Annons:
Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 2545 ggr
Kia
2009-02-28 00:30

Meditation

Jag mediterar inte, men någon sa till mig att det kanske inte är så dumt att meditera ibland. Men hur ska man göra det när man inte har ngn som helst aning om hur man gör?

Så jag fick lite tips då. Ofta är jag sugen på kvällarna det bara går av sig själv det där :( och det händer ofta när jag slår mig ner vid tvn. Men ibland undrar jag varför jag ens tittar på tvn. bara bläddrar mellan kanalerna, helt meningslöst. Jag somnar ständigt vid tvn. Så tipset var att någon kväll gå och lägg dig och pbara rensa tankarna. Läs inte, titta inte tv utan bara ligg där och rensa och låt sömnen komma… Kanske något att pröva tänker jag. Ska nog göra ett försök. Säkert ingen klassisk metod av meditation, men en början att rensa lite i hjärnan….

Kia

Annons:
Solini
2009-02-28 00:47
#1

Hej Kia! Det är inte så svårt att börja meditera som man tror, eller ja som du säger är det väl svårt att ta sig till att göra det. Men jag lovar att när du väl gör det så kommer du uppskatta det. Det bästa sättet att lära sig är nog helt enkelt att sätta igång bra musik och lägga dig (eller sätta dig ifall du känner för det) på ett bra ställe där du känner dig trygg och kan vara ostörd. Sen lyssnar du på musiken och försöker att inte tänka på något annat än musiken.

(ett bra musiktips är te.x delfinsång, meditationsmusik eller väldigt lugnt instrumental musik som du gillar)

Sedan när du känner att du samlat tankarna lite kan du börja med att slappna av nedifrån ändå ifrån tåna och arbeta dig uppåt, steg för steg, muskel för muskel och bara tänka att du slappnar av dom. Det gör ingenting om du misslyckas med en muskel te.x. Det är bara att fortsätta. Du tänker dig att ju högre upp du kommer på kroppen ju mer avslappnad blir din nedre del os.v. Kom ihåg att fokusera på alla delar i huvudet också. När detta är gjort bör du känna dig totalt avslappnad. Om inte så kan du göra det en vända till. När du väl gjort detta ett tag kommer det inte ta lika länge att slappna av.

Sedan får du välja lite själv hur du vill göra. Fantisera vettja, tänk på positiva saker. Kommer det upp negativa tankar, försök rådgöra med dig själv om att tänka positivt. Gör så varje gång en negativ tanke kommer upp. Försök även göra negativa tankar till positivt.

Detta är alltså som jag brukar göra som start. Alltså det är helt upp till dig hur du vill göra. Du kan som sagt göra exakt vad du vill under en meditation. Men kom ihåg att när du är i det "stadiet" så har du ett unikt tillfälle att tala med dig själv så att säga.

för mig har meditation gjort att jag kan kontrollera mina känslor bättre

/Tore

Medarbetare på Flugfiske.Ifokus

kerstinjo
2009-02-28 01:30
#2

Som jag skrev i tråden;

http://beroenden.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=bd970154-231e-4880-a107-9a3cee1df44a

så hade jag svårt för det i början, golvet var hårt, tankarna for åt alla håll.

Men så småning om lärde jag mig att koppla av och jag har haft mycket nytta av det. Sinnesro genom meditation!

Det finns CD med både tal och avkopplande musik. Pröva och lyckas du inte första gången, så kan det fungera den 10:de.

 Kerstin 

 

Hoppfull
2009-03-05 12:42
#3

Det här är en kanonmeditation där man följer rösten och ljuden hela tiden så tankarna springer knappast iväg på annat håll.

Yoga Nidra

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

kerstinjo
2009-03-05 18:46
#4

Jag har flera ggr förlorat tankegången, jag minns speciellt ett band där kvinnan talade om att vi hade en rustning på oss. Denna rustning skulle vi plocka av bit för bit.

Jag följde med i tanken på att jag låg på underlägget iklädd en tung rustning, men sedan var det stopp. Jag låg med ett stort leende och lyssnade på kvinnan, ok intressant med rustningen. Men mitt leende blev bara större och större så någon meditation blev det inte för mig.

Men det har även hänt att jag slappnat av så totalt att jag har somnat. Då kan jag berätta att det egentligen är en omöjlighet för mig. Jag brukar bara somna i sängen väl nedbäddad.

 Kerstin 

 

Hoppfull
2009-03-05 19:11
#5

Hehehe, det är lätt hänt.

Yoga Nidra får en oxå lätt att somna men de har plingljud med jämna mellanrum för att hålla koncentrationen uppe. Han talar i ett jämt snabbt flöde och ber en föreställa sig nya saker hela tiden så hjärnan jobbar i ett rasande tempo vilket gör att det är lättare att hålla tråden och fokus tycker jag.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

kerstinjo
2009-03-05 19:24
#6

Där håller jag med dig för då är det lättare att hålla koncentrationen.

Sedan kan även en CD med (för mig) lugn och harmonisk musik var skönt också. En meditation där det är ok att låta tankarna sväva ut.

 Kerstin 

 

Annons:
Hoppfull
2009-03-05 20:57
#7

Ja det tog mig en ganska lång tid att inse att meditation (för mig) inte handlade om att rensa sig från tankar utan att fokusera sina tankar på rätt sak. Det blev ju som en helt annan sak när jag började med riktade eller guidade meditationer istället för att sitta i tystnad och kämpa med att inte tänka… hopplöst!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

kerstinjo
2009-03-05 23:07
#8

Jag tror att man behöver de guidade meditationerna för att lära sig meditera. Även om jag har svårt för riddarrustningar.Glad

 Kerstin 

 

[Beavis]
2009-03-06 02:33
#9

MIn mamma brukade  meditera, Hon använde ingen speciell musik, däremot rökelse. Så det luktade läskigt i lägeheten när man kom hem åhon gjort et eller så spred det sig en söt lukt (ej hasch) från hennes sovrum när man var hemma också.

elisabeth83
2009-03-11 21:04
#10

Hej!

Jag vill tipsa om Kristen djupmeditation. Kan låta läskigt (jag blev skeptisk först) men det har inget med tro att göra utan är bara en väldigt enkel skön meditationstyp. Själv har jag precis börjat gå på meditation i domkyrkan i Linköping, är en mäktig känsla att sitta i den stora, tysta kyrkan!

Kia
2009-03-11 23:18
#11

Det kan jag tänka mig att det blir en mäktig känsla i en kyrka oavsett om man tror eller inte så är det nog huset i sig som känslan förs med. Jag hörde av en vän som varit på en kvällskurs med en kille som påstod han var medial. Och hade mediterat där för första gången och haft en upplevels utöver det normala som slutat med att hon i princip såg ett ljus från andra sidan . Hon hade i princip bara skakat och gråtit. Jag hade aldrig hört talas om en sådan upplevelse. Intressant så in i det hon pratade om vad hon upplevt.

elisabeth83
2009-03-12 08:21
#12

Låter ju spännande, men jag tror att man ibland kan ha för stora förväntningar på meditation så att man blir besviken när man testar. Det ör egentligen inget konstigare än att man sitter i lugn och ro och lyssnar till sig själv. Gör gott för kropp och själ men är egentligen inte något mystiskt. Det är bara vårat stressiga samhälle som helt tappat bort att man behöver ta det lugnt och vara medveten för att må bra!!

Hoppas jag inte lät för skeptiskt. Jag är en varm förespråkare för meditation, tror alla skulle må bra av det, vill bara inte att man ska ha för stora förväntningar, då kanske man blir besviken och inte fortsätter.

Porklash
2009-03-12 08:47
#13

För mig är bästa typen av meditation, om vi menar sådan meditation där man bara låter hjärnan "vila" och för göra lite som den själv vill, att promenara. Att sitta/ligga still är för jobbigt för mig för då blir jag bara orolig/rastlös antagligen p.g.a någon neuro psykiatrisk problematik.

Har testat lite (väldigt lite) med sån där meditation när man ska koncentrera sig på andningen. Men det var så svårt så att jag kände att jag kan inte lägga ner så mycket tid och kraft på att klara av det eftersom jag förvånande nog vill göra annat också!

Sen vet jag att de finns grupper för rörelsemeditation men att blanda in andra människor är också uteslutet för mig eftersom jag kommer att vara för medvetna om dem hela tiden.

Ja jag är avundsjuk på de som får meditation att funka. Min kaoshjärna skulle behöva det.

Annons:
elisabeth83
2009-03-12 11:42
#14

Porklash: Jag kände länge att meditation inte "funkade" för mig eftersom jag inte fick ro i mina tankar utan bara tänkt och tänkte även under meditationen. Har dock kommit till insikt på sistonne att det aldrig kommer bli lugnt i huvet, det blir aldrig tomt på tankar! Men det är nyttigt att medvetet varva ner och umgås med sina tankar så som man gör i meditation tror jag. När du släpper på prestationskraven så blir meditationen en avslappning för dig och ditt sinne!!

Upp till toppen
Annons: