Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 1750 ggr
patti2
0

Risk för återfall?

Jag har en vän som är nykter missbrukare (narkotika). Han har varit nykter i många år men tog ett återfall för ett  år sedan. Han jobbar med stegen och har en sponsor. Han har varit jättestark och det har verkligen kännts som att han är på väg åt rätt håll. Men på senaste tiden har jag börjat oroa mig för honom, det är saker han säger.  Han pratar ofta om hur underbart det kändes att vara hög och berättar anekdoter från tiden i missbruk, han framställer det som något väldigt positivt. Om vi lyssnar på musik kan han säga: "att vara hög och lyssna på den här låten, den känslan går inte att beskriva". Han påpekar ibland att "det här var mycket roligare att göra när man var hög". Ska jag ta dessa signaler på allvar, tyder det på att det finns risk för återfall. Finns det i sådant fall något jag kan göra för att hjälpa honom så att han inte faller dit igen?

Porklash
0

Han verkar väl inte så klar med sitt misbruk men om det är återfallsrisk är ju så personligt så det är bara dumt att gissa.

Om du kan göra något? Frågan är om han börjar ha svårt att se de negtiva konsekvenerna av sitt misbruk eftersom han verkar ha en tendens til att glorifiera knarkandet i sig? Du kan bara vara en vän och visa var du står och vad du tycker. Väljer han att ta återfall så är det så. Han har ju gjort det förr och vet själv vad det leder till.

Men självklart kan du utrycka din oro. Var så ärlig som du kan. Det är alltid bra för beroendemänniskor. Men det är inte säkert det är uppskattat av honom. Vad man behöver är inte alltid det man vill ha.

pEr

[Beavis]
0

Jag kan ha fel? Men jag tycker ju att du kan ta upp de negativa sidorna med missbruket. Påminna honom om ångesten han hade och annat du minns från den tiden. jakten på pengar för att missbruka lär ju inte heller alltid ha varit så skoj om han var fast ordentligt?

Så brukar iaf jag göra när jag försöker hindra vänner ifrån återfall. De vill ge efter för i deras tankar var det enklare i ruset, inga krav inga bekymmer, ingen press osv men det var ju så mycket annat negativt.

kerstinjo
0

Drogromantiken kan sitta djupt fast ibland och då kan det vara lätt att glömma alt det negativa.

Så om jag vore du så skulla jag påminna om alla de negativa konsekvenser han fick av sitt missbruk.

Kerstin