Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 1821 ggr
begin
0

Det går utför...

Har hänt massor av negativa saker som verkligen har fått mig i obalans. Han var igång med sitt återfalls snack i hela 2 veckor…igen. Han har slängt sin förlovningsring minst 4 ggr/v.

Men i helgen som var kom det som jag har fasat för. Det första slaget….jag blev helt chockad. Han slog mig dock inte i ansiktet, men jättehärt på benet, vilket gjorde att jag fick en blodutgjutning. Han blev grymt ångerfull efter detta. Jag sa till han att hålla sig bort från mig, men han ville prata och be om ursäkt.

Han säger "jag blir rädd för mig själv"…"det är emot mina principer"..bl a bl a….Han som  hade lovat mig att aldrig slå mig. Jag förstår ej varför han gjorde det. Jag provocerade honom inte, utan jag satt bara tyst. Det kanske var provocerande nog för han.

Ja chockad blev jag iaf. Och nu sen detta hände så har han gåt på flera möten och verkligen visat sin lugna sida…men jag är rädd för att det bara är ett spel…han manipulerar säger en kollega till mig.

Jag har en känsla av att han inte orkar hålla denna "snälla" sida uppe så länge till…..

På måndag ska jag till Kvinnofridshemmet….ska bli skönt att få komma dit…för jag känner mer och mer en stor rädsla….vill ta mig ur, men där kommer mitt medlidande in i bilden….tänk om han faller tillbaka till missbruket om jag lämnar honom?

Hur ska jag göra det lätt för mig själv att inte känna så enormt stort medlidande?

Jag var på Al-anon igår och det känndes jätteskönt. Där spydde jag ut en massa skit om hur jag känner och har det…det känndes befriande…dels att få sitta och lyssna på alla andras delningar. Jag blev stärkt.

kerstinjo
0

Jättebra att du har kommit igång med Al-Anon, ta allt stöd och hjälp du kan få därfrån. Spy ur dig din galla och rensa ur allt, gapa och svär, gör vad du vill. För det viktigaste, för dig, är att du går ditt.

Glöm hans eventuella återfall, de är INTE dina problem. Han är en vuxen människa och han har ansvar för sitt eget liv, inte du. Vill han fortsätta och missbruka så kan du aldrig stoppa honom, så varför ska du ha ansvar för vad han gör?

Det är bara HANS problem och gör dem absolut inte till dina. Varför ska du känna skuld och skam för något som HAN gör? Låt honom bli vuxen och stå för sina egna val, du kan ändå ALDRIG välja åt honom. Släpp taget!

Stå på dig tjejen, du är värd ett bra liv, ett liv i harmoni och med framtidsutsikter - ljusa sådana.

Släpp taget, för rätt som det är så kommer han med den ursäkten att det är ditt fel att han börjar missbruka. Valet är alltid HANS, inte ditt.

Lägg ner allt som rör skuld, skam och medlidande. Känner han något medlidande eller skuld inför dig?

Fortsätt och gå på Al-Anon möten för du kommer att få styrka därifrån.

Skickar en kram till helgen!

Kerstin 

Gronstedt
0

Han har förbrukat all rätt till medlidande för länge sedan. När han slog dig förbrukade han sin sista möjlighet att betraktas som en människa med rätt till respekt och sakligt bemötande. Han respekterar inte dig mer än att han slår dig och sedan begär, inte bara att du ska förlåta honom, utan också att du ska acceptera och helst själv uttala hans osakliga uttalanden om ånger. Han ångrar sig inte. Han njuter.

Någonstans i sin skrumpna själ funderar han redan över hur han ska kunna manipulera dig till att bära dig åt så att han kan låtsas provocerad och sedan slå dig. För det är kul att förnedra! Men med tiden blir man van, som vid alla missbruk, och behöver starkare doser. Först kanske det räckte att säga elaka saker på ett skämtsamt sätt för att se dig bli ledsen. När det inte räckte började han säga dem på elakt sätt för att få en starkare reaktion. Hota att göra slut, så du ska bli ledsen och rädd och be honom stanna. Göra slut (fast utan tanke på att någonsin faktiskt gå, för han har för roligt för det) och njuta av att se dig plågas av dina känslor. På sistone har du inte reagerat lika starkt, när du inte tigger har han ju varit tvungen att själv vända och återuppta förhållandet.

Därför slår han dig - det är nästa logiska steg på förnedringsstegen. Snart räcker inte en smäll på benet. Hur länge ska du stanna? Till örfilen? Till slag med tillhyggen? Till bestraffningsagan? Till straffknullet?

Han måste ha professionell behandling, det kanske kan få honom att ändra väg, men du kan inte hjälpa honom. Du kan bara erbjuda din kropp och själ som bränsle för hans sjukdom. Är det det du vill vara? Du kommer att brinna upp. Han kommer att bränna upp dig och han kommer att förakta dig ännu mer när du är förbrukad för att du till sist har kommit undan genom att dö, till själen eller kroppen.

Ta dig ut NU! Medan du fortfarande har ett liv!

patti2
0

Styrkekramar till dig!

Porklash
0

Va bra att du har hittat till Al-Anon!

Där kan du nog få stöd och möjlighet att lära känna dig själv på riktigt.

Det är du värd!

pEr

[Beavis]
0

Jag kan baa säga"Lämna nu!" Att han börjat slå dig är inget bra tecken och ett hårt slag på benet är bara början på något som bara kommer bli mycket värre.

Han följer exkat mönstre för kvinnomisshandlare som slår lätt i början ett litte slag eller örfil. sen en massa ånger och ursäktande tills du förlåtit honom, om och om igen tills han är viss om att du inte lämnar honom sen börjar smällarna på allvar, då du tappat självkänslan till slut kommer han inte ursäkta sig och allt är ditt fel  för att du var tyst eller inte tyst eller tittade på honom konstigt….

Hans nedstigning till "helvetet" är hans eget val. Låt honom inte dig med sig

Styrkekramar till dig

voranna
0

Jag tror du fått de råd du behöver så jag ska inte komma med fler utan bara instämma med #2 och #5.Hans beteende är inte friskt och har absolut inte med kärlek att göra till dej.Vissa personer som inte får beröm eller bekräftelse av positiv art brukar kunna bete sej illa för att få uppmärksamhet.Ett dåligt självförtroende och rädsla utgör grunden,hittar den personen sen en annan som den kan manipulera kör den på.Bara  det egna uppvaknandet kan bryta den spiralen,att han själv förstår att han behöver hjälp.Önskar dej allt gott av hela mitt hjärta!

Porklash
0

ja hur går det begin?

pEr

Bunn
0

Det gör mig ont, i både hjärta och själ, att läsa ditt inlägg begin! Jag håller tummarna och hoppas att du är stark nog att lämna honom. Du är mera värd än ett sådant öde och du förtjänar bättre. Låt ingen få dig att tro något annat!! Som så någon annan redan nämt så är ett slag på benet bara början till en resa mot ett mål som får helvetet att verka som en lekplats.

Lycka till!

Kia
0

Hur går det Begin?

Tänker på dig!

voranna
0

Ja,det gör jag oxå,mycket!!Ett tips,gå in på ifocus sida om misshandel….även aftonbladet uppmärksammar just nu kvinnor som fått satt livet till i "kärlekens namn".Många i dess omgivning har vetat om situationen men inte viljat lägga sej i för det sker inom hemmets fyra väggar,inom familjen.Kvinnor som riktigt anmält men som sedan tagit tillbaka sin anmälan i rädsla för att göra det hela värre.Jag känner hur upprörd jag blir,usch och fy!Gråter