Annons:
Etikettberoende
Läst 1383 ggr
Sara
2009-05-21 00:44

Kunskap om beroende och droger?

Jag kanske ska få ett nytt uppdrag som övervakare och behöver information om beroende och droger.

Jag kan väl i princip ingenting om droger (mer än alkohol och nikotin då) och har ingen direkt kunskap om vad för hjälp en person med tidigare missbruk behöver.

Kan ni ge mig råd?

Sara

Annons:
kerstinjo
2009-05-21 02:10
#1

Är det något speciellt du tänker på?

 Kerstin 

 

Sara
2009-05-21 13:45
#2

Njae, kanske mest hur jag ser om personen är påverkad och hur jag bemöter en person som är påverkad för att inte riskera min egen säkerhet.

Jag har som sagt ingen erfarenhet av att vara med människor som är drogberoende.

Sara

Porklash
2009-05-21 15:12
#3

Ja fasen vad säger man? Var uppmärksam? Är det folk man inte känner så är det svårt att veta skillnaden. Många som har varit beroende i många år kan bete sig som de är påtända även när de inte är det. Magkänsla är det man brukar få använda.

Det är svårt att ge något ordentligt svar när det inte är riktigt konkreta frågor för det beror så mycket på person/situation.

Kan du ingenting så är det väl att läsa på om droger och beroende i allmänhet där finns det mycket information på nätet så googla på!

pEr

Sara
2009-05-21 16:43
#4

Jag har läst en del fakta om droger.

Jag har inte hittat nått om hur missbrukare tänker, känner osv.

Sara

Porklash
2009-05-21 18:01
#5

Okej! Jag brukar ju rekommendera Craig Nakkens bok "Jaget och missbrukaren".

En teori om vad missbruk egentligen är för något. En teori, enligt mitt sätt att se på det, inte ser missbruk i första hand som ett symtom utan en sjukdom/sjukt beteende i sig.

Boken förklarar missbrukets logik. En logik som för en utomstående kan vara obegriplig eftersom vi inte kan förstå missbrukarens vinster av sitt agerande. Så den tycker jag du ska kolla upp.

Annars så lär man sig mycket att umgås med tillfrisknande beroende. De samlade erfareheterna blir en stor "kunskapsbank".

Så kan du såklart fråga här! 

pEr

Sara
2009-05-21 23:01
#6

Jag kan förstå trycket efter att skaffa mer droger, både det psykiska och fysiska beroendet. Jag vet ungefär vad som händer i hjärnan och hur den påverkas.

Det jag är ute efter är känslorna en fd missbrukare har, vilket naturligtvis är unikt för varje människa. Men lite om hur de gjorde för att komma från missbruket, hur de tänkte, kände, gjorde. Vad ska man inte säga till en fd missbrukare typ plattityder osv. Vad kan trigga igång att börja missbruka igen osv.

Vill någon här hjälpa mig men inte öppet så får ni gärna PMa, jag sprider det inte vidare.

Sara

Annons:
[Beavis]
2009-05-22 17:35
#7

- Läs allt du kommer över om droger av alla sorter

- Använd din magkänsla och var inställd på att beteende självklart är olika från person till person.

Men du kan aldrig lita på en missbrukare. även om de vill vara ärliga och schyssta är det drogen som kommer först.

Det är tre enkla råd för dig och vad gäller frågan om vad som triggar em missbrukare så är det ju personligt precis som för matmissbrukare kan en knarkare triggas av lukter, minnen, smaker etc Du får vara vaken helt enkelt

Lycka till

Sara
2009-05-22 18:37
#8

# 7 Tack!

Sara

Upp till toppen
Annons: