"Vaccination" mot återfall i drogmissbruk.
Hittade denna artikel i Dagens Medicin. Vad tycker ni?
Återfall i drogmissbruk torde kunna förhindras genom att låsa hjärnans belöningssystem. Forskningsresultat visar att överkänsligheten i belöningssystemet är anledningen till återfall, säger David Engblom, neurobiolog vid Linköpings universitet.
Upptäckten att återfall i drogmissbruk torde kunna förhindras genom att låsa hjärnans belöningssystem har gjorts av forskare vid Linköpings universitet tillsammans med det tyska cancerforskningscentret DKFZ och presenterades nyligen i rapporten, Glutamate Receptors on Dopamine Neurons Control the Persistence of Cocaine-Seeking.
- Våra forskningsfynd ger oss en inblick i hur beroendet hos drogmissbrukare etsas fast i hjärnan vilket ger oss ett hopp om att finna en framtida behandling, säger Engblom
De dopaminproducerande nervcellerna är centrala i hjärnans belöningssystem. Beroendeframkallande droger orsakar att dopaminhalten i omgivningen stiger vilket i sin tur påverkar andra nervceller.
- Kokainet har visat sig ha en mycket snabb effekt på dopaminnivåerna vilket förklarar varför den är en av de mest beroendeframkallande drogerna, säger Engblom.
- När man brukar kokain ökar antalet receptorer, glutamat, kroppens viktigaste signalämne, vilket gör cellen mer retbar. Blockeras denna process förhindras således risken för återfall i drogberoende och detta är speciellt intressant eftersom det ofta är i detta skede som man når patienterna och det är här den primära missbruksvården utspelar sig, fortsätter Engblom.
Drogberoende orsakar idag mycket lidande och är oerhört svårt att bryta. Även hos individer som varit drogfria under en längre period finns alltjämt en hög risk för återfall.
- Trots att mycket forskning ännu återstår hoppas man genom denna upptäckt i framtiden kunna hjälpa en missbrukare som vill få ett stopp på sitt drogmissbruk genom att låta dem "vaccinera" sig mot återfall, avslutar Engblom.
Åsa Persson

Har vi hört den förut?
Såklart ska vi ha piller som fixar våra liv det är ju omöjligt att göra valet att låta bli att ta ett återfall.
Piller mot alkoholism brukar ju dyka upp då och då fast nu var det några år sedan…
Snart hör vi det:
Hej jag heter … och är återfallspillerberoende.
he-he…
pEr
Det som stod ut som ett rött skynke för mig var ordet GLUTAMAT. Glutamat är ju detsamma som den omdiskuterade smakförstärkaren E621. Är det så enkelt att man kan sluta vara beroende om man slutar äta mat med smakförstärkare? Det finns tecken som tyder på att övervikt och smakförstärkare hänger samman (se http://www.kostdoktorn.se/fet-av-glutamat-e621). Är det så att beroendepersonligheter kan ändra sig helt enkelt genom att äta "ren" kost utan smakförstärkare? Hmmmm …
Undrar vad som händer med en hjärna där man stänger av dopaminet. Blir inte allting aptråkigt då?
"Spånar"
Alkohol ökar signalsubstansen dopamin i hjärnans belöningssystem. Det gör också chipsen, joggingrundan och många andra saker som ger oss tillfredsställelse.
Men alkohol ger inte större dopaminökning än våra naturliga handlingar. Amfetamin däremot bildar tio gånger så mycket dopamin.
Alltså skulle vi få samma belöning om vi joggade istället för att dricka? Tja, det kan jag förstå, för det är få alkoholister som springer i skogen med flaskan i handen.
Om detta dopaminsystem kopplas bort hos råttor, som lärt sig föredra amfetamin eller alkohol, slutar de
stoppa i sig amfetamin men fortsätter med alkohol.
Hänger ni med? (Knappt jag gör det själv)
Alkoholen tycks alltså kringgå dopaminsystemet. Det kan bero på att alkohol även påverkar nervceller som leder bort från belöningssystemet.
Men om nu alkoholen kringgår dopaminsystemet, hur kan då alkohol belöna dopaminsubstansen?
Är det jag som är trög, eller fattar ni?
Det sägs att glutamatets nyckelroll för alkoholeffekter och alkoholberoende har gett intressanta terapeutiska möjligheter.
På något sätt påverkas aktiviteten av glutamat via NMDA-receptorn (den del av cellen som har till funktion att fånga upp och vidarebefordra signaler).
Självklart, eller hur?? 
Glutamatreceptorer förmedlar snabb, stimulerande synaptisk signalöverföring i det centrala nervsystemet. Om jag förstår rätt så är en synaps en nervcell i nervsystemet som är ansvarig för mottagandet och överförandet av nervimpulser.
Oj, vad rörigt. Men jag förstår din tankebana Gronstedt.
Om vi nu slutar med glutamat så försvinner den stimulerande signalöverföringen till hjärnan. Och då måste väl belöningssystemet påverkas??
Om vi då slutar med glutamat och inte stimulerar kroppens dopamin så kan vi bli smala nykterister som inte bryr sig om muskelrörelser, vakenhet, glädje, entusiasm, sexualitet och kreativitet.
Eller hur?
Vi får alla ryckningar i kroppen, är konstant sömniga, sura och håglösa, vi ratar våra partners och köper sköldpaddor, som vi struntar i att ge mat för att vi inte ids.
Shit the same, vi blir i alla fall smala nykterister.
Eller fattade jag fel någonstans??
mycket intressant.beöningsystemet hänger ju med sen vi var små.hur många gånger fick man inte höra ,om du äter upp maten så får du efterrätt.oj så duktig man va då.när jag var nynykter så hade jag ett väldigt starkt belöningsbehov.om jag hade vart nykter 1 vecka så var jag ju värd en påse godis vilket slutade i att jag skaffade mej ett nytt missbruk….massa socker.så fort jag var ledsen så åt jag godis så fort jag var glad så åt jag godis.det handlade om oarbetade känslor.i daqens läge så kan jag köpa mej en godispåse vilekn dag som helst även om jag har slappat en hel dag.det stämmer bra att man får samma kickar av att springa eller sporta överhuvudtaget.det frigör kroppens egna endorfiner.och att vistas i dagsljus mycket ökar serotoninhalten ,som gör så att man inte blir deprimerad.jag skall faktiskt ta min skärmflygarlicens i augusti….ett nyktert rus.ja det sägs ju antingen alkoholist eller alpinist.denna sidan är jättebra.kram till alla som är nyktra och till alla medberoende.
Det verkar lika komplext som dubbelmoralen i Sverige.Nej jag har heller inte sett någon joggande alkis-skulle vara om klockan närmar sej sex och systemet stänger då he-he.Nej,skojar bara.
Däremot läste jag nyss att de som får antideppmedicin och som haft alkoholproblem får svårt att kontrollera alkoholen.Sambandet skulle vara att medicinen förändrar de kemiska signalerna i hjärnan vilket ju oxå alkoholen gör.
Det finns "bara ett eller två glas piller"-det heter Revia och sätter ner hjärnans belönings system.Man kan dricka ett glas vin men blir inte berusad.Har funnits i Sverige sedan 2001.Campral heter ett annat som säjs sänka suget och sänker även glutamatreceptorerna och har visst funnits sedan 1997 här.
Men om man i stället blir beroende av dessa piller framkommer inte.Ska man inte få känna belöning i någon form varken kaffe eller choklad sedan man slutat sponka ja då får det nog vara med dom pillren för min del.Åt "lyckopiller"en tid men kom på att det bara var att skjuta problemen framför sej,så jag la av.Let´s fejs it istället!
Kramis till alla som är i samma båt-oavsett beroende.Det är ändå två sidor av samma mynt i slutänden.
mörk choklad är jättenyttigt o bra för hjärnan.dom har gjort ett test på ett sjukhus.4 patienter fick sockerpiller o mörk choklad i en vecka,4 patienter fick antidepressiva o mörk choklad i en vecka.gissa vilka som måde bäst.jo den första ovannämnda gruppen.det är väl klart att man ska belöna sej ibland.skulle jag inte få äta det jag ville så hade jag blivit tokig.hellre lite mullig o nykter än svullen o full.ha det så gött därute.kram 
Intessant det där med Glutamat ett rätt hemskt ämne måste jag säga. E621 är ju vanligt i många restaurangers mat, vilket var intresant för att ta en anekdot, "Jag var ute och åt på en kinarestaurang med min flickvän som åt LCHF just då och hade varit abstinent ett längre tag. Hon undvek ris och allt det där mjölfriterade mm. men när vi satt där så kände hon hur kinderna blev varma och vi kunde alla se hur hon blev rödare och rödare i ansiktet och ner över halsen. Rätt läskigt som en allergisk reaktion och vi misstänkte Glutamaten direkt.
Jag vet ju själv att man kan bli överkänslig mot vissa födoämnen då man äter LCHF då jag själv blev överkänslig mot mjöl som smugglas in i allt överallt.
Men fan kemikalier ska inte finnas i maten.