Äntligen icke-rökare!
Mitt första inlägg på sajten.
Jag har rökt i 6 år men nu är det slut med det ha-ha! Tack vare Allen Carr's bok Äntligen icke-rökare!
Rekommenderar den till alla som vill sluta röka. Jag hade hört en del om boken & köpte den när jag fick syn på den på Röda Korset (för 5 kr. hehe). Vet inte riktigt hur man ska beskriva den… En bok som nästan får det att verka roligt att sluta. Det som gör att man faktiskt läser ut den är man ska fortsätta röka under hela bokläsningen. Sen när man är klar - vill man inte röka mer. Som en positiv hjärntvätt eller nåt
.
Söndag = 3:e dagen utan cigg. Går över förväntan faktiskt. Har haft mild huvudvärk och svårt att somna, svettats lite. Det är inte så himla jobbigt! :)
Jag har slutat ett par gånger tidigare, utan Allen Carr, men fy f*n vad jobbigt det varit med abstinensen då; ligga-i-en-hög-och-gråta eller dunka-huvudet-i-väggen jobbigt.
Vi får se hur det går..
Hej och Grattis!
Det verkar ju lysande om det kan fungera så bra. Men det svåraste har du framför dig. Att inte trilla dit igen…. Så fortsätt gärna att prata ut om dina känslor angående abtinens mm det lättar på trycket sägs det.

Idag gick jag på långpromenad utan att röka. Det var konstigt. Bara gå liksom… haha. Jag har tänkt på en annan grej - att vänta på bussen. Vad tråkigt att bara stå. Utan att göra något = röka.
Jag rukar läsa City eller metro när jag väntar på bussen

jah har också läst den! den var superbra. tyvärr gjorde omständigheterna att jag inte slutade röka, men den har iallafall förklarat för mig vad det är jag sysslar med, och gett mig hopp om att det skall gå att sluta. skall bara… imorgon… snart… inte just nu…

Har läst både "Äntligen Ickerökare" och "Äntligen Ickerökare för Kvinnor" (köpte den senare också eftersom jag är kvinna), men jag måste ha missat något väsentligt, för sluta röka har jag inte lyckats gjort trots böckerna. Skulle verkligen behöva sluta röka eftersom jag rökt i 33 år och det har satt sina spår.
Kan någon förklara vad som inte gått in i min tröga skalle?
Att det är farligt, dumt och helt intelligensbefriat att dra i sig rök som sätter ner hälsan, kan ge KOL och lungcancer och kostar en väldig massa pengar fattar jag. Men ändå så kan jag inte sluta 
Jag har testat Zyban, det fungerade inte, blev tvungen att sluta efter 6 dagar, mådde inte bra psykiskt, vågade inte gå upp till 2 tabletter utan lade i stället av med dem.
Vad har jag missat i böckerna som alla andra tycks fatta?

Nu lånade jag just ut boken till min mor, så jag kan inte kika i den. Men jag kan försöka beskriva lite. Om boken och vad som bet på mig. Strax :)

Tack, väntar med spänning 

Jag = supersnabb 
Ska ta mig tid

Jag har försökt tänka ut vad som är Carrs EasyWaymetod men jag vet inte riktigt. Vad själva metoden går ut på alltså. Om man slutar bara med viljestyrka kommer man att längta till cigaretterna hela tiden, men Carr försöker avslöja "bluffen" med rökningen. Varför man röker, vad man verkar få ut av det. Då man förstått hela karusellen bakom rökningen blir det inte lika svårt att avhålla sig.
Carr kör på att det är mer nikotinberoendet än vanan som gör att man förtsätter röka, & nikotinet är borta ur kroppen på fem dagar. Det kommer att kännas som något saknas, men det gör inte ont och det går över.
För mig var rökningen lugnande, ångestdämpande och nikotinberoendet. Inte socialt alls. Jag har ju barn så jag rökte på balkongen. Stod upp och bara rökte (hade inte ens en liten stol att sitta på :P). Kan tänka mig att det är jobbigare om man röker med andra eller samtidigt som man tex pratar i telefonen eller dricker kaffe.
Det som fick mig att hajja till (förutom bekräftandet om att abstinensen går över) var att han skrev att livet blir inte lättare. Jag tänkte ofta att jag ska sluta - när det lugnat ner sig lite och inte är så stressigt i livet. Men det kommer alltid något nytt -_- & det är ju sant.
Ja. Det var det. Funkade för mig. Kanske har jag bara en lättpåverkad hjärna
.
Det har skrivits om denna boken här tidigare. Kanske är det dags… för mig också.HM!!!

Grattis!!
Själv har jag rökt i 10 år och försökt sluta många gånger, men har alltid börjat om igen av någon konstig och dum anledning.
Nu har jag kommit fram till att jag vill göra ett nytt försök, men saknar motivation…
Något bra tips på var och hur man hittar motivation?
Kanske skulle ta och införskaffa en sådan bok, men hur får man tag i den?

Tack så mycket för länkarna, Link- :)

Så lite så Bunn.
Två veckor
hehe.

okej!

Tack för svar Link-.
Ska läsa boken igen och göra anteckningar på det viktigaste och hoppas på så sätt att allt blir tydligare för mig. Att det blir lite mer av en aha-upplevelse på nått sätt.