Etikettalkoholberoende
Läst 2802 ggr
[Beavis]
2009-06-30, 19:11

Hormon bakom Alkoholism?

I dagens aftonbladet finns en artikel  om att forskare tror sig ha hittat ett hormon som styr suget efter alkohol,

Intressant teori för bland annat dem som hävar att alkoholism är ärftligt och inte bara social påverkan från familj och/eller vänner.

Länk till artikeln

Vad tycker ni om rönet?

Porklash
2009-07-01, 00:47

Tja de fysiska orsakerna kan ju vara p.g.a ett hormon.  Funkar det med att blockera hormonet som de gjorde med råttorna så är ju den fysika biten en baggis mer eller mindre men de psykiska bitarna måste ändå behandlas.

Sen tänker jag är det det där Ghelins enda funktion? Att ge oss en kick av alkohol? Den kanske behövs till något annat?

Nu får vi snart tabletten som botar alkoholism. Igen…

Fan va negativ jag verkar det är jag ju inte! Men lite keptik som vanligt…

pEr

Gronstedt
2009-07-01, 08:28

Hmmm - om det styr alkoholsug och matsug (för det är nog knappast äkta hunger det handlar om) så kanske det påverkar alla slags sug?

Buddhina
2009-07-01, 11:53

å gud vad det vore bra!sa buddhina eller är det tankar på en ny quick fix  ;=)

intergalacticlucia
2009-07-01, 12:43

På något vis så känns de som att de är ärftligt, och hur man beteer sej vid alkohol intag, på båda mina föräldrars sida finns de alkisar. Pappa är en av dem och har nu varit de i över 40 år, min mamma klarar inte av att känna av när de är på tok för mycket alkohol med i bilden och jag är lika dan. Blir inte illa mående eller trött eller yr. Jag kan i princip bärlga i mej hur mycket som helst men är dock mer full än vad folk tror man kan bli. Sedan kommer ångesten. Så jag dricker ganska sällan men när ja gör det, så gör ja det ordentligt. flera av mina syskon osv har problem med drogsuget, alkohol, piller, annat.. tror de är genetiskt.

Porklash
2009-07-01, 13:37

Jag tror också att det finns något genetiskt men jag tror också att det finns psykiska orsaker till varför man blir beroenden eller kanke snarare varför man inte slutar trots alla konsekvenser utan bara fortsätter.

Vad jag blir "rädd" för är just detta med: Vi har löst alkoholismens gåta nu kan du bli botad! Förhoppningvis så kan det ordnas så att det fyika suget lindras så det är "bara" de psykiska orsakerna att tampas med. Vi "vet" ju hur gärna man byter missbruk.

Om det fungerar så är det ju jättebra för de alkoholister som fortfarande har jobb och en bra socialsamvaro (jodå de finns!) eftersom de kan då förhoppningvis få en snabb kickstart mot tillfrisknande.

En annan grej som jag också funderar på det är ju hur viktigt är den dära Ghelin hormonet för annan "belöning"? Helt plötaligt kanske saker och ting blir meningslösa för det ger inget? Vi som redan har ett taskigt belönings-system i hjärnan behöver inte få det förminskat…

Ja lite spännande är det iallafall. Hoppas det blir något vettigt av det men som sagt: Jag är skeptisk.

pEr

[Beavis]
2009-07-01, 14:36

#5 Som du säger för först sa de ju att detta hormonet var "fettmans lösning" nu är det alkoholismens lösning och kanske alla andra beroenden i närheten…..

Och jag tror ju att det psykiska måste behandlas också. Men låt oss säga en kmbination av Ghelin och samtalsterapi tex?  Jag tror inte på en "undermedicin"

Men kanske om det fungerar på människor så kan det vara en  stor hjälp i behandlingen. Som ni andra säkert också har klurat ut så hänger i princip alla beroenden ihop på något sät och sockerberoende och alkoholism är ju egentligen beroende av samma substans men i olika form.

Intressant också den aspekt att belöningscentrat kanske blockas? men det har vi ju också endorfiner och andra hormoner för. Vi får se hur et går?

kerstinjo
2009-07-01, 20:55

Jag tror inte att det räcker med en genetisk förklaring, inte heller med en  psykisk förklaring. Jag tror inte att det är så enkelt, för då borde beroendeproblematiken varit löst för länge sedan.

Ett beroende är så mycket. Kicken av beroendemedlet, en livsstil, en gruppsamvaro osv.

Ska jag göra en snabb sammanfattning av mitt liv som beroende så tror jag att kicken av knark/alkohol ganska snabbt försvann, men det var min livsstil, mina vänner m.a.o. hela mitt liv som grundade sig på allt som även fanns runt omkring mig.

För mig hade det inte räckt med att "suget" försvann, för vad skulle kunna ersätta den livsstil jag hade?

Kerstin 

[Beavis]
2009-07-02, 02:23

#7 Så sant, men det finns ju många som "super" i ensamhet bakom fördragna fönster. De kanske har nytta av en sådan fix? Och jag tror inte att du heller började din alkis karriär med gänget på bänken eller lokala syltan? Hade det funnits ett "piller" eller vad som helst annat fix innan du tog det steget hade du kanske aldrig hamnat där? Bara en fundering.

sannixan
2009-07-02, 09:52

jag är lite skeptisk.snart kan vi äta medicin för allt.att alkoholism är en sjukdom är väl inget nytt.jag tänker att fortätta att ta min antabus när jag får ett sug.ja det är nog säkert fina biverkningar på dom tabletterna.när jag får sug så tar jag fram tacksamhet.man behöver hjälp av andra alkoholister t ex av att gå på aamöte.mitt sug blir mindre o mindre hela tiden.manfår helt enkelt hitta nåt annat att göra.rannsaka sej själv är väldigt bra.sen är det så att vissa har svårare att sluta dricka.jag är utrustad med en vilja av stål.envis mot kung alkohol.jabg hade en tendens att dricka när jag var ledsen för att jag tillät inte mej själv att gråta nykter.det gjorde bara svaga personer.att bearbeta känslor är bra.i dagens läge gråter jag o den känns bra.att visa min svaghet är en styrka för mej.ha nen bra dag alla därute.kram sanna

kerstinjo
2009-07-02, 12:55

#8 Jag hade nog hamnat i ett beroende i alla fall. För ingen hade någonsin kunnat inbilla mig att jag skulle utveckla ett beroende. Så varför i hela friden skulle jag ta en tablett?

Allt var ju faktiskt ganska skoj. Narkotika var en rolig grej och resor kors och tvärs genom Europa var hur skoj som helst.

Roskildefestivaler och Amsterdamresor. Jag kan aldrig förneka att det var (mestadels) en rolig tid. Hade någon då kommit och erbjudit mig ett "piller" så hade jag nog undrat vad det var för en tokig människa.

Herregud!! Varför skulle jag ta det?? Jag hade väl inga bekymmer med narkotika…..??

Kerstin 

[Beavis]
2009-07-03, 21:54

#10 Men sen när du nådde din botten och ville bli ren? Då hade kanske detta läkemedel varit intressant?

Jag vet ju att övertala en missbrukare som fortfarande är förälskad i sin drog att sluta är omöjligt. Men detta ämnet ska alltså blockera ett protein i kroppen som sköter sockersuget , det borde alltså kunna hjälpa både lkoholister och sockermissbrukare… om alla tester slår väl ut.

#9 Mediciner e inget jag heller föredrar men som ett alternativ och detta är ju ett av nya tidens biomediciner som attackerar ett visst hormon i kroppen inte allt som kommer i dess väg. om allt går bra.

Gronstedt
2009-07-04, 08:05

Jag undrar ju, som nämnts ovan, vad det blir av en människa om ALLT sug stängs av. En duktig liten kugge i samhällsmaskineriet, utan passioner och ambitioner? En dröm för sossarna, kanske, men inte direkt något jag önskar mig …

Porklash
2009-07-04, 14:27

För sossarna speciellt?Obestämd

Nä jag tror att de isåfall skiter sig med det också. Att man i längden inte orkar vara "duktig" utan sitt eget belöningssystem men vi vet ju inte så mycket om detta.

Å andra sidan klarar ju Tvn av det där ganska bra nu redan. 

pEr

evaekroth
2009-07-06, 15:52

Jag är helt säker på att alkoholismen är genetisk. Visst kan det ha med ett hormon att göra men jag tror också att allt det vi gör, ligger det också något bakom till att vi dricker. Tex dålig självbild, dåligt självförtroende, psykiskt, ensamhet, att vi inte duger mm. Där ligger nog det mesta i att vi dricker och sedan blir det inte bättre om alkoholen har funnits där sedan vi var små för att vi inte har vetat något annat liv att för oss har det varit normalt….Därför är det nog viktigt att ta reda på mina orsaker varför jag har druckit och då är det lättare att hantera och vårda sin alkoholism. Jag visste inte då eller fattade inte varför jag drack, trodde att det var hur normalt som helst men idag vet jag orsaken till mitt drickande och då blir allt mycket lättare.

På min mammas sida finns denna sjukdom och jag ser deras beteenden för de vill inte heller förändra sig och då kan de heller inte komma ur sitt missbruk, kanske på grund av rädsla för att de inte vet vad som finns på andra sidan……

Jag vet att det finns piller som gör att suget försvinner men när man slutar med de då kommer allt tillbaka..Tveksamt.

Upp till toppen