Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1500 ggr
rulda
2009-01-09, 13:38

Är det här första steget?

Har varit inne och snokat på beroenden.ifokus ett tag nu. Men jag har lixom tänk. Eh vadå, beroende? Bara för att man är beroende av någonting så är det väll inte farligt? Jag mår ju bra! Jag lever och jag kan skratta.
Men om man går ner på djupet i min kropp så kanske det motsatta visas?
Så vad är jag beroende av? (eller är jag värkligen beroende? Jag kanske bara tycker att det är gått, jag väljer ju själv eller hur?)
Jag dricker ca 6liter coca cola om dagen. Coca cola är det bästa jag vet. Jag dricker det till frukost, till lunch, till middag. Fast om jag ska vara helt ärlig så är Cocacola min frukost, lunch och middag.
Jag har konstant en cola flaska i handen. (inte just nu för att den tog precis slut)
Jag har försökt att sluta.
Inte dricka cola innan jag ska sova.
Men då går det inte att sova. Jag vrider och vänder på mig. Känner mig så otroligt törstig. Mår så dåligt. Svettas. Mardrömmar (om jag lyckas sova)
Jag "slutade" faktiskt med colan. Gav mig fan på att nu får det vara nog. Vet ni hur mycket Coca Cola kostar?
Jag fick sån smärta i magen att jag trodde jag skulle dö. I tre dagar stod jag ut med min gasiga och allmänt dåliga mage innan jag tog den där klunken men colan.
Sen så fösvan smärtan.
Vilket gav mig ännu en anledning att fortsätta.
"men jag är ett medicinskt mirakel, om jag inte dricker Coca Cola så kommer min kropp att dö"

Jag är även rökare. Röker i snitt ett paket om dagen, håller på att trappa ner.
Men om jag endast har 40kr kvar. Då är det Coca Cola jag köper.
Sen så utan att märka det själv så försvarar jag min cola med våld.
Sambon får inte ta en droppe för då blir jag hysterisk. (jag har till och med colan i sängen för att jag ska märka om nån försöker ta den)
Om vi har besök hemma så gömmer jag mina cola flaskor på olika ställen i hemmet. Vill inte att någon ska veta att dom finns. Då kanske någon annan dricker upp dom!
Jag blir ilsken som fan.

Så att gå med här är mitt första steg mot att få bukt med mitt Cola beroende. Det här börjar gå överstyr nu…

parise
2009-01-09, 13:46

ja du heheh

känner igen det där beteendet men då var det nässpray som var mitt största beroende.. i 13 år hade jag det som ett beroende.. nu är det väl socker typ eller nån man som ja blir beroende av.. men från ett annat tilll ett annat brukar man säga o jag är ett bra ex på det.. har hoppat från nässpray till socker från socker o bullemi till tränings mani.. från träningsmani till en kille som ja blev medberoende med.. ja men cola nja ja var inne på den svängen o ja förstår.. ja tror att omman har ett sådant beteende att bli beroende lätt då ska man vara utan sex socker sigg alkohol o droger o spel ett år typ men ja tror att man har lätt att fastna för något ändå.. kolla idrottare ja ser det som missbruk samt beroende

rulda
2009-01-09, 13:50

#1 det finns många i min vänskapskrets som är beroende av näs spray. Jag undrar vad dom lägger i dom där små flaskorna igentligen?

parise
2009-01-09, 14:06

heheh ja det är ett ämne som gör en glad.. lite uppåt..har ja hört o det är lätt att bli beroende av det.. ja vet inte om ja har förstört min hjärna av det min näsa är jätte bra.. men ja funderar nu för min mamma rökte under hela graviditeten med mig.. så ja vet inte om det kan ha utvecklat ett tomrum där när ja föddes..  men nu hade ja ju inte nässprayen direkt inäsan på bb men du kanske förstår .. ja började i tonnåren med det.. men nu har ja ju ett förfärligt förflutet över g osv så det är nog mycket pga av sånt osså

Kia
Kia 
2009-01-14, 23:32

Rulda, ditt beteende med din Cola är samma som jag haft med mitt godis. Jag gömde också överrallt och för alla. Och blev vansinig om någon rörde den.

jag tror det är samma med oavsett beroende att när man låter det ta kontroll över en själv och man inte funderar på så mycket annat hur man ska lyckas få sin nästa kick så behöver man hjälp. Det är inget lätt att bara sluta, men Ta En Dag I Taget. För på det sättet blir det ofta mer än en dag i slutändan. Jag tänker inte idag men vad jag gör imorgon är helt oväsentligt. Så tänker jag varje dag och det blir lättare för någonstans så förbjuder jag mig inte själv. Inget blir förbjudet utan jag bara väljer att idag ska jag iallafall inte.

Hur går det för dig?

/Kia

Mitralis
2009-03-20, 16:46

Nu är det ju ett tag sedan ni skrev om det här men jag tänkte bara berätta att jag lyckats sluta dricka cola och pepsi varje dag.

Jag hade oxå ett alkoholisbeteende med colan, blev helt vansinnig om nån drack upp sista slatten.

Jag har varit utan cola nästan helt i ca två månader nu. Nu när jag köper det till fika ibland, dricker inte kaffe, tycker jag att det smakar mögel och annat konstigt. När jag drack det varje dag så kände jag inte mögelsmaken.

Är det någon annan som tycker att den smakar konstigt efter ett uppehåll?

Gronstedt
2009-03-20, 16:52

Jag tycker allt som är sött smakar härsken häst numera!

Skrivfeber
2009-03-21, 22:06

Jag minns inte när jag drack cola sist. Det var jätte lång tid sedan. Det jag minns är att det smakade rom. som en dålig rom och cola, som någon hällt något kemiskt i. (i dag klarar jag inte enns glass med cola smak utan att jag får illamående)

Men jag hade en period när jag också levde på läsk och cola. Men det går att ta sig ur det. Med tålamod och viljestyrka. Samt stöd från familjen.

Men idag dricker jag inte cola eller annan läsk heller, allt har blivit så fruktansvärt sött.

voranna
2009-03-24, 06:51

He he,härsken häst undrar hur det smakar?Men rulda,dricker du kaffe i stora mängder oxå?det är ju koffein i cola.Kaffet är min last numera även det mot bättre vetande.Men godiset la jag av med isamband med att jag la om min kost när jag hade tjugofem kilos övervikt och inte kunde knyta skorna längre.Nu är jag av med kilona och sötsuget oxå,men se kaffet-där går gränsen!Hela kvarteret skulle nog höra mej om kaffet var slut på morgonen.Visst är vi lustiga vi människor?kramis

[Beavis]
2009-03-27, 16:54

Jag är som jag skrivit i andra trådar om just Coca-cola smått beroende av det som mitt enda beroende. I mitt fall dricker jag light-cola i snitt bara ungefär 1,5l om dagen men det är mycket ändå hade jag haft mer pengar skulle det kanske vara mer? När jag jobbade brukade jag köpa en flaska att dricka under dan på bygget.

En intressant sak som togs upp i #8 är att coca-cola och troligen pepsi (äckligt) innehåller koffein som ju är en drog. Vilket kan förklara beroendet ett tag funderade jag på om det var sucralosen i light-colan eftersom jag aldrig utvecklade beroende på det viset av vanlig cola. Jag drack en massa i gymnasiet, men drog ner lätt sen jag gick ur skolan. I vilket fall som helst så har jag  varit pank på sistonde och tvingats vara utan cola några dagar det var jobbigt  i början men gick sen men nu när jag har pengar igen så köper jag nutt. kul hur hjärnan funkar.

För att kommentera en av mina skäl til att sluta äta lchf som ju var att jag inte gick ner i vikt så kan jag ju anta att light-colan spelade in även om det inte var rent socker jag drack….  Oh well….

Gronstedt
2009-03-27, 16:59

Sötningsmedel kan ge beroende, både som egna kemiska föreningar som påverkar kropp och gärna och genom att de påverkar samma "belöningskretsar" som socker. De kan faktiskt till och med ge viktökning genom att påverka fettinlagringsmekanismer på samma sätt som kolhydrater.

Upp till toppen