Etikettövrigt
Läst 5853 ggr
Geminine
2009-03-11, 11:33

Detox???

Går det att detoxa när man är sockerberoende? Man får ju inte i sig några proteiner då, känns som risken för återfall är extremt hög då.

Jag har bara testat detox en gång o då pajjade min mage totalt andra dagen o sen var det kört.

Gronstedt
2009-03-11, 13:26

Personligen tror jag inte på sådana där intensiv-detox-kurer. Som du säger måste nig risken för återfall lbi stor om man inte äter protein och fett i tillräckligt mängd, och det brukar man INTE få på detoxing!

Jag tror det är bättre att äta LCHF-mat som är så ren och fri från tillsatser och miljögifter som möjligt, så blir man avgiftad även om det tar längre tid.

kerstinjo
2009-03-11, 13:39

Jag kan nästa jämnföra det med att bli nykter genom att äta Antabus. Man blir alkoholfri ett tag, men inte nykter.

Jag tror heller inte på några varaktiga "genvägar" när det gäller vikten om man tar Detox.

Kerstin 

Gronstedt
2009-03-11, 13:51

Jo, det är skillnad på att bli nykter och att låta bli att dricka. Det är likadant med mat - det är skillnad på att äta vettigt och att banta.

Kia
Kia 
2009-03-11, 23:20

#3 det där håller jag med om helt. När jag är abstinent då slutar jag fokusera på bantning och att bli smal då fungerar det bara.

Välkommen hit Geminine!

Geminine
2009-03-15, 19:02

Tack :) Egentligen är det inte för att banta utan för att känna att kroppen rensas. Men som Gronstedt skrev i första inlägget, det kanske är bättre att fokusera på att bli ren - men av rätt kost.

Paulines
2009-03-16, 19:04

Daily detox produkten rekommenderar jag. Inte bara för att jag är hälsorådgivare och jobbar för att sälja naturliga hälsovårdsprodukter - utan för att jag menar det. Jag har använt detox själv, folk som kommer till affären säger att det känns bra men att de inte vet om de var för vattnet man drack eller för själva detoxen. Vet inte riktigt vilken detox ni syftar på när ni pratar om vikt. Är det "slim" ni tänker på? Den har samma effekt som detox men innehåller några andra ämnen för viktminskning, här tycker jag att man kana gera annorlunda, för att gå ner i vikt. Även fast jag jobbar för det så är jag anti viktminskningsprodukter och måltidsersättningar. Men detox kuren är jag verkligen inte emot. Den är helt naturlig och innehåller en massa bra örter som är rensande för olika delar av kroppen.

Om man samtidigt är sockerberoende är det ju jobbigt, då gör man bara så att hela processen går långsammare. Likaså om man röker eller snusar under kuren. Man kan inte rensa hela kroppen om man samtidigt tillsätter en massa "smuts". Under tiden man tar detox ska man ta en hälsosam kost utan allt för mycket socker el.dylikt. Så om du måste äta en massa sött om dagen så är det inte ett bra alternativ. Då finns det andra alternativ för dig som gör dig av med sockerberoendet, där måste du börja :).

Gronstedt
2009-03-16, 19:09

#6: Nu var ju frågan om inte återfallsrisken bleve stor när man detoxar, och det lär den ju vara. Det var väl ingen som planerade att detoxa och äta godis samtidigt.

Har någon detoxkur över huvud taget någon bevisad effekt? En kraftig sänkning av kolhydratintaget har vad jag förstår samma effekt som alla dessa omtalade detoxkurer, oavsett om man klämmer i sig kemikalier under tiden eller inte.

Undrar jag hur jag skulle reagera på en detox nu, när jag är kolhydratfri. Antagligen inte alls Glad. Eller jo, jag skulle väl bli sjuk som en skunk av alla kolhydrater och kemikalier …

Inget personligt, Paulines, men jag är mycket skeptisk till dessa påstått renande kemikalier.

Paulines
2009-03-16, 19:18

#7 Detox syftar bara på att rensa kroppen från skit, det finns ingen återfallsrisk. Går att jämnföras med att du har ett skitigt rum, som du städar. Självklart blir rummet skitigt igen, inget konstigt med det. Men det är skönt att ha ett städat rum ett tag och sedan försöka att hålla efter det.

Nej, det är otroligt få hälsokostprodukter som har det. Apoteket med sina kemilkalier har nog det mer då, om man gillar sånt mer.

Nu känns det som att du förväxlar detox med GI? Detox har ingenting med kolhydrater att göra. Detox är en ren rensning av kroppen, med hjälp av örter. Vart får du in kolhydrater i bilden? man bantar inte av detox.. Det är inte en bantningsprodukt. Utan ett rengöringsprodukt som rensar kroppen mot slagg och annat smuts som man får i kroppen bara att gå utanför dörren och andas in denna orena luft.

Tar ingenting personligt. Klart man kan vara det, men att höra att detox skulle bestå av kemikalier är lite skratteretande i mina öron. Vad är kemilkalier för dig?

Gronstedt
2009-03-16, 19:31

#8: Det var fråga om risken för återfall i sockerberoende, naturligtvis blir risken för återfall i sockerberoendet större om man inte äter fett (och i viss mån protein) i så stor mängd att man håller sockermonstret stången. Men naturligtvis skulle det vara möjligt att bli beroende av detox också.

Jag tror du missförstår mig. Jag har inte nämnt något om bantning, varken med eller utan detox, utan bara påpekat att detox-kurer (i alla fall de jag hört talas om) brukar omfatta juicer, fruktextrakt och liknande, och sådant innehåller många gånger mer kolhydrater än min normalkost. Därför skulle jag förmodligen reagera negativt på sådant.

Som sagt, jag är skeptiskt till att det skulle finnas "renande" kemikaler, möjligen med undantag för mariatistel - fast den är inte renande utan leverstimulerande. Denna omtalade "slagg" som ska gå ur kroppen vid detoxing brukar handla om vanlig sockerabstinens och svampförgiftning (candida albicans).

Kemikalier är allt som består av kemiska ämnen. Om man tillför dem i form av örtextrakt eller om de är artificiellt framställda spelar ingen roll, kemikalier är det lika fullt. Min tro är att bästa sättet att avgifta sig är att låta bli att tillföra skadliga ämnen i form av sockerarter, fleromättade fetter, vegetabiliska transfetter och liknande, och i stället äta mättade animaliska fetter utan konserveringsmedel.

Du skriver "Nej, det är otroligt få hälsokostprodukter som har det. Apoteket med sina kemilkalier har nog det mer då, om man gillar sånt mer.". Vad syftar du på med det?

Paulines
2009-03-16, 19:40

#9 Jaha, sockerberoendet. Men bara för att man tar detox ska man inte lägga ner en varierad o hälsosam kost! man tar inte bara detox när man tar den kuren, man äter som vanligt. Där menar jag att du blandar ihop det med GI - metoden. Där äter man speciell mat. Detox tar man som ett kosttillskott.

Ok, såg bara tidigare i tråden att det nämndes mycket om bantning. Det innehåller inga kolhydrater alls. Det har ingenting att göra med varken proteiner eller kolhydrater. En ört har mindre än 0.01 g kolhydrater så det är inget att snacka om. Beror på vilken detox kur du syftar på iofs.

Det är inte kemikalier. Detox består av örter!

Självklart är det bäst! man ska hålla en bra och ren kost, men du får i dig en massa smuts ifrån annat än bara mat. Vad du än äter kommer du att få i dig skit, det är oundvikligt. Därför är detox framställt som en naturlig reningskur av örter som renar olika ställen i kroppen från de du fått i dig. Inte från kolhydrater! detta ör återigen GI - metoden.

Jag syftade på att det är är väldigt få produkter som har bevisad effekt, eftersom att vi människor är så olika från individ till individ så reagerar naturliga hälsopreoarat olika starkt på våra kroppar. Medan apoteket och övriga onaturliga butiker ofta har bevisad effekt då det har en onaturlig och överläggande effekt på människokroppen. Jag menar inte att jag har något emot apoteket! handlar där mycket själv. Det är bara ett faktum.

Geminine
2009-03-16, 22:07

Ja, jag syftade på risken att falla tillbaka i sockerberoende. Jag har varit sockerfri i snart 170 dagar.

Intressant, det du (Paulines) skriver om att äta som vanligt. Det är inte så jag har uppfattat detox. Med detox menar jag att praktiskt taget bara äta frukt och grönt, kanske vegetarisk kost också, under nån vecka, för att rensa ur kroppen från slaggprodukter. En detox där man äter kött och mejeriprodukter verkar inte direkt vara meningsfull… ??? Så jag tror vi menar olika saker med detox. :)

Paulines
2009-03-16, 22:38

#11 Nej. Du måste ha förknippat Detox metoden med GI - metoden! Gi innebär att man bara äter grönt och så. Men med detox kan man äta kött och mejeriprodukter ändå. Det är inte bara kött och mejeriprodukter som innehåller slagg. För varje matbit du tar, för varje andetag du tar - så får du i dig olika former av slagg.

det enda man bör göra är att undvika tobak, eftersom att det innehåller otroligt mycket slagg. Man kan ta det under tiden, men då saktar man ner processen otroligt mycket.

En positiv sak med detox som även de som inte gillar hälsopreparat måste medge är att man får i sig en liter vatten om dagen. Man blandar nämligen ut detoxen i en liter vatten, det bidrar därmed att man måste dricka mycket. Ibland kommer kunder och säger till mig att detoxen funkar jätte bra, men man vet ju aldrig om det är för att dem dricker så pass mycket vatten eller för själva kuren.

Tror inte riktigt att detox är det rätta produktvalet, vad är det du vill ha ut med "detoxen" ? Glad

Gronstedt
2009-03-17, 08:49

#12: GI betyder verkligen inte att man "bara äter grönt och så", det har du missförstått. De flesta som kallar sig sockerfria eller kolhydratfria här undviker GI, eftersom den dieten innehåller på tok för mycket kolhydrater för att man ska kunna knäcka sockerberoendet medan man äter GI.

Du säger att en liter vatten är mycket, det gör mig lite förvånad. Jag trodde bortåt 3 liter per dag var standard … ?

Men begreppsförvirringen är nog stor kring detta med detox, ordet används på alla möjliga sätt.

#11: Jag skulle säga att den enda rimliga "detox-metoden" som bygger på diet (och inte på tillskott, vilket jag inte tror på som sagt) är fettfasta Flört.

#10: Du skriver "Det är inte kemikalier. Detox består av örter!" Även örter består så vitt jag vet av grundämnesatomer i olika kombinationer? Ergo av kemikalier. Naturliga kemikalier är också kemikalier.

Geminine
2009-03-17, 14:06

Paulines, det är du som har missförstått.

Jag har full koll på GI och ganska bra koll på detox.

GI = Äta mkt protein och fett. Kolhydrater endast långsamma, så lite som möjligt för att inte höja blodsockernivåerna för snabbt i kroppen.

Detox: http://en.wikipedia.org/wiki/Detox_diet#Detox_diets och
http://www.detoxa.nu/

Jag skulle INTE kalla en "detox" med kött och mejeriprodukter för detox. Begreppsförvirring vet jag inte om det finns, däremot finns det olika "grader" av detox - hur extrem man är. En del äter vegetariskt, en del dricker mest och äter soppor.

Paulines, du skrev att du är Hälsorådgivare - vad har du för utbildning?

Geminine
2009-03-17, 14:17

Paulines, jag ser nu att min sista fråga kan väcka anstöt. Förlåt. Det jag menar är, eftersom vi har helt olika uppfattningar om detox och speciellt om GI så undrar jag var du har lärt dig det?

Paulines
2009-03-18, 13:35

#13 Man ska dricka mellan 1.5 l och 3 l per dag. Går du varje dag och bara dricker upp en liter vatten? Klart de e bra o dricka vatten! Man får inte bara i sig vattnet från detoxen, jag sa att man får i sig 1 l extra vatten om dagen! Duktig du är om du dricker tre liter per dag, för de gör långt ifrån alla!

fettfasta.. tror du man bantar av detox?. Herregud..

Oj. Så du äter inte naturliga kemikalier heller? tror att allt består av kemikalier enligt så du beskriver det.

#14 Jag som har missförstått, ok.

Jag har inte full koll på GI, men antar att de e de du blandar ihop det med eftersom att jag har koll på detox, och så som du beskriver det stämmer verkligen inte in på detox.

jag syftar på den vanligaste detox som vi säljer i affären.

#15 Ja, väldigt anstöt och jag tar åt mig otroligt mycket. Tänker inte använda min utbildning som någor försvar där jag ska tiga om att jag har fel när jag vet vad jag pratar om.

Gronstedt
2009-03-18, 13:54

Paulines, försök fatta att jag inte talar om bantning. Varken när jag talar om fettfasta eller om detox. Jag nämnde fettfasta som den enda metod för avgiftning som verkar rimlig, om man vill undvika stor risk för återfall i kolhydratberoende.

Jag tror det finns dels detox-KUR (som den du rekommenderar Paulines), och dels detox-DIET, som i länkarna i inlägg 14. En del av förvirringen kommer nog av att det talas om olika saker. Detoxdiet torde medföra stor risk för återfall i kolhydratberoende och detoxkurer tror jag personligen inte fungerar.

"Oj. Så du äter inte naturliga kemikalier heller? tror att allt består av kemikalier enligt så du beskriver det." Vad har du fått det ifrån att jag undviker naturliga kemikalier? Det gör jag förstås inte. Personligen är jag inte särskilt noggrann med att undvika artificiella kemikalier heller. Natuligtvis består allt av kemiska ämnen, det är det som är grejen med grundämnena. Det finns de som tror att till exempel salt bush är nyttigare än salt, men NaCl är NaCl oavsett var det kommer ifrån. Det som kan göra salt bush nyttigare är alla andra kemiska ämnen som finns i denna ört, inte att saltet på något sätt skulle vara "bättre" för att det är "naturligt". För övrigt är förresten salt en naturlig kemikalie, oavsett var man får fatt i det.

Förresten är tobak en ört, koffein en naturlig växtkemikalie och alkoholer resultatet av den mest naturliga kemiska process som finns. Så örter, växter och naturliga processer är inte så speciellt bra alla gånger.

Paulines
2009-03-18, 13:57

#17 Fatta.. Ok, jag förstår.

Ok.

Jag antog det eftersom att du drog upp de så mycket. Jag vet det om salt.

Ok.

Geminine
2009-03-18, 22:05

Paulines - Jag skrev förlåt för mitt inlägg, men så gör du påhopp på Gronstedt sen??? Vilken usel stil.

Du skrev: "Går du varje dag och bara dricker upp en liter vatten?" Ja, minst, det är väl inget konstigt?

Detox för mig är inte något man kan köpa i en affär. Som Gronstedt skrev, du pratar om en kur, jag pratar om ett sätt att äta under en kortare tid (diet om man nu vill, men syftet är INTE att banta utan att rensa överbelastade system i kroppen. man kan gå ner några kilon men det är främst vätska som man sen går upp igen). Sen att du aldrig har hört talas om detox som "diet" verkar otroligt konstigt om du nu är utbildad till hälsorådgivare.

Jag tror den här diskussionen är över, iaf vad gäller dina "råd". Om nån annan har erfarenhet av sockerberoende och detox så tar jag gärna emot tips!

Kia
Kia 
2009-03-18, 23:38

Jag måste fråga är det detta Ni pratar om när Ni pratarDetox?

För HJÄLP det skulle inte vara rensing för min kropp utan en ren katastrof, men nu är jag sockerberoende.

äringsvärde Plommon: 100 ml, Energi Kcal 267, Energi kJ 1116, Protein g 2,06, Fett g 0,09, Kolhydrater g 64,5, Jod 0,83 mg. Koncentrerad plommonjuice, vatten, fruktkött från tamarind (3,15%), torkade örtextrakt (3,74%): grönt te (Camellia sinensis - 0.79%), kronärtskocka (Cynara scolymus - 0.66%), björk (Betula alba - 0.66%), älgört (Spiraea ulmaria - 0.33%), maskros (Taraxacum officinale - 0.33%), fänkål (Foeniculum vulgare - 0.33%), blåstång (Fucus vesiculosus - 0.33%), kardborre (Arctium lappa - 0.16%), styvmorsviol (Viola tricolor - 0.16%). Maltodextrin. Arom: Persika, citron. Inget socker tillsatt.

jag har fetstilat allt som är socker. Så även om det står inget socker tillsatt så är det för en sockerberoende en fälla som är vansinig i mina ögon. Jag vet inget om Detox men med det som det innehåller om det nu är detta vi pratar om så vore det katastrof för en sockerberoende i mina ögon och defininitvt ngt jag inte skulle rekommendera för att rensa kroppen. Men vi är alla olika och tål olika men jag hatar när det skrivs inget socker tillsatt. Med 65 g kolhydrater Förvånad Kolhydrater är socker!!!

Gronstedt
2009-03-19, 10:08

#20: Oj, är det så mycket?!? Jag trodde det var en del, men det här vore katastrof att peta i sig …

Inget socker TILLSATT betyder ju inte INGET SOCKER. Det är inget socker tillsatt i ett vanligt äpple, men det är fullt med kolhydrater ändå.

Paulines
2009-03-19, 10:46

#19 Åh, trodde ni var samma person, blandade ihop era namn. Förlåt.

Har jag sagt att det är konstigt att dricka tre liter vatten om dagen? Jag sa att det är långt ifrån alla som gör det.

Ok, ska inte skriva mer.

Geminine
2009-03-20, 18:27

Kia - jag menar INTE nåt tillskott som kallas för "detox" av hälsobutiker.. jag menar matupplägg som rensar ur systemet. En del äter/dricker bara flytande (tex grönsakssoppor), andra äter vegetariskt men undviker förstås mjöl, mejeriprodukter och sånt som belastar systemet.

Kia
Kia 
2009-03-20, 22:43

Som jag skrev i mitt inlägg så visste jag inte vad det var för ngt Ni pratade om. Därför jag inleder med är det detta Ni pratar om.

Har du någon länk till det du menar :)

//Kia

Gronstedt
2009-03-21, 09:42

#22: Du får väldigt gärna skriva, Paulines, men här är nog många som är skeptiska, tyvärr. Det betyder inget personligt mot dig.

Geminine
2009-03-21, 19:24

Kia, se inlägg #14 :) Där finns länkar.

Upp till toppen