Etikettalkoholberoende
Läst 1608 ggr
vanillafling
2009-05-13, 21:43

Vad ska jag göra??

Jag har ganska nyligen blivit bekant med en nyinflyttat granne till mej. Vi bor i ett sk "problemområde" som håller på att tunnas ut, missbrukare blir vräkra o.s.v..

Jag och min nyvunna väninna började rensa upp utanför huset,fixa rabatter, städa i trapphus mm.

Jag såg glädje i henne.

I början så träffade hon sin barndomskamrat som va på besök hos en annan alko, han började besöka henne.

Hon tog på sig uppgiften att tvätta hans kläder, ge han pengar, mat mm. Dom blev ihop.

Hon säjer själv att hon är den vårdande typen,,,

Han höll sig nykter ett tag, sen börja lögnerna, småsaker som bara betydde en sak "återfall". Hon kasta ut han o han tog sin flykt en trappa upp i huset hos den andre missbrukaren. Låg o sov i tvättstugan, gömde burkar hit o dit osv.

Ragla omkring på området, polisen va o hämta han ibland flera ggr dagen för att min väninna ringde polisen.

Ringde på min dörr stup i kvarten, ja det va en mkt jobbig tid..

Hon tog tillbaka honom o han höll sig nykter tre mån, sen började dom små, små sakerna som antydde att han börja dricka igen.

Han gick ofta omkring o plocka burkar o flaskor till pant.det börja lukta alko om han , men min väninna sa att det berodde på ölburkssamlingen.

Men det gick inte jag med på!! Dels har jag varit missbrukare själv o kan dom flesta lögnerna.

Min väninna kom en kväll o sa att hon har själmordstankar o kökar massa piller för hon är så nervös. Nu står det helt klart att han har tagit upp supandet igen. Han knacka på min dörr med 7 rosor o en odör av stank ur hans mun, bra på örat kan jag säja.

Han skulle till henne, men hon hade besök av sin dotter o barnbarn så han fråga om han fick komma till mej så länge.

Jag stängde dörren mitt framför näsan på han!!!

Jag mår så dåligt för allt detta, han kommer ju till mej när inte hon öppnar, vill ha information.Full som en kastrull..Jag öppnar inte dörren. Känner att jag måste smyga mej ut så att jag inte stöter på han.

Bekanskapen som började så bra med henne o mej börjar gå mej på nerverna. Vad ska jag göra,säja till henne??  Jag känner att denna gång vill jag stå utanför deras problem.

Hur ska jag på ett bra sätt förklara att jag säjer upp bekanskapen med henne,

Jag är så lessen för detta, men hon säjer att nu är det sista ggr jag tar han tillbaka!!

Tror jag inte ett dugg på!!!

Behöver råd!!

kerstinjo
2009-05-15, 12:07

Tror inte att du kan göra så mycket. Som du säger; Det är inte dina problem.

Förstår jag dig rätt så har du försökt varna henne, vilket hon inte har tagit till sig.

Tänkte på det du skrev; Han skulle till henne, men hon hade besök av sin dotter o barnbarn så han fråga om han fick komma till mej så länge.

Vad är det för förhållande som inte tåls att visas för sina barn och barnbarn?

Ibland får man inse att den vänskap man hade hoppats på inte fungerar och backa lite.

Kerstin 

[Beavis]
2009-05-17, 23:24

Kerstin har rätt. Om du inte redan har sagt åt henne att bryta med sin "pojkvän" för att det inget fungerar, han kommer aldrig bli ren. Och han förstör hennes liv. Gör det, rakt av inga krussiduller och prata runt ämnet.

Tar hon inte det till sig och lyder rådet så återstår bara att bryta. För du drabbas ju också av hennes medberoende. Det är inte rätt mot dig.

Kia
Kia 
2009-05-18, 01:01

Jag tror inte heller att du kan göra så mycket. Att backa fungerar ibland på ett bättre sätt , för personen i fråga kanske får sig en tankeställare till varför du backar.

Man vill alla väl men ibland går det inte.

Hur har det gått för dig?

Mvh Kia

vanillafling
2009-05-18, 18:00

Tack!!

För erat svar..

Jag har nu gjort det som ni råder mej till.(att dra mej undan henne)

Det har varit svårt, men tyvärr nödvändigt..!

Tack än en gång till er som har svarat mek..

kram ska ni ha..

Anita

Andligen
2009-05-20, 10:58

Hej!
Detta råd kan låta grymt, men av egen erfarenhet vet jag att du måste leva ditt liv och ta ansvar för det. Låter inte som du har en bra miljö omkring dig, men är du stark kanske du klarar att vara där, bara du tar hand om dig.

vanillafling
2009-05-21, 01:04

Hej!

Tack för ditt inlägg!!

Ja det är ett tufft område jag bor i,då jag själv varit missbrukare i många år. Både alkohol,narkotika,

Förra sommaren föll jag dit ordentligt på både det ena o det andra,ska inte skylla på någon men mina nya grannar va så "trevliga"..

Nu när dom "värsta grannar" blivit vräkta så har jag genom gått en inre styrka som jag har inom mej. Bräcklig!!visst men jag känner att jag måste finna ett naturligt sätt för mej att finna ro o frid.

Jag har börjat att gräva upp gräsmattan på min lilla "plätt" där har jag grävt ner lökar , diverse plantor.

Funderar starkt på att skaffa mej ett sk "partytält""  förstå mej rätt nu  ^^,

Bara stänga in mej där o tända ett ljus o bara vara…

strunta i allt runt omkring som kan fresta!!  Jag är ju tyvärr inte typen som kan ta några öl el så med folk, utan det finns två alternativ för mej. Nykter el skitfull..!!

Inte så kul…känner mej faktiskt ledsen o känner ångest för sommaren…

kram på er alla därute.

Anita

[Beavis]
2009-05-22, 17:52

Som floskwln aäger "Man kan ha kul utan sprit"

Som nykter alkoholist ska du inte ens tänka i banorna att "ta en öl ibland" som du själv säger.

Jag föreslår att du bjuder in nyktra vänner och familj och fikar i ditt partytält i sommar. Det är jättrtrevligt att sitta en sommar dag i solen och dricka saft eller kaffe i solen och spendera sommarkvällarna i tältet pratandes om existensiella saker.

Upp till toppen