Annons:
Etikettvi-som-överäter
Läst 1841 ggr
Geminine
2009-03-15 19:12

Hur gör man för att ändra tänk?

Hur får man bort tänket att man måste "rensa" allt?

När jag åt socker (ett tag sen nu) så kunde jag självklart inte spara nåt. Godisgömmorna rensades.

När jag äter god mat och inte orkar mer så blir jag nästan ledsen för att jag inte orkar mer och längtar till nästa dag då jag får äta matlåda. (Ja, tankar svishar genom huvudet om att stoppa fingrarna i halsen och fortsätta äta men som tur är så är jag så rädd för att spy så det skulle aldrig hända.)

När jag jobbar och plockar åt mig ärenden måste jag tömma/rensa snabbt, snabbt. Jag får i alla fall saker gjorda… :)

Saker får inte ligga framme, jag plockar/röjer dagligen. Oftast lägger jag det bara i en kasse och ställer undan, bara jag får bort det.

Det här är genomgående i hela mitt liv. Bort bort, rensa undan fort.

Nån som har förslag på hur man ändrar det tänket? Jag har nu varit mjöl/sockerfri i över 160 dagar men har fortfarande dagar då jag har nåt gott (alltså mjöl/sockerfritt) i kylen och har väldigt svårt att låta det vara om det inte försvinner på en gång. Det slutar oftast med att jag slänger det i papperskorgen istället för att ha det kvar, för att inte överäta.

Känns inte bra… Jag frågade min man om han nånsin tänker att "det är synd att han är så mätt för då orkar han inte äta mer.." men nej, han tänker inte så. Oj, så tänker jag typ varje helg när vi äter goda grejer… :/

Annons:
Skrivfeber
2009-03-15 22:30
#1

hmm så hade jag eller jag fick det rättare när jag var yngre och levde i en stor familj, där alla vart väldigt egoistiska. Men jag vräkte i mig mer än jag ville för att jag skulle få smaka. Alltså inte så mycket för att rensa undan. Däremot fick jag det när jag blev vuxen. Jag vet egentligen inte hur jag ändrade på det.

Jag började inse att jag faktiskt skulle få mer när det fanns kvar, att ingen annan tog bort det och missunnade mig.  (men det blir liksom inte riktigt samma sak).

Kanske ska du fundera på om du behöver rensa och varför du har den känslan? Är det något speciellt som triggade igång det "första" gången. Kanske har du haft något liknande mig. Fast att du tänkt tex:

Jag kan inte hålla mig sockerfri eller godisfri och (ev) gå ner i vikt, om det finns en massa sötsaker hemma, allt måste rensas bor för att jag ska kunna börja på ny kula. Allt måste försvinna för annars klarar jag det inte.

I de flesta program om viktminskning eller början av ett nytt liv, säger de att man måste rensa ur det gamla för att få ett avslut. Göm det i frysen någon stans, eller liknande. Börja arbeta med att det kan faktiskt få ligga där, det behöver inte innebära att jag misslyckas.Rabla det som ett mantra och se om det blir bättre.

Att ha den där utrensande känslan är vanligt. Man slänger det gamla och låter det nya komma in. Men det kan gå överstyr.

Försöka dela plats med det gamla och se hur det går. Det är en lån process, men man kan lyckas med lite tålamod och intalning. (första gångerna kommer det misslyckas, men rätt vad det är märker u att du inte längre behöver Rensa. (fundera också på Varför du känner det som att du behöver rensa, kanske är det jätte enkelt att bryta mönstret när du finner orsaken).

elisabeth83
2009-03-16 22:58
#2

Jag har oxå sånt där tvång att tex alltid diska på en gång, plocka undan direkt och inte lämna mat. Jag har försökt att låta bli ibland (små små steg) för att visa mig själv att inget läskigt händer om jag tex lämnar frukostdisken tills senare.

Prova å se hur det går, men gör bara små små saker annars kan man bli helt stressad å förvirrad.

Geminine
2009-03-17 14:25
#3

Mmm tack för tipsen, det ska jag verkligen prova och jobba med!

elisabeth83
2009-03-17 19:47
#4

Berätta gärna hur det går, och gör inte för mkt på en gång! även ett litet steg är ett steg fram Skrattande

Upp till toppen
Annons: