en ständig längtan
jag gör det inte men jag vill… åh va ja vill åka till affären och köpa chips, godis, glass, bullar ja allt sånt som kommer att kännas såå bra för en stund. Men jag gör det inte.. en del av mina vänner säger men ja är så dum emot mig själv du tillåter dig inte att äta en bit ibland och då blir du ännu sugnare får ja höra
ja det kan vara så säger jag men en bulle blir en hel dags ätande för mig. Men äter ja inte är ja sugen. och äter jag vill jag ha mera dagen efter. det kan vara så att jag är utan kolisar i typ två veckor inge bröd inge godis chips osv och sen kan det komma en helg då jag dricker några glas vin och sen dagen efter tänker jag att det var ett kilo upp och då äter jag skräp mat den andra dagen. jag äter inte godis och fika bröd som alla andra gör det kan hända 2 dagar i månaden. Men jag fattar inte hur en del kan äta en kexchocklad ena dagen och sen nästa dag en bulle till fikat och ändå inte gå upp i vikt??? jag gör inte ens det där och går inte ner i vikt eller så… ändå går jag 4-5 gånger i veckan då i rask takt i en och en haltimmes prommenad.. det gjorde jag + att jag styrketränade förut + åt enligt fittness… inge vikt nedgång där heller.. det är inte konstigt att man faller tillbaka till ätstörningar… jag får ju inge för allt jag kämpar med
Det är jättebra att du går så mycket som du gör :) Hur länge har du gått utan att gå ner i vikt? Kollar du så att dina matportioner inte blir för stora och så?
Helena
jag har gått sen 10 år tillbaka.. men jag vägde 72 kilo som mest sen kollade jag mina portioner och började prommenera efter styrkepassen jag gjorde.. och då gick jag ner till 52 kilo hade inte mycket fett på kroppen då. såg ut som en fittness tjej. sen har jag gått upp till 58 och nu tror jag att jag gått upp till 60-62. men jag äter för mycket fortfarande tror jag.. men jag vågar inte dra ner på portionerna för att en del säger att man sparar på fettet då. och sen hatar jag att gå hungrig så jag vet inte hur ja ska göra nu
Hur lång är du? :)
Helena
jag är bara 154 cm

Jag har samma problem som du!!! Jag är några cm längre (typ 156-157) men lider av exakt samma störning… jag har börjat förstå att det är något fel på min förbränning, inget som någon läkare kan se men ändå… jag håller bara vikten när jag äter under det som betraktas som det minsta man MÅSTE äta för att inte blir sjuk… Därför har jag börjat äta näringstillskott så att jag kan äta ävldigt lite utan att blir sjuk och få en massa brister.
Ta hand om dig hur ledsamt det än är att ha det så!!!
*en som vet*
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
parise, det stämmer att om man äter för lite, alltså svälter sig, så sparar kroppen på allt vad den får. Det är bättre att äta en del fett, så att kroppen tror att det är goda tider, då blir den mer villig att släppa ifrån sig. Kostfett lagras inte som kroppsfett om man inte kombinerar det med kolhydrater. Hur mycket av fett, kolhydrat och protein som är rätt är väldigt individuellt.
Motion är nyttigt för hjärta, kärl och muskler, men det gör inte mycket nytta för att bli av med kroppsfett.
Om man bantat enligt "traditionella" metoder tidigare i sitt liv kan det ta väldigt lång tid för kroppen att normalisera sig och våga släppa ifrån sig fläsket.
nej jag äter när ja är hungrig.. så svälta sig är inte bra för varken hjärnan eller kroppen.. ja får stå ut ett tag så kommerallt lösa sig…

Det stämmer ofta att det är så att man behöver mer fett för att släppa fett, men det är inte alltid så heller. På mig fungerar det inte, jag går upp i vikt istället. Nu är jag själv ganska övertygad om att det är något fel i mina mage/kropp som ställer till det men jag är nog knappast ensam om att ha det så.
Jag vet ju inte hur du äter nu, men maten är ju det viktigaste och det andra är nog sådant som de allra flesta kämpar med att låta bli. Fungerar din kropp som den ska så är ju GI eller LCHF de metoder som de flesta upplever som bäst fungerade både för välmåendet och vikten.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
ja ja är nog så att ja behöver mera fett… det verkar som att det släpper lite varje dag.. ja tror att det är maten som bestämmer hur man ser ut o mår.. ja äter nog för mycket ibland heheh
Hej!
Har levt precis som du under väldigt många år. Var och en måste hitta sin egen väg, men jag vill berätta vad som hjälpt mig. Jag har efter en ätstörningsbehandling två käpphästar:
-Ät allt i lagom mängd
-Ät var tredje timme
Jag valde länge bort än det ena än det andra. Nu äter jag allt men i lagom mängd. Ja, jag tar en bulle till kaffet, men bara en. Om jag känner att jag vill hetsäta så försöker jag ha en strategi för att inte falla dit. Jag äter också var tredje timme viljket resulterar i att jag aldrig är hungrig. När jag är hungrig så är det lättare att trilla dit på en hetsätning. Om du ändå hetsäter, tänk att du har en ny chans var tredje timme. Tänk inte det klassiska: nu har det skitit sig, jag börjar om på måndag/1juni/när det är x antal veckor kvar till… Tänk att om du går tillbaka till din matordning direkt så slipper du ångest. Jag gjorde som du i många år och var något överviktig i alla år. Efter att jag börjat äta normalt så har min kropp oxå hittat tillbaka till sin normala vikt och form . Jag mår idag riktigt bra med min kropp. Önskar att du kan bryta ditt beteende fortare än vad jag kunde. Jag har kastat bort 20 år!! Gör inte det! Önskar dig att få må bra och leva ett rikt liv med sinnesro.
Kramar från en som vet hur det är…
Jag säger som Charlotte ovanför: men lägger till
- Ät ofta ca var 3:e timme
- Ät rätt dvs nyttigt
- Ät i lagom portioner gärna små då du äter ofta
- Ät lite även om du inte är hungrig just då, för att hålla igång förbränningen och bevara mättnadskänslan
- Vad du äter? beror på vilken diet du följer.
- Kom ihåg att äta innan träningen för att få kraft och ork.
- Ät något lättare efter träningen om du är hungrig
Är ni lagda så att ni kan följa strikta regler och träningsrutiner så kör hårt.
Men grundregeln för träning och viktnedgång är ät ofta och lite vid varje tillfälle
Som jag skrev i någon annan tråd, det som rekommenderas i #10 och #11 fungerar inte på personer med metabolt syndrom. Intag av kolhydrater, även små mängder långsamma kolhydrater, får blodsockret att skena och utlöser insulinpåslag långt utöver det som är normalt, och sedan kommer överslängen åt andra hållet med lågt blodsocker och sug.
Det kan vara värt att tänka på om det inte fungerar med att äta "lite av allt" eller "lite och ofta".
#12 Det var därför jag skrev "Vad du äter? beror på vilken diet du följer" lite längre ner i min punktlista.
Om det är smör som du äter för att ge kroppen bränsle är det det som gäller. Men i små portioener och ofta för att hålla förbränningen igång.
När jag åt LCHF åt jag inga bananer efter träningen det finns annat, men efter träningen bränner kroppen som bäst.
Ingen kan tipsa om hur man ska äta kan jag känna. Är det något jag lärt mig så är det att vi är alla olika och vi måste alla hitta vår väg. Därför är det så svårt att råda när det gäller kost eftersom alla går efter vår egna väg och det som har blivit bäst för oss. När jag upptäckte LCHF ville jag frälsa världen för här var ju lösningen. ooops av min förvåning när inte alla tyckte som jag. Det är inte så enkelt tror jag.
Dessa sätt att äta är så olika. Jag skulle aldrig kunna äta varje 3 timme det skulle bli sjukligt ätande för mig. 3 ggr om dagen säger jag då med den erfarenhet jag har och inga mellanmål för det behöver jag inte när jag äter LCHF. Men igen det är jag det.
Jag tror bland annat inte ett dugg på träning och viktnedgång i samma mening. Träning är bra och jag skulle aldrig säga något annat men jag har tränat så mycket i mitt liv och jag gick inte ner ett gram för jag åt så tokigt. Jag tror att träning är bra för din hälsa men där stannar det för mig. Jag tror inte den är så jätte effektiv på just viktnedgång där handlar det helt och hållet om din mat och det du väljer att följa.
Varför äta något efter träningen tänker jag. Det kanske inte alls behövs om man ätit 3 gånger den dagen och faktiskt bara låter kroppen bränna det fett som redan finns där sen innan och bränna och inte genom att fylla den med bananer tänker jag då.
Parise jag tror det handlar om tålamod på många sätt. Men samtidigt om din mat fungerar nu så ändra inte utan ha tålamod och låt det få komma av sig själv. Jag vet tro mig hur viktigt viktnedgång är men kanske är det inte där fokusen och belöningen ska ligga utan någonannanstans att du faktiskt mår bra av att äta rätt. Känslomässigt framförallt då.
Bara mina tankar i detta.
/Kia