Tegretol?
Hej! Har en liten fundering som någon av er kanske har svar på. Det är så att jag jobbar som sjuksköterska och har just nu hand om en patient med missbruksproblematik. Idag har han uppträtt som om han vore alkoholpåverkad och vägrat ta sin Tegretol.
Min fundering är om det finns någon interaktion mellan alkohol och Tegretol som gör att man tex mår väldigt dåligt? Något som han vet, men inte vi? Jag har sökt på FASS och internet men inte lyckats hitta något. Vet ni?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
det enda jag vet är att det är inte bra att äta tegretol om man har nedsatt leverfunktion och är det alkohol så är den ju nedsatt.har även hört att man kan rodnad på´kroppen typ som vid intagande av antabus.hoppas det var lite till hjälp.

Patienten har Hepatit C så nedsatt leverfunktion har han ju men står ändå på Tegretol förmodligen mot abstinensen. Men nu har han vägrat ta tabletterna några dagar och vi funderar på om det kan vara för att han dricker i smyg trots att han är inlagd på sjukhuset.
Does it become a walk?
/Ida
I mina öron låter som du säger det själv i din text. Glöm inte att missbrukaren är en mäsare på att få tag i sin drog och lura sin omgivning.

Han har haft besök av sina "vänner" flera gånger.. så vi är ganska övertygade om att han får tag i sina droger. Men han är stor och stark så vi låter honom hållas. När han kommer ut får polisen ta hand om honom. Tack snälla ni för svar.
Does it become a walk?
/Ida
Jag har ingen erfarenhet av just tegretol, mn jag har sett andra dricka på avvänjningsprodukter det främsta bieffekten är ju som du vet illamående men jag har också sett i samband med det att de blir hängiga och nästan lite feber rodnade i ansiktet. Känns det igen? i vilket fall som helst synd att ni inte kan hjälpa honom. men som de flesta säger här han måste vilja bli hjälpt först.

Eftersom han aldrig ville ta tegretolen så har vi inte sett några biverkningar heller. Men vi misstänkte att det va pga alkoholintag han inte ville ta tegretolen. Och han visste precis vilka tabletter som va Tegretol trots att de är nästan exakt lika som Oxycontinet han fick mot värken.
Nu har han iaf åkt hem och vi får fokusera på de patienter vi har nu. Ärligt talat är det ganska skönt att inte ha hans rätt så obehagliga vänner hängades på avdelningen mer.
Does it become a walk?
/Ida
Jag läste just om Michael Jacksons död, här och han gick ju på en härlig blandning av mediciner till sin död.
De hittade bland annat halvsmält Oxycontin i hans mage och kallade det "Hillbilly heroin" Det var inte så att det var den medicinen som var hans huvudmål hela tiden att få ut mer av?
Jag är inte så insatt i läkemedelsmissbruk så därför ja frågar.Men intressant iaf.

Näe, Oxycontin fick han aldrig mer än två gånger om dagen. Däremot fick han en o annan oxynorm som är kortverkande.
Oxy-preparaten är ju smärtstillande, inte nåt heroinpreparat. Narkotikaklassat är det men inte att jämställa med heroin inte.
Varför han vägrade ta Tegretolen förblir nog en olöst gåta. Men jag gissar iaf på att det hade att göra med att han drack trots att han inte fick.
Does it become a walk?
/Ida

Hej vill gärna göra ett inlägg här, jag är uppväxt med en pappa som varit alkis i över 40 år och som de sagts tidigare, de med drogproblematik är mästare på att veta vad man kan ta till alkohol, hur de påverkar kroppen i allra högsta gra, de är manipulativa för att få tillgång till sin egen drog. Sedan är tyvärr inte antabus de bästa medicinen då de går att manipulera effekten av den kraftigt med enkla medel. Och oxy kallas faktiskt för Hillbilly heroin och är en av de dyaste drogerna på svarta marknaden men tydligen fruktansvärt svåra att få tag i. Att de kallas Hillbilly är för att de är såpass rent men de ger samma effekt i princip om du krossar den och äter eller löser upp för att injicera. Men vad gör tegretol? vad var den emot? När min pappa satt på behandling för alkohol så lyckades han manipulera personalen såpass mycket att han fick ett litet jobb på platsen och lyckades då komma över alkohol som han drack på nätterna, antabus fixade han bort ffekten på kvickt med enkla medel från vanlig affär. Hoppas detta var till någon hjälp
Tack för din information och inlägg intergalac, Intressant läsning. Jo tyvärr är antabus väldigt lätt att manipulera bort effektrna av. Då är kanske tegretol bättre? jag har tyvärr ingen kunskap om det pillret då antabus har varit det mina "vänner" fått utskrivet. Dom gick ju direkt ifrån behandlingsdoktorn till affären och köpte det de skulle ha för att sen kunna fortsätta dricka.
I ett fall så vande sig killen av med illamåendet på något vis genom att dricka ändå och till slut hävdade han att antabusen inte gav effekt?

Tegretol är mot epilepsi och alkoholabstinens, det är ungefär det jag vet om den.
Does it become a walk?
/Ida
Tegretol används också mot kroniska neurologiska smärtor.
Tror inte att den används mot just alkoholabstinens, däremot kan den förhindra ep-anfall, som kan uppstå när man avbryter en längre tids drickande.
Det är vanligt att kända alkoholister har Tegretol utskrivet och det är säkert många alkoholister som har blandat T. med alkohol. Inte i berusningssyfte, utan av rädsla för ett ep-anfall.
Man bör däremot vara försiktig med alkohol när man använder Tegretol eftersom läkemedlet kan förstärka vissa biverkningar, till exempel att man blir tröttare och dåsigare.

Kan ju förklara varför han vägrde ta dem då.. eftersom han troligtvis drack här på avdelningen.
Does it become a walk?
/Ida