-stegsprogram just för detta att man ska erkänna sig otillräcklig och söka stöd hos/lägga sitt liv i/finna sinnesro hos en "högre makt".

Visst finns det andra sätt att jobba med beroendet, och jag tycker att jag klarr det ganska bra numera. Jag vill bara tydliggöra att detta med gudsbegreppet i 12-stegprogram faktiskt gör att inte alla kan söka sig dit. Det är inte bara att säga att "Jamen det är bara ett ord, det är inte viktigt.". Själva tanken att den högre makten (vilken den än är) skulle vara en förutsättning för framgång stänger ute en del människor.

Men för dem det fungerar för är det jättebra. Som kerstinjo skriver, så hjälper det många, många människor.

kerstinjo
12/17/08, 12:01 PM
#13

Jag kan faktist förstå dig Gronstedt och jag tycker att det är lite olyckligt att Gudsbegreppet har en sådan stor del i programmet.

För AA-rörelsen ska vara politiskt och religiöst obundet och ändå finns detta Gudsbegrepp i rörelsen.

Samtidigt så tycker jag att det är väldigt olyckligt om just det ordet ska få några människor att backa. För trots allt är det ett otroligt bra koncept som har lyckats med så otroligt mycket.

Men det finns en möjlighet att göra som jag, ta till mig det som jag tycker om och inte lägga någon vikt på andra saker.

Jag slutar trots allt inte att läsa Aftonbladet, fastän jag inte alltid håller med dem.

 Kerstin 

 

Annons:
Porklash
12/17/08, 12:56 PM
#14

Aha ja då blir ju den här diskussionen lite svårare än vad jag inbillar mig att jag klarar av på nätet men jag provar lite försiktigt.Glad

Kerstinjo är ju då uppenbarligen ett bra bevis på hur personlig anvädningen av programmet kan vara och det fungerar ändå. För så ser jag på det också. Ta till det som du tycker är bra och låt resten vara.

Ja vissa tonar ned Gud grejen på gott och ont. Tonar någon ned den p.g.a att man vill sälja programmet till flera så är min personliga åsikt att man gör fel. Men en del har ju svårt att tro på nånting alls då brukar en del förklara att det inte är så bråttom. Många är ju rädd för Gud utan att de ens har definierat vad det är eller ionte för sig själv.

Jag klev inte bara in och köpte nån/nåt Gud på en gång heller. Jag är en ganska skeptisk person. Men det finns ett uttryck inom gemenskapen: "fake it `til you make it" och det var så det var för mig. Helt plötsligt funkade det. Även Gud. Kan aldrig påstå att jag kände mig speciellt frälst eller att jag tyckte att jag "funnit Gud" mer en aha upplevelse… Det är är Gud som jobbar liksom…

Tänker än en gång poängtera att jag inte är speciellt förtjust några somhelst religioner även om jag tycker Buddhismen verkar sympatisk (är det en religion ens förresten?) och Jesus nog var en cool kille men treenigheten som ska vara så viktig inom kristendomen är för mig fullkomligt obegriplig.

några andra saker som också vill säga eftersom du Gronstedt säger nåt om att byta ut sitt beroende till tolvstegsprogrammets Gud är att den Guden finns inte. Jag har min/mitt Gud. De andra inom programmet har förhoppningsvis sin.

Beroende av Gud? Kanske men jag ser inga sociala eller ekonomiska konsekvenser av detta. Socialt snarare tvärtom eftersom jag har genom att "tvingats" (inte av programmet eller nån där i utan p.g.a min utveckling) acceptera nånslags Gud har blivit ödmjkare inför andras trosuppfattningar och kan inte längre avfärda dem som lurade. Vilket jag gjorde förr. Jag har haft väldigt givande samtal med människor jag skulle vilja kalla tok-kristna och av dem fått mycket bra saker även om jag aldrig skulle kunna tro på det sätt de gör.

Vad jag har glömt att säga i allt detta är Kia den där boken ska jag läsa sen när jag är klar med den jag läser nu!

Gronstedt
12/17/08, 1:17 PM
#15

#13: Som sagt, för mig är inte inte ordet GUD som är problemet, utan tanken på att jag ska "överlämna mig" till någon som helst högre makt eller annan makt. Det är det som är det omöjliga.

Gullilla
12/18/08, 1:03 PM
#16

Många är sätten! Huvudsaken är att man själv kan förstå………

Jag sätter likhetstecken mellan GUD = KÄRLEKEN.

Det står på otaliga ställen i Bibeln att Gud är kärleken.

Då är väl Kärleken = GUD åxå, eller?

Har man det i åtanke, alltid, så blir det rätt så lätt att förstå vad Den Högre Makten menar: Håll dig till kärleken till Livet/jaget/medmänniskorna osv……..så blir det rätt.

Jag säger som du: "Om detta skulle jag kunna skriva HUR mycket som helst. Spännande är det och funkar gör det.

Kramar från mig. http://gullillas.blogg.se (Titta gärna in!)

Bättre att le än att vara le

 


 

Porklash
12/18/08, 1:43 PM
#17

# 15

Precis så var jag med.

Kan fortfarande inte säga/tycka högre makt fast det är också bara ord. Blir någon slag hierarki-känsla så för mig gäller starkare kraft.

Kia
12/19/08, 10:49 PM
#18

Jag ser det nog inte som att jag överlämnar mig till en högre makt heller utan mer som att jag kan få stöd från något/någon när jag behöver det och det genom mina tankar men också från andra människor.

Jag vill bli ett med själen/livet i sig och det kan jag bara li om jag släpper vissa saker och går vidare utan att hänga upp mig på saker som jag tidigare blivit väldigt upprörd över.

Jag tror fortfarande att vi är så styrda av religoner och det är så det ska vara och har varit i så många år att man ska tro på ett visst sätt men samtidigt är det ju vi som skapat och skapar det sättet och ingen annan mer än vi och därför blir ordet Gud så laddat på något sätt och något man nästan blir rädd för. Jag förstår dig Grönstedt när du skriver att du inte vill överlämna dig till en högre kraft för det är en svår tanke och det är ngt jag jobbar fortfarande med. Men jag funderar också på vad det är jag ska överlämna liksom för jag är livet, mitt inre är livet och alla lever i livet allt liksom .

Rörigt jag vet bara en massa konstiga tankar just nu antar jag….

Jag tror på 12 stegsprogrammet för jag inser att det finns för mig ingen annan väg och därför måste jag tro att detta fungerar annars kommer det aldrig gå. Men jag trycker ej på det på andra för det måste finnas en villighet att gå dit och det kan bara var och en själva känna.

Oavsett så tipsar jag om boken som jag nämner i #0 för även om man inte tror så har denna en mycket intressant vinkling måste jag säga….

[Beavis]
12/20/08, 12:57 AM
#19

Det finns ingen gud utom Beavis och jag är hans profet!

Ateism åt alla s

sorry jag e militant ateist :-)

kerstinjo
12/20/08, 12:32 PM
#20

# 19 Miletant ateist??

 Kerstin 

 

Annons:
kerstinjo
12/20/08, 3:38 PM
#21
  • Vi kom till tro på en kraft starkare än vår egen, kunde hjälpa oss att återfå vårt förstånd.
  • Vi beslöt att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, såsom vi själva uppfattade Honom

 

Jag hade försökt och misslyckats, försökt och återigen misslyckats. Med min egen kraft kunde jag inte gå vidare och bli nykter/drogfri, så mycket stod klart för mig. Jag försökte i många år och föll ganska snart igen.

 Men jag fann min "kraft", de människor som gått före mig och var levande bevis på att det gick att komma ur ett missbruk. De människorna gav mig kraft att fortsätta.

"Vi beslöt att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, såsom vi själva uppfattade Honom"

De orden kan jag tolka precis som jag vill, det finns inget rätt och inget fel.

För min egen del har jag inte lagt min vilja eller händerna hos någon Gud. Jag har en alldeles egen tolkning på det steget, jag låter dem som gått före mig vägleda mig och lärde mig att lita på deras kunskap.

De hade styrkan och kunskapen att vägleda mig när jag misströstade.

Jag fann en Gemenskap Utan Droger.

 Kerstin 

 

Porklash
2/23/09, 5:19 PM
#22

har nu läst boken och kommer att rekommendera den till alla som undrar hur jag tror.

Jag håller självklart inte med om allt och tycker ibland att det känns så amerikanskt så att det smakar äppelpaj med jordnötsmör på McDonalds med Coca-Cola men grundtanken och inställnigen håller jag helhjärtat med om…

Kia
2/23/09, 7:59 PM
#23

Porklash.. vad roligt att du läst den :)

Jag tyckte väldigt mycket om den men visst jag håller med dig en del är amerikanskt. Men det fanns mycket tankvärt i den måste jag säga…

Upp till toppen
Annons: