Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 3205 ggr
Skogstrollet-igen
2009-02-16 20:39

Mitt eget lilla h-vete

Jag klarar av det mesta i mitt liv. Jag är kompetent på mitt jobb, jag är en god dotter/syster/fru. Jag kämpar på med IVF-behandling, jag är en god lyssnare och vän. Ja, jag tycker faktiskt om mig själv men… JAG FIXAR INTE MATEN. Den tar över, som ett beroende gör. Den styr mig och jag hatar att bli styrd. Har hittat LCHF och mår mycket bättre men går ner i vikt för långsamt, läs inte alls, och återfaller. Jag tröstar mig med mat då livet jäklas. Detta är ett ekorrhjul!  Finns det en lösning, finns det hjälp?

Annons:
AnneN
2009-02-17 01:23
#1

Ja det finns hjälp och du är inte alls ensam om att ha blivit beroende av maten!

Jag kan rekomendera att du testar OA eller FAA, det är 12-stegsprogram som bygger på AA´s program fast det är ändrat lite för att passa matmissbrukare/sockerberoende.

Jag går själv varje vecka på OA-möten och jag har nu varit fri från överätande i ca ½år.

Önskar dig lycka till på din väg mot ett friskare liv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Skogstrollet-igen
2009-02-17 18:23
#2

Tack! Kan någon lite snabbt dra skillnaderna mellan OA och FAA. Tyckte själv att det var mycket "Gud" och att "Överlämna sig till högre makt" hos FAA. Sant eller inte?

Mycket tacksam för hjälp!

AnneN
2009-02-17 18:42
#3

#2 skillnaden mellan OA & FAA är att FAA är mer inriktat mot sockerberoendet och de har en matplan de följer medan OA är mer allmänt inriktat mot matmissbruk överlag och inte följer någon speciell matplan.

Gu är som du själv vill tolka ordet, det behöver med andra ord inte ha något med religion att göra eftersom OA & FAA inte är bundet till någon religion, det där med högrekraft/makt är väl snarare att vi inser att vi själva är maktlösa och söker hjälp hos något som är starkare än en själv för en del kan det vara en Gud i religiösmening medan andra har valt att se OA-gruppen som sin högrekraft eller något annat.

Vet att det kan vara många som har svårt att ta till sig texterna just för att det är många ställen där det står Gud och liknande saker, men det är absolut inte någon som måste vara religiös för att kunna ta till sig programmet.

Jag skulle rekomendera att man går på iallafall några möten och försöker se helheten istället för bara några få ord.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Skogstrollet-igen
2009-02-17 20:40
#4

Tack. Skall läsa och begrunda.

Kia
2009-02-24 00:57
#5

Skogstrollet. Jag är då med i FAA och väldigt aktiv där. Jag kan bara säga att oavsett du väljer FAA eller Oa så är det beroendet i sig som är sjukdommen och då kan man välja att gå på NA och AA också. Maten är bara en symptom på själva sjukdomen som är BEROENDE. Men jag finner det skönt att jag kan gå dit där jag ibland bara kan prata óm sympomen alltså maten som är jobbig för mig.

FAA har en matplan men man ska aldrig glömma att FAA har en matplan men den är inget tvång att äta på utan bara en rekommendation hur man kan äta för att hålla sig fri. Jag äter inte strikt efter FAA:s matplan jag äter mer enligt LCHF och jag är ändå abstinent i FAA:S plan. De säger inget socker, mjöl , vete och raffinerade kolhydrater. Det är där triggern ligger enligt FAA.

FAA startade vad jag förstått på att någon steg ur OA och behövde specificera drogen mer och hålla sig helt ifrån den. Men FAA är ingen stor organisation just nu men vill så gärna växa. Jag tror att båda är bra för oss matberoende faktiskt. FAA har samma 12 stegsprogram som andra program så där är ingen skillnad i GUDs begreppet på FAA som inte finns i andra 12 stegsprogram. Man måste hitta sin väg och sen låta resten vara. Högre kraft för mig är Livet. När jag är ett med mitt liv är jag det med med min högre kraft…

Oppps blev ett långt inlägg men vill säga en sak till :) När det gäller viktnedgång så min erfarenhet är att sluta fokusera på det utan fokusera bara på att ta en dag i taget och inte låta det handla om vikt då. Jag vet bara själv att så foort jag börjar fundera på viktnedgång så åker jag dit så det smäller om det . Varje gång. När tankarna är på väg så väntar jag tills de går över i princip numera för när de kommer så är jag ej frisk….

Hoppas du finner ett prgram som kan hjälpa dig. Det är fantastiska människor på alla möten.

Kram Kia

Upp till toppen
Annons: