Magproblem
Vaaaad ska jag äta? Har varit mjöl/sockerfri i 170 dagar och magproblemen har gått i skov men senaste månaden har jag varit väldigt risig, så här dålig har jag aldrig varit förut. Har ont i magen nästan hela tiden, dag som natt, och har svårt att få magen att komma igång. Känns som jag behöver leva på puré för närvarande men är orolig att sockersuget ska överfalla mig då. Tacksam för alla tips!
Mina problem:
- Sockerberoende
- Laktosintolerant
- Troligen colon irritable (fattas bara en undersökning enligt uteslutningsmetoden)
- Överkänslig galla (just nu klarar jag inte av ett enda ägg och nästan inget fett alls)
Uscha, det låter inget vidare alls! Det är väldigt svårt för en del magar att ställa om diet. Jag tror det beror på vad man har för tarmflora. Bakterier och svampar i tarmen bryter ned olika saker och ger olika restprodukter, som man in sin tur kan reagera på.
Har du provat att äta tarmbakterietillskott, bifidus och acidofilus och allt vad de heter? Finns som kapslar eller tabletter på apoteket eller i hälsokosten.
Om magen är trög brukar fett vara en lösning, till exempel kokosfett i te eller kaffe. Fast om gallan spökar så blir kanske inte det så bra.
Colon irritabile brukar försvinna med LCHF, eftersom inte äter något som kan bilda gaser.