Annons:
Etikettövrigt
Läst 2216 ggr
kerstinjo
2009-06-12 16:41

Att baktala andra.

Internet och iFokus är fullt av människor som baktalar varandra. Utan att känna varandra, utan att veta vem människan är bakom en signatur, är vissa fulla av agg.

Förmodligen är det mest synd om den människan som baktalar andra, än den som drabbas av det.

vänta..

Vi kan förmoda att den människa som sätter i system att baktala andra inte mår speciellt bra. För det finns förvisso trevligare saker att ägna sig åt här i livet, trevliga saker som den som spyr galla missar.

Men var aldrig ohövlig tillbaka. Att ge en spydig kommentar som svar på tal är detsamma som att sänka sig till "baktalarens" nivå.

Tro det bästa om personen. Istället för att bara anta att den personen avsiktligt beter sig ohövligt eller taktlöst, är det bättre att utgå ifrån att han eller hon inte är medveten om att du tar illa upp av hans/hennes beteende. Eller att personen inte förstår bättre.

vänta..

Om någon till exempel skulle gå före dig i kön till bion är det bättre att säga något i stil med: "Ursäkta, var du medveten om att vi också stod i kön?"

Genom att utgå från den mer oskyldiga förklaringen undviker du att behöva anklaga någon och du kan börja samtalet i en positivare ton.

Skilj på avsikt och följder. Om någon säger någonting stötande till dig  bör du, innan du svarar, fundera över följande: "Vad kan få en hederlig, rationell person att säga någonting sådant?"

Gå sedan till personen och säg: "Jag är säker på att du menar väl, men jag är faktiskt inte så förtjust i att du kallar mig för 'gullet'."

Utgå från fakta. Om du hela tiden känner dig stött av en viss persons beteende är det lätt att du börjar känna dig som ett offer och övertygar dig själv om att den här översittaren är ute efter dig, vilket kan leda till en obehaglig konfrontation.

   vänta..

Innan du börjar dra slutsatser och konfronterar din plågoande genom att tala om precis vad du känner, bör du se till att hålla dig till fakta: "Du brukar ofta förringa mina idéer under diskussionerna. Idag sa du att min idé var idiotisk." Sedan kan du berätta vad du dragit för slutsats av detta och be den andra personen om ett svar.

Vill det sig riktigt illa så har den andra personen inget svar. Illa för honom/henne, inte dig.

 Kerstin 

 

Annons:
voranna
2009-06-13 19:24
#1

Så sant!De finns tyvärr alltid människor som måste svartmåla andra för att hävda sej själva och försöka övertyga att dom minsann är bättre.Det dom inte verkar förstå att handlingen i sej talar ju för det motsatta!Men visst är det trist varje gång det händer,att trådar spårar ur och människor väljer att lämna forumet av den anledningen.Hoppas vi alla tar ansvar för våra delade tankar med varandra.KramKyss

kerstinjo
2009-06-13 21:41
#2

Som tur är så har det mig veterligen aldrig förekommit här. Men på Hundar har det gått hett till ibland.

 Kerstin 

 

voranna
2009-06-14 13:39
#3

Det var skönt att höra!Att det inte hänt här menar jag.En diskussion kan ju hetta till och det kan väl vara o´key om man håller sej till ämnet och inte gör personliga påhopp.

[Beavis]
2009-06-14 16:24
#4

Det är väll tur att det inte är så mycket prestige mellan oss här?. Det kanske blir mer tävlan om vem som är bäst på att föda upp hundar o vem som har bästa djuren, etc på en sådan sida? Jag är själv emot Renrasighetsaveln inom hundsporten.

Med sdet inte sagt att att jag vill börja en disskussion här.

Än så länge är vi här för att hjälpa o stödja varandra, och jag tror och hoppas att det inte leder till några konflikter. Ni må gilla eller hata mina inlägg, men jag blir bemött med respekt och det beror ju på personlig mognad hos medlemmarna här.

Upp till toppen
Annons: