Droghandeln på Internet.
Vet ni om att droghandeln på nätet är stor, mycket stor. Internet har blivit en allt större marknadsplats för droger och droginformation.
Det går i stort sett att köpa vad som helst, droghandeln växer lavinartat.
Ingen bryr sig om hur gammal du är, inte heller bryr sig säljarna om ifall du har vetskap om hur drogen används eller doseras.
Droghandeln på nätet bedrivs i grova drag på två olika sätt.
Dels handlar det om internetbutiker där drogerna är tillgängliga för vem som helst när som helst. Dels handlar det om enskilda personer som bedriver försäljning via e-post eller forum.
Det finns även svenska chatt-forum där tipsen haglar vilt om hur olika preparat fungerar och hur man lättas kan köpa dem.
Skrämmande läsning, jag har själv varit inne på ett av forumen och häpnar och blir mäkta förbannad när jag läser om de "upplysningar" som ges där.
Både polis, sociala myndigheter och föräldrar m. fl. står maktlösa inför försäljningen och chatt-forumen.
Skrämmande, mycket skrämmande när man läser om glorifieringen av droger.
Jag skulle vilja ställa mig upp och skrika till alla "coola" människor på forumen; Vet ni vad ni håller på med? Narkoman blir inte bara de som "pundar" runt på sta'n. Narkoman kan VEM som helst bli!

Jag har förstått att det är lätt att få tag i droger på internet..jag sökte ett recept på en kaka och hamnade på ett drog forum en gång..det var skrämmande vad som stod där mycket skrämmande..
Ja, internet är en ren soppa av all möjlig information. Jag sökte på måfå om stödgrupper för folk som försökt begå självmord i ett kritiskt skede i livet, och behövde lite stöd, men hamnade på en site som beskrev kanske 100 olika sätt att ta sitt liv, med topp 10 och allt.
Jag tycker det är bra att de satsat på ex crimemedicine.com för att få upp ögonen på folk, men jag tror inte det kommer hjälpa. Hade jag hamnat på ett sådant forum när jag mådde som sämst så kan jag säga att risken att jag hamnat i soppan hade vart stor. Jag dövade ju redan smärtan med alkohol och destruktiva beteenden, så varför hade inte droger konnat slinka med? Jag hade inte haft kraften att stå emot.
Paulina
Jag kan bara hålla med. Jag har kollat lite för jag behövde identifiera några tabletter av olika anledningar (som jag kan berätta vid ett senare tillfälle) Iallafall så hamnade jag på ett chatforum och jag var helt chockad om vad som pratades där. Jag sa inget har bara läst lite och är mäktad förvånad där man skriver om tabletter som om det vore något bra och tips på hur man blandar tabletterna för att få bästa flummet.
Jag hade nytta av forumets fakta sida dock men det andra blev för mycket för mig.

Jag jobbar ju med ungdomar och kan säga att det är lite otäckt det som händer nu. Men man måste komma ihåg att de flesta "bara" provar och sen går vidare. Det är så lätt att få lite panik. Men liberaliseringen av droger är ett problem som växer. Det är liksom okej att knarka bara det inte går för långt. Som med vår "älskade" alkohol.
tyvärr går det för långt alldeles för ofta. Som tjejen som dog igår.
Sidan XXX är ju baaen i raden av forum där du kan få info om droger och knyta kontakter om du vill köpa. Det är ju en stor och välkänd anarkistsida. så många känner till den och går in oh tittar och kansäkert göra sina första erfarenheter där.
admin:: om jag tipsat omågot olämpligt kna du radera inlägget.
(Jag tog bort namnet eftersom jag valde att inte skriva ut det själv. //Kerstin)

Ska börja med att säga att jag är totalt emot narkotika. Men de som jag har pratat med som bara röker cannabis säger att det är "svagare" än alkohol och det verkar som att många är för att Legalisera cannabis?. det farliga är om man går vidare till tyngre saker.
Jag säger såhär, om alkohol ska vara lagligt så kan cannabis också vara det.
(Är fortfarande ganska splittrad och de är många motargument som jag inte kan svara på).
#7 Utan kunskap i ämnet: Jag tycker inte det, ska vi släppa igenom en sak, så komme vi behöva släppa igenom mer. Alkoholen finns redan "lagligt", samt cigg och snus.
Ska vi stoppa in cannabis i det lagliga registret så kommer det garanterat vara något mer som anses vara lika "mildt" som ska bli lagligt med, och då gör vi det möjligt att på ett lagligt vis få tag på mer beroendeframkallande saker, vilket jag tror kan leda till fler folk i skiten, oavsett om det är av de "lagliga" grejerna, eller om de går vidare in på tyngre saker. Men det är ju bara min åsikt ;)
Paulina

#8 Jo jag håller faktiskt med dej när du säger att det kommer fler saker som anses mildt, och ännu fler saker som folk kan bli beroende av.
Men vi lever bara en gång, och jag förstår inte riktigt meningen me livet. Normen är ju att man ska ha barn, villa, bil och heltidsarbete. känns såå tråkigt! Och när man jobbat hela livet så ska man leva på en dålig pension dom sista åren. (detta blidde lite OT).
#8 Jo, men även om man inte förstår meningen med livet (vilket jag själv undrar över många gånger) så är väl knappast lösningen mer knark till folket? ;)
Paulina

#10 det har du rätt i. Det är nog spänningen jag är ute efter, så jag säger: Mer spänning till folket! ;)
Jag kan upplysa om att jag började min bana som narkoman/alkoholist att enbart röka det "ofarliga" haschet.
Hade någon frågat mig då om haschets vara eller inte vara, så hade jag haft massor av argumetnt för legalisering.
Men med facit i hand, både mitt och många andras, hade numera svaret blivit ett rungande NEJ!
#11 Man kan få spänning på andra sätt än knark. Ex. äventyr, sport, anta utmaningar i karriärer, kärlek osv. osv. ;)
Paulina
Tack Kerstinjo för dina många kloka inlägg i detta ämne.Började själv på 70-talet med hasch och "mellis"som då ansågs ofarligt,eller så lyssnade jag inte.Miste många kamrater i dimmorna men jag tog ändå inte lärdom.Min räddning blev min graviditet som betydde allt för mej och jag tog varken alkohol eller vanliga cigaretter under den tiden.Min son är idag vuxen och utflugen och har klatat sej utan att falla i mors dåliga fotspår!Min tacksamhet är stor för visst var jag orolig när dom var ute,vilken mor är inte det?Sen när jag nu förstår hur lätt det är tillgängligt blir jag mörkrädd!Vi hade ju inte internet utan drog till christiania,usch och fy!Som vuxen är jag vit,bara vid festliga tillfällen kan jag ta ett glas och det blir inte ofta då jag måste förlita mej på försäkringskassans pengar,hmm.Kram till dej Kerstin och alla andra på denna sajt
# 14 Tack för det!
Jovisst var det häftigt med Christiania och resorna till Amsterdam.
Tyckte jag då! Många av mina vänner tyckte detsamma. Flower power. Love, peace and understanding.
Tyvärr ligger de flesta begravda idag.
Andra har fått sina liv förstörda. Fått se sina barn omhändertas. Andra är kvar i missbruket och kan se tillbaka på ett förstört liv.
Andra hade förstånd att överge detta liv tidigt.
Andra gjorde som jag och fastnade i ett missbruk.
Ingen kan säga vem som kommer att fastna i missbruket. Men om ni bara visste vad många, många år av mitt liv som jag har förstört.
Mia Törnblom skriver i sin bok "Så dumt!"
- Hur ska jag kunna uttala mig om droger om jag aldrig provat. Mia, 18.
- Jag kan inte bli beroende, jag är ju oxe - envis, trygg, stark och stabil. Mia, 19.
- Jag är en tuff partytjej med stil. Knarkare? Är du dum i huvudet? Mia, 25.
- Jag fastnade direkt. Jag älskade effekten av heroin. Mia 29.
Så dumt!
javisst kan man säga"så dumt"så här i efterhand.Modemässigt verkar ju hippistilen komma tillbaka och bland många unga idag cirkulerar ett pillerknaprande för att alkoholen ska ta mer.Min vännina jobbar på mariapol så hon vet,men även i en liten stad som min förekommer det.Därav blev jag mörkrädd av internets utbud..om internet funnits då hade jag säkert gjort likadant,det vet jag!tv serien "the 70´show"glorifierar haschrökningen som ett avkopplande inslag både när det ska firas och kör ihop sej i livet.Att det ofta leder till andra problem tas förstås inte upp.Nu ska det väl framställas hur man tänkte då-eller inte tänkte alls.När jag som vuxen fick fibromylagi fick jag tradolan mot värken och det märkte jag snart att det var lika farligt det,fast läkare skrivit ut det.Jag har oxå anlag tror jag att lätt bli beroende.Min pappa fick kodein efter en operation för länge sen och han lovordade ofta effekten det gav.Jag undrar ibland om det är ärftligt,läskigt i såfall.Modet kan jag hänga med på,men livsstilen-nej tack!

#12, en del brukar hävda att "det börjar med hasch". Jag skulle vilja påstå att det börjar med alkohol och tobak, men så var det alltså inte för dig? Du började med hasch innan du började med alkohol?
Tragiskt, jag känner med er som blivit beroende av sådana starka grejer. Mitt lilla c-cola missbruk är futtigt i jämförelse. Det finns så mycket sjukt folk därute som bara väntar på att få uttnyttja våra svagheter för egen vinning. Men att de får hållas med sina drogliberala sajter där de tipsar om bästa medicin blandningarna och drogerna osv, för att inte tala om självmords och Pro-ana sajterna är otroligt.
Bara hemskt egentligen…..
# 19
Man vet tyvärr aldrig vem som blir beroende. När jag var ung fanns inte ens tanken att fastna i ett missbruk. Varför skulle jag fastna i ett missbruk? Jag hade bara skoj!
Men nu vet jag hur lätt det är och det finns INGEN narkoman/alkoholist, som har som mål att bli missbrukare.
För mig var jag "helt plötsligt" där. Andra såg det långt innan jag själv förstod det.
Just därför blir jag så heligt förbannad när jag ser alla dessa internetsajter. Jag vet hur lätt det är att fastna i ett missbruk.
jag håller med dig kerstinjo..
Mitt liv har varit likadant… började med hasch, christiania och roskilde… sen blev det nån tripp och snart var jag fast i amfetaminet… som jag sen varvade med tabletter och till sist också heroin. Man tog vad som fanns.
Lyckligtvis så sökte jag och min man hjälp, och har nu levt drogfria i 18 år ungefär… ABSOLUTIST!!
Härligt! Grattis till de 18 åren. Dit har jag inte kommit än, men jag är på väg.
Visst är det underligt, för vi ser ut att ha gått ungefär samma väg, att man en dag upptäcker att allt sug är borta?
Jag hade en kompis som en gång, med ett stort leende, sa; fan, det är ju häftigt att vara drogfri!
Visst är det sant?