Etikettövrigt
Läst 1239 ggr
Kia
Kia 
2009-03-11, 23:38

Disiplin

Idag var jag på möte och då blev temat som vi drog ur hatten Disiplin… Hm! tänker jag då. vad är det för mig egentligen? Det är ett negativt laddat ord för mig när jag tänker på det. Jag har INGEN disiplin och har nog aldrig haft, men jag har alltid haft en önskan om att jag hade det, men det har jag inte lyckats med, då sjukdomen alltid tagit över.

Vad är disiplin för er?

Gasoline
2009-03-11, 23:43

Disiplin för mig är ordning och kontroll. Inget negativt ord med det, men förknippar detta ord med min far, som deffenetivt inte har någon disiplin på något, men jag har hört honom säga detta ord så många gånger…

Porklash
2009-03-12, 08:57

Nu håller jag inte med er. Missbrukare brukar ha en mycket bra ordning på sina flaskor/godisgömmor eller vad det nu är. De brukar också vara bra på att se till att sina små ritualer följs. Kom ihåg att disciplin är relativt!

Karaktär är ett annat sånt där ord. Någon sa: Det krävs en jävla massa karaktär för att få i sig en T-röd en Söndagmorgon!

Själv fick jag veta att jag var perfektionist! Jag kaoset personifierat?Ja, blev svaret, Det som är perfekt för dig…

pEr

Gasoline
2009-03-12, 11:19

#2 Har aldrig sagt att det inte har någon ordning, men min far har ingen diseplin på sig själv. Och angående gömmor så är min far ganska smart faktiskt, även om man ibland tvivlar på det. Han hade sprit i en saftflaska längst upp och längst in i mammas skafferi, vi misstänkte aldrig att det var sprit, förens min granne sa att han hade sagt att han hade sprit i skåpet. Detta va medans han "bodde hemma hos oss", för han ville inte vara själv när han slutade med spriten.

Om han, som så många gånger har tjatat på mig om disiplin, hade en gnutta av detta själv, så skulle han ha slutat dricka, och absolut inte vara kanon på jobbet.

Gronstedt
2009-03-12, 11:45

Jag tror faktisk inte "disciplin" har med saken att göra för att bryta ett beroende, lika lite som "karaktär". Den där andra kanalen tar över och gör som den vill, trots alla den första kanalens goda föresatser. Disciplin och karaktär kan möjligen förmå en människa att göra det hon inte vill (stiga upp tidigt, träna, långpromenera hunden fast det regnar). Jag tror inte de kan få henne att INTE göra något (som att låta bli sin drog).

Gasoline
2009-03-12, 11:47

#4 När man tex slutar snusa (som jag har gjort) så krävs mycke SJÄLVdisiplin för att låta bli dosan. Och jag tvivlar på att den inte borde vara så för tex min far som har varit nykter en hel vecka…

Buddhina
2009-03-14, 20:41

Hej. Diciplin .. bara själva ordet mår jag lite illa av.

Jagtror det blivit så laddat för mig eftersom jag alltid varit väldigt hård med mig själv och hade oxo mycket diciplin/perfektionism hemma under uppväxten så jag blev en rebell och började göra som jag känner i det mesta.

Så det var utifrån pålagd diciplin som jag revolterade emot.

Någon kärleksfull inre diciplin har jag inte hittat ännu men vill det gärna för jag ser att det är detta jag verkligen behöver.

Det är kärleksfull självdiciplin jag behöver för det har jag alldeles för lite av. Diciplinen som gör att jag tar hand om mig och sköter det jag ska för att må bra. Nu kämpar jag hela tiden med detta och trotsar o vill inte   jobbigt med ansvar osv.. kram buddhina

Paulines
2009-03-14, 23:53

Jag känner mig lite avskräckt från diciplin.. :/

Upp till toppen