Annons:
Etikettalkoholberoende
Läst 2502 ggr
miuljo
2009-05-12 13:31

samtal?

min sambo har börjat med antabus och han har varit på nånting som heter Stegen.

han skulle fortsätta på stegen är det tänkt men han vill inte sitta i grupp o prata o blotta sig.

finns det nåt annat man kan göra? där man bara träffan EN person som är bra på ämnet alkoholism?

på sätt o vis förstår jag honom, jag skulle inte heller klara av att sitta i grupp o prata.. det är ju jobbigt att göra även när det gäller andra helt vanliga saker…

han behöver nåt mer än antabus.. det är så kortsiktigt… han behöver nåt mer som är mer långsiktigt

Annons:
Porklash
2009-05-12 18:45
#1

Han kan ju skriva anonymt här t.ex.?

Det finns ett stort värde i att prata i grupp. Du kan inte finta alla hela tiden men en eller två kan gå bra. Att vara akoholist handlar mycket om att ljuga åtminstone för sig själv och då är det bra att man vet att det är meningslöst att försöka ljuga.

Men till din egentliga fråga. Det är så beroende på var man bor. Kolla med ert socialkontor och /eller folk inom tolvstegsrörelsen.

pEr

kerstinjo
2009-05-13 00:37
#2

Som # 1 säger. Det är 10 ggr bättre och nyttigare och mer lärorikt att vara med i en grupp.

Jag slog bakut när jag först hamnade i en grupp, men det var nog beroendemänniskan i mig som protesterade.

För vad finns det att dölja inför andra människor, som sitter i samma båt?

"Vanliga" människor hade jag lätt kunnat manipulera, men andra beroendmänniskor går inte att manipulera.

Kolla på www.aa.se om det finns någon grupp i närheten. Eller Länkarna kanske? www.lankarna.nu

 Kerstin 

 

[Beavis]
2009-05-13 18:01
#3

Som de säger ovan.

dessutom ska ju tilläggas att de närvarande inte pratar brevid mun när de lämnar mötet. Teoretiskt ska det funka så iaf. Det är ju en ömsesidig respekt att inte berätta om vilka man träffat på ett möte eller vad de sagt utan deras samtycke.

Att tala inför grupp är jobbigt i början, men betänk detta : Det finns troligen ingenting din man gjort i sitt missbruk som inte någon(några av de andrq på mötet också har gjort…. då blir det lättare att öppna sig och dessutom upptäcker ni att ni inte är ensamma.

kerstinjo
2009-05-13 19:06
#4

Att prata med utomstående om det som sägs i gruppen är så tabubelagt det kan bli. Jag har aldrig varit med om att information har spritts vidare.

 Kerstin 

 

[Beavis]
2009-05-17 22:16
#5

Precis som kerstin säger.  Och Porklash säger "Skriv anonymt här om han/du vill skriva av er. Skapa hemliga nics här såkan ni teoretiskt bikta er för varandra på sajten.

kerstinjo
2009-05-18 00:24
#6

#3 Jag vet inte hur många gånger jag har lett igenkännande av en delning, som många ggr tagit upp tabubelagda saker. Tänk vad befriande det är att höra att andra har betett sig lika idiotiskt.

 Kerstin 

 

Annons:
Kia
2009-05-18 00:54
#7

Jag håller med er alla på så många sätt här. Verkligen men jag kan samtidigt se att det inte är så enkelt att sätta sig i en grupp. Kanske är man en människa som detta inte alls tilltalar. Jag startade en annan tråd precis (såg inte denna, mitt framför ögonen på mig).

Även om det inte tilltalar en så anser jag att man kanske ska ge det en chans men hur övertalar man någon som är så anti?

Det är inte alltid jag delar på möten för ibland vill jag bara lyssna. Kanske är det det man ska säga. Gå dit och lyssna du behöver inte prata. Tids nog tror jag man gör det ändå, men i början kan man bara lyssna kan jag känna.

miuljo
2009-05-18 10:15
#8

jag förstår att det vore det bästa om han gick dit… men han vill inte..

jag har sagt att han kan ju ge det en chans iallafall o gå dit o lyssna.. men då ska man tydligen skriva på ett kontrakt som säger att man lovar att komma dit varje gång, o det vill han inte göra…

JAG skulle inte klara av att gå.. jag lider av social fobi o klarar knappt av att tala i telefon… så det är svårt för mig att övertala honom när själva tanken att sitta så ger MIG ångest.

tyvärr är han oxå helt ointresserad av datorer o internet.. anars kunde han ju som sagt skriva här… men han vet knappt var man startar en dator… Foten i munnen

hmm.. jag får fortsätta försöka övertala honom… hur gör man det utan att bli tjatig?

ju mer man tjatar på honom desto mer anti blir han, käner han sig pressad eller tvingad till nånting så sparkar han bakut o så kan det skita sig med alltihop…

Porklash
2009-05-18 10:50
#9

Man behöver inte skriva på något alls för att gå på vanliga AA möten så det kanske är ett bättre alternativ?

pEr

Upp till toppen
Annons: