Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1349 ggr
Mitralis
4/28/09, 2:57 PM

Beroende eller beteendestörning?

Jag håller på och fundera på om det ett sockerberoende eller en beteendestörning jag har.

Jag äter godis varje dag och tänker på godis, choklad och kakor nästan hela tiden när jag inte äter det.

Men jag har lyckats vara utan godis i en hel vecka när jag slog vad med pojkvännen.

Jag äter när jag har tråkigt för att ha någonting att göra, när jag är ledsen för att bli glad, när jag är glad för att fira osv (lite som en alkoholist).

Men ibland vet jag inte om jag verkligen är sugen eller om det går på automatik att jag petar i mej allt sött.



Annons:
Porklash
4/28/09, 7:02 PM
#1

Det kan du ju bara veta själv så det är jättesvårt att ens gissa men du verkar ju ha ett osunt förhållande till sötsaker så mycket kan man ju säga.

Att du kunde hålla upp i en vecka bevisar faktiskt inget det kan många beroende. Prova tre månader! Sen handlar det inte om du tar återfall eller inte utan om det känns okej. Godis/socker är ju inget man måste ha så varför inte?

pEr

Kia
5/7/09, 1:09 AM
#2

Det är svårt att säga om det är beroende eller inte. Jag kan bara säga i min egna erfarenhet att som du gör har jag också gjort och jag har också lyckats hålla upp en vecka sådär ibland. Det gjorde jag alltid när jag gick in i en ny bantningsperiod. Då åkte det söta bort tills jag sen hittade substitut i form av kakor från viktväktarna osv.

Kanske ska du gå på ett möte och se om du känner igen dig. Det finns ju både FAA och OA…de har öppna möten för det mesta. Någon gång har jag varit med om att någon sagt att jag är här idag men jag har ingen aning om jag har ett sockerberoende. Det kanske är något att testa:)

/Kia

Lostlie
5/7/09, 1:07 PM
#3

Äter för att du är rastlös? Kroppen vill ha för att "kicka igång systemet" med socker…? Men visst låter det lite som att du använder godis för att avleda tankarna från annat, godis är definitivt känslomässigt dövande. Tänk genom hur du mår för övrigt, det kanske finns något där som "stör" din förmåga att känna frid, så att du måste göra dig upptagen med socker? Vet dock inte om det går under beteendestörning… men det kanske det gör?

Mitralis
5/7/09, 11:23 PM
#4

#3 Kom inte på nått annat att kalla det än beteendestörning, det är säkert inte rätt.
Tror att det börjar brännas när du undrar om jag äter för jag är rastlös och inte känner inre frid. Jag får se om jag vågar ta upp det när jag ska på vårdcentralen och ta bort födelsemärken på måndag. Kanske jag kan få en tid till en KBT terapeft =)



Upp till toppen
Annons: