Mitt beroende
Jag har också ett beroende, och det är datorn, jag kan inte tänka mej en dag utan min dator. För med den kan man betala räkningar, skriva brev, Maila, chatta och så vidare, den är öppen för hela världen
Hej, per50!
Men skulle du säga att det är ett beroende? Alltså ett skadligt beroende, en beroendesjukdom? Jag är beroende av bilen, eftersom jag på på vischan och ofta transporterar stora grejor, men det är inte på samma sätt som jag är beroende av kolhydrater. Beroende på olika sätt, alltså, om du förstår hur jag menar.
man kan säkert vara databeroende… jag va lite sån förut, man får abstinens om man inte har tillgång till datorn.
om datorn inte fungerar eller om internet är paj nån enda dag så blir man vansinnig!!
nu för tiden sitter jag med min laptop i knät hela kvällarna.. gör inget särsilt.. bara har den här.. kollar mail.. kollar facebook.. kollar mail.. kollar iFokus.. kollar mail..
jag är online precis hela dagarna och det lättaste sättet att nå mig på är via mail eller msn…
så ja.. jag tror säkert att man kan vara databeroende..
skadligt kanske det inte är.. irriterande för andra medlemmar av hushållet kanske..
#2 Jo jag håller fullständigt med dej

Det finn dem som blir såpass databeroende att det får ungefär samma sociala och ekonomiska konsekvenser som andra beroenden.
Men jag inbillar mig att i de flesta fall där det finns ett datamissbruk så är det ett symtom för nåt annat.
pEr
#4 så kan det säkert vara.. själv har jag ju social fobi.. o då underlättar det för mig att kunna komunicera via internet.

#2 Det är faktiskt skadligt. Man kan få elektronik allergi eller liknande (kommer inte ihåg namnet). Vi har snackar om sånt i skolan ibland, och det är inte bra att vara vid datorer/tv hela tiden. Vissa börjar se syner och sånt. Ett tips bara :)
// Frida
This is the story of a girl
Det har ju faktiskt hänt att folk som suttit för länge vid datan typ flera dagar i sträck fått strålningsskador och epilepsianfall mm.
Jag har läst om personer som spelat CS i flera dygn och fått anfall och blivt helt rubbade, visserligen tillfälligt men ändå.
Själv har jag alltid datorn på när jag är hemma om jag inte sover (kan inte sova pga fläkten) Och har tyckt det har varit jobbigt när jag har haft internet haveri några dagar nmen man klarar sig ju.
#6, 7: Hallucinationer och andra anfall trodde jag berodde på sömnbrist och repetitivt beteende - skulle det vara något i själva datorn som gör det? Att dansa eller spela musik ett par dygn i sträck är ju ett klassiskt sätt att falla i trans och få visioner …
Databeroende tja jag vet inte men jag vet att jag är en beroende människa och jag har ofta tendens att fastna för saker i perioder. Ibland är dom perioderna långa ibland bryter jag det snabbare. Jag vet att innan datan kom in i bilden satt jag vid tvn. Jag såg ALLT. Det jag inte kunde se spelade jag in för att se senare. Alla dokusåpor Ni kan tänka er. Jag tror inte ens jag tyckte de var bra. Jag bara tittade hela nätterna och dagarna. Det blev ett måste.
Samma blev det med datan och de olika sidorna jag besökte då. En besatthet helt enkelt. Jag kunde ej sluta, blev irriterad om någon störde mig och lät totalt alla chattsider ta över och såg inte hur allt föll runt mig. Mitt hem bland annat. Jag var i en annan värld där jag fick den bekräftelse jag behövde i form av chattar osv osv.
En av mina värsta grejor under denna tiden ska jag dela med er nu: Inget jag pratar om mycket men när jag upptäckte internet rejält var min minsta dotter nyfödd och det började att jag satt där när hon sov, men behovet steg och jag satt där även när hon var vaken. Hela min mammalediga tid satt jag framför datorn och placerade henne sittande på sängen med en massa leksaker. Jag vet idag att det är den stora anledningen till att hon inte började gå förrän senare för jag hade inte tid att stimulera henne (inte mycket senare än andra barn iofs men jag kan bara se att jag gav henne inte den uppmärksamheten som en mamma borde göra) . Jag var så upptagen med datan att det tog totalt över. Detta är en av de saker som jag skäms över idag och jag har på alla sätt tagit igen det för jag ser idag hur jag beteede mig och hur fel det var. Jag är mycket mer aktiv med båda mina barn idag för jag inser att min besatthet tog över på många sätt. Så tja jag kan se att beroende av datan kan man nog bli eller kanske mer att det blir en besatthet.
Det är väldigt skönt att jag blivit medveten idag och det är väl den stora anledning till att när facebook blev så populärt att jag bestämde mig för att inte skaffa det för jag är rädd att jag inte kan kontrollera det. Hellre går jag på en lekplats och gungar då än sitter framför burken. Ibland blir det mycket iallafall men absolut inte ens hälften vad det en gång varit. Det är en befrielse i den besattheten.
/Kram Kia
ja för mej var det bara datorn ett tag.jag är inne varje dag o kollar iFokus för det ger mej nåt som jag har nytta av.att läsa inlägg om människor och att kunna hjälpa till att peppa andra.men jag passar mej för dejtingsidor….jag var beroende av att dejta.min nya drog är musik,kan sitta hur länge som helst,men samtidigt som jag lyssnar på musik så skriver ja ner mina tankar,nytta med nöje.
#10 För mig låter det som ett helt okej byte av beroende.
#8 Absolut har du rätt där vad gäller hallucinationer och det men det är ju en bieffekt av att sitta för länge vid datorn utan vila. Sen att de fått "strålningsskador" från skärmen är ju direkt skapat av datan. Detsamma med epilepsianfallen som kan komma ifrån spel på datan med mera.
Annars är väll det värsta som kan hända dig att du blir isolerad från den riktiga världen.
Sen antar jag att man ska akta sig för dejtingsidor om man är beroendemänniska med dålig självkänsla dsom #10 säger.
#11: Den riktiga världen är ju just inget att stå efter
.
#12 Nä den riktiga världen är hemsk den med..