Tegretol?
Hej! Har en liten fundering som någon av er kanske har svar på. Det är så att jag jobbar som sjuksköterska och har just nu hand om en patient med missbruksproblematik. Idag har han uppträtt som om han vore alkoholpåverkad och vägrat ta sin Tegretol.
Min fundering är om det finns någon interaktion mellan alkohol och Tegretol som gör att man tex mår väldigt dåligt? Något som han vet, men inte vi? Jag har sökt på FASS och internet men inte lyckats hitta något. Vet ni?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
det enda jag vet är att det är inte bra att äta tegretol om man har nedsatt leverfunktion och är det alkohol så är den ju nedsatt.har även hört att man kan rodnad på´kroppen typ som vid intagande av antabus.hoppas det var lite till hjälp.

Patienten har Hepatit C så nedsatt leverfunktion har han ju men står ändå på Tegretol förmodligen mot abstinensen. Men nu har han vägrat ta tabletterna några dagar och vi funderar på om det kan vara för att han dricker i smyg trots att han är inlagd på sjukhuset.
Does it become a walk?
/Ida
I mina öron låter som du säger det själv i din text. Glöm inte att missbrukaren är en mäsare på att få tag i sin drog och lura sin omgivning.

Han har haft besök av sina "vänner" flera gånger.. så vi är ganska övertygade om att han får tag i sina droger. Men han är stor och stark så vi låter honom hållas. När han kommer ut får polisen ta hand om honom. Tack snälla ni för svar.
Does it become a walk?
/Ida
Jag har ingen erfarenhet av just tegretol, mn jag har sett andra dricka på avvänjningsprodukter det främsta bieffekten är ju som du vet illamående men jag har också sett i samband med det att de blir hängiga och nästan lite feber rodnade i ansiktet. Känns det igen? i vilket fall som helst synd att ni inte kan hjälpa honom. men som de flesta säger här han måste vilja bli hjälpt först.