Extra kilon.
Jag tillhör de lyckligt lottade, som aldrig har haft några problem med min vikt. Men igår skulle jag använda vågen för att väga valpen. Jag står på vågen med valpen i famnen och maken kollar vikten.
Bort med valpen och upp på vågen igen. Hoppsan!!! Visst har det blivit mycket fikande den sista tiden och promenaderna har minskat.
Jeansen har känts trånga, mycket trånga.
Jag har gått upp 8 kg på en kort tid. Jösses!!! Trodde inte det var möjligt, men efter att ha stått på vågen ett antal ggr så var det bara att inse fakta.
Nu är det slutfikat för min del. Men aldrig jag hade kunnat tro att det går så fort att gå upp.
Nu finns det en till här som ska slåss mot sötsuget.
Till saken hör att jag aldrig varit en godismänniska. På sin höjd lite mörk choklad, som jag älskar. Men det sista har det fikats med bakelser och godispåsar, saker som jag aldrig brukar äta.
Ibland har jag tänkt att huvudsaken är att jag är nykter och drogfri. Men jag kanske är inne på ett beroende-byte?
De säger ju att summan av lasterna är konstant……. 
Jag vet hur socker/kolhydrater gör en beroende, så du har nog tyvärr rätt…
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Kan vara så men det måste ju inte vara så… Bara du själv vet ju om det verkligen är ett beroende eller om det är livsnjutning :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Hahaha, släng ut vågen vetja ;)
eller testa den här varianten 

Jag hörde någort av en vän som gör stegen i AA boken.
I den uppmanar de i princip den beroende att byta sitt alkoholberoende mot sockerberoende, man ska ta en bulle när det suger i alkistarmen helt enkelt och efter ett besök på ett behandlingshem för alkoholister så verkar de ha tagit fasta på den delen av boken också för där dukades det upp med all skön sorters fikabröd och bakelser på fikapauserna.
Det är ju bara att be om ett sockerberoende och att gå upp i vikt modell massor särskillt som dessa personer ju börjat äta ordentligt igen sen de slutat supa…. Det finna många exempel på personer som gjort det bytet vad jag hört.
Okej då är det kanske bara på det hemmet men jatg tyckte det var skumt. trevligt om man äter/dricker normalt men kanske inte på ett behandlingshem?
Ska tillägga om det inte framkom att jag inte läst AAs bok själv utan går på hörsägen och demensminne men som jag minns det sa de att det i bokern stod något om att man ska göra att at tex ta en bull e när suget kommer rätt eller fel? vet inte men det var vad jag hörde och jag tycker det e fel om det stämmer.
Kanske man kan äta konjakskransar och få både och! he-he,skojar bara,men fördelen är mindre rynkor och man sitter mjukare!Men allt handlar ju om att må bra och man bär ju kilona själv,men det är tusan vad kilona är efterhängsna ,fast ens älskling får ju mer att tycka om.
men vad är bäst då? eller värst…
alkoholberoende eller sockerberoende?? vad är farligast för en själv o hur kan respektive beroende skada andra i ens omgivning?
ja, sockerberoende är jag nog.. men inte så det stör varken mig eller andra.. ända gången jag käkar onormalt mycket socker är när jag mår som dåligast psykiskt… när jag mår bättre inuti så kan jag låta bli socker hur länge som helst o leva på gurka om det skulle va så…
visst är socker farligt för kroppen… men är det like farligt som alkohol/droger? o skadar den även övriga familjemedlämmar?
som ni märker är jag inte så påläst om det här med beroenden… det e nytt för mig.

ja jusst! så kan det nog vara… men då måste det ju iallafall vara bättre att då om man lyckas sluta med alkoholen.. då har man ju bara ett beroende istället för två 
ja, vad som säkert är att det e ju iallafall lättare att gå upp i vikt än att gå ner i vikt… 
jag tror inte att man dör av några kilon extra.. så lite får man mumsa i sig med gott samvete 
"jag tror inte att man dör av några kilon extra.. så lite får man mumsa i sig med gott samvete
"
Nej man dör inte av några kilon extra men att mumsa i sig med gott samvete finns inte för mig iallafall för då kommer de bli min död det vet jag idag. För jag kan inte mumsa lite. Det går bara inte. Jag kan inte bara ta en bit. Jag kan inte bara ta ett glas vin som alkoholist. Är du med vad jag menar. Det handlar inte om gott eller inte gott samvete. Och det handlar inte om vikt.
Kanske stör inte sockerberoende omgivningen? Tja kanske inte men med alla dom lögner och det sättet jag manipulerat min omgivning med så har jag inte varit en bra människa i det läget utan en väldigt sjuk människa. Jag kan bara prata för hur jag känner det och hur jag förstört för mig själv och för min omgivning.
Det är svårt det här att förklara kände jag nu :) hoppas du förstår vad jag menar :)
Kram Kia
miuljo, om du tröstäter socker när du mår dåligt men inte behöver det när du mår bra, då är du nog inte sockerberoende. Vore du det skulle du fira med socker i stället!
ah jag förstår hur du menar :) jag syftade nog mer på att om man inte har ett sockerberoende, så är det kanske inte så farligt om man går upp nåt kg hit eller dit… men är man beroende så är kanske vikten oviktig i sammanhanget utan mer att man stoppar i sig onyttigheter, som i sin tur ger övervikt.. med dom följderna..
nej, detta var ett svårt ämne att formulera sig i skriftligt känner jag :/ borde nog inte yttra mig :S
visst kan jag fira med socker oxå.. men jag kan lika gärna fira med en god middag (normal middag) jag är nog inte beroende.. jag har aldrig försökt att smygäta eller nåt, men mycket runt midjan finns det ändå… 
Vikten spelar inte roll för mig i alla fall. Men det finns många normalviktiga till smala personer som är kolhydratberoende så det stänker om det. Det är inte alla som har dubbel otur och blir BÅDE beroende och feta
.

jag har börjat gå upp i vikt! tyvärr! jag gjorde en "gastric bypas", för några år sedan. och har gått ner över 50 kg. och har verkligen varit glad över operationen. det är de bästa jag gjort!! men nu har jag börjat gå upp! och det känns jobbigt, minst sagt!
har ju börjat kunna äta både fet mat o sötsaker igen. men inte alls som innan operationen! men ett problem är att magen laggt av! har fått olika pulver av läkare, som hjälper ganska bra!
men känner tyvärr att det inte är som de ska i magen ändå. fick även ett tarmvred i höstas! o blev opererad akut!
synd att detta med kilon, ska vara så lätt o få för mycket av!!