Etikettberoende
Läst 2081 ggr
villain
2009-05-25, 21:36

Beroende av dricka.

Hej allihopa :) Jag har ett beroende som jag behöver hjälp med. Jag dricker Pepsi/Coca Cola varje dag. Enda sen jag var liten har jag druckit dricka i stora mängder. Men de senaste åren har det kanske gått lite för långt. Jag vet att det finns många där ute som dricker betydligt mycket mer dricka varje dag än mig, (jag dricker 1-2st 1.5liters om dagen), men jag känner att jag behöver få ett stopp på detta. Jag dricker dricka till frukosten, jag dricker dricka till lunchen, till middagen och sen dricker jag det på kvällarna. Äter jag ute köper jag självklart dricka till maten, och även i skolan händer det att jag köper en burk på lunchrasten.

Nu känner jag att det har gått för långt, men jag har ingen aning om hur jag ska sluta eller hur jag ska klara mig utan drickan. Finns det någon här som har liknande problem, någon som har druckit väldigt mycket dricka men nu har slutat som kan berätta hur de burit sig åt? Är tacksam för alla svar, tips, metoder, ja allt som kan vara till hjälp helt enkelt!

Gronstedt
2009-05-26, 11:35

Hej villain!

Det finns flera här som har eller har haft liknande beroenden. Prova att söka bland trådarna. Just CocaCola och Pepsi verkar fler fastna i än andra märken. Jag vet inte om det bara är sockret, eller om det är något annat i smaken eller innehållet som gör det.

Det är aldrig lätt att bryta ett beroende, alla som försökt har nog upplevt att man lätt byter i stället för att bryta. Men att se att problemet finns och att vilja bryta är alltid första steget!

villain
2009-05-26, 19:07

#1   Nej, jag vet inte heller vad det är man fastnar så för, vilket är lite retande. Påbörjar min sökning bland trådar nu, tack för tipset :)

[Beavis]
2009-05-27, 20:33

hej på dig och välkommen hit.

Som Grönstedt säger finns det några trådar på sajten om Colaberoende.

Jag dricker själv väldigt mycket cola om dagen om jag har råd, det började också för mig i Gymnasiet då jag drack i princip varje rast. sen har det gått upp och ner men ja dricker säkerligen runt två liter om dagen när kassan tillåter iblande mycket mer.

Som jag nämnt någongång tidigare är det mitt enda kända beroende.

Kia
Kia 
2009-05-28, 01:48

Jag tror just Cola vet man väl egentligen inte riktigt vad innehållet består av? Det är väl ett hemligt recept eller ngt liknande eller är det bara en myt jag hört? Iallafall har jag förstått att det är beroendeframkallande och för min del tror jag det handlade mycket om sockret när jag drack Cola. Jag har nog aldrig druckit dom mängderna men när jag väl gjorde det så var det definitivt en kick jag behövde i form av socker. Men har jag förstått det rätt så finns det så mycket annat i Cola också. Lightcola med all sitt sötningsmedel som är lika beroendeframkallande som riktigt socker, det är bara att lura sig själv att dricka lightcola.

Att bryta ett beroende är en resa när man startar den och jag tror att du startat en viktig resa redan genom att faktiskt säga här har jag ett problem och kan se det och vara medveten om det. Det är många gånger just medvetenheten som blir viktig kan jag känna. Pratar enbart ur min egna upplevelse.

KRam Kia

villain
2009-05-28, 22:30

#3 Tack! jag Känner att det är likadant för mig, angående mängden. Så fort jag har pengar så det räcker, går det till dricka.

#4 Jag vet faktiskt inte om det är hemligt recept eller inte, har också hört talas om det. Det får förbli ett mysterie för min del. Nu är det så att jag dricker vanlig dricka, inte light. Tycker nästan light är värre, med alla tillsatser och så. Det känns skönt att ha insett hur mycket jag dricker. Jag har nog aldrig någonsin tänkt tanken förut, men nu när jag börjat tänka på det så känner jag direkt att jag måste göra något åt saken. Har tagit det första steget, nu gäller det bara att kämpa sig igenom de andra också! kram

Mirjami-78
2009-05-29, 01:04

Jag har ochså suttit i den sistsen med cola ligth. Koffein finns ju i cola och även det är beroende framkallande. Sedan är ju cola himla frätande ochså. Det jag har gjort är att byta ut cola ligt mot mineralvatten istället och tycker att det har funkat bra.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

villain
2009-05-29, 01:31

#6 Okej! Vad kul att du lyckats byta ut coca cola mot mineralvatten. Jag har tidigare försökt med det, men inte lyckats. Istället är jag nu inne på min 3e dag utan någon som helst pepsi eller coca cola. Jag ska försöka att bryta beroendet helt. Det är svårt. För som du säger, och andra sagt, så är det ju bla. koffeinet och sockret man blir så beroende av. Och det märks av, verkligen. Jag är betydligt tröttare än vanligt, och jag känner ett enormt sockersug.

Mirjami-78
2009-05-29, 01:56

Tycker att det är starkt gjort ut av dig att du har klarat dig i ter dagar. Något som jag ochså har kört med det var Berocca från hälsobutiken….uppiggande och gav extra energi. Testa om du bara kan…det kan hjälpa.

villain
2009-05-29, 02:11

#8 Tack så mycket :) Helt klart värt att ge det ett försök!

[Beavis]
2009-05-29, 16:57

#6 Jag har försökt med mineralvatten, det funkade inte. Jag gillade inte smaken på samma vis så det fastnar inte. När min tjej bor hos mig så köper hon det och jag kan dricka det men jag köper ändå min cola och dricker paralellt.

Jag kan hålla mig ifrån colan någon/några  dagar men jag köper ändå sen igen.

Koffeinet är säkert en bov i dramat, Koka extrakt som det även innehåller en anna kanske? Coca-cola innehåller sen många år inte längre kokain som det fått namnet av men det står klart o tydligt på flaskan att det innehåller "koka extrakt" va det innebär  i innnehåll eller för ev beroende vet jag inte själv?

Kanske finns nån kemist här som kan ge klarhet?

villain
2009-05-29, 18:53

Haha, ja det vore bra med någon typ expert just nu! Det är så svårt att avgöra vad det kan vara som man fastnar för när det är hemligt recept (tänker på coca cola då). Med andra ord har man ju ingen aning om vad det är man häller i sig.

[Beavis]
2009-05-30, 19:13

Det får ju inte vara rent cocain i då hade ju snuten gjort razzior hos Pripps och Coca-cola rätt ofta. :-)

Mirjami-78
2009-05-30, 20:09

Barn blir ju även mer spralliga efter de har druckit coca-cola. Ja jag vet inte vad det hela innehåller. Har hört berättas historier om att coca colaa kan man ha till att rengöra bilmotorn med. Det tar karanterad bort det mesta skiten.

villain
2009-05-31, 01:51

#12 Haha, ja. Tror inte det skulle gå så bra för företagen om deras drycker innehöll rent kokain. Nej.. det innehåller dem inte, i alla fall inte nu! Men något lurt måste det finnas..

#13 Ja, coca cola är ganska frätande. Så historierna om att man kan göra rent bilmotorer med det skulle säkert kunna stämma. Tänker man på det nästa gång man är i affären kanske man kan avstå att köpa sig en. Det är för mig en ganska vidrig "sanning", hur ohälsosam drycken egentligen är.

[Beavis]
2009-05-31, 22:10

Programmet "Mythbusters " på Discovery gjorde ett helt avsnitt i princip om olika Colamyter, Det var väldigt intressant måste jag säga.

Myten om att du kan fräta bort en tand om du lämnar den i et gals Cola över natten var docik inte sann. Men det e inget att rekomendera att gå och lägga dig utan att borsta tänderna ändå Skrattande

Sen är ju Coca-cola väldigt kontraproduktivt om man försöker gå ner i vikt samtidigt.

Jag tror att mitt försök med LCHF förstördes delvis för att jag drack så mycket Light-cola även om det inte var äkta socker och innehåller  0 Kolhydrater enligt innehållsdeklarationen. jag gick ner lite men det var ingalunda 2kg/v Då hade det inte varit mycket kvar av mig då jag gav upp.

Paula31
2009-05-31, 23:07

Hej, här kommer en sann Cola-light beroende. Det är helt klart koffeinet och den söta smaken man blir beroende av. En läkare har sagt till mig något i stil med att när man dricker Cola-light som smakar sött så tror kroppen att den ska få socker, när den inte får det så producerar den insulin… det blir som en "falsk sockersjuka"

Jag har gjort många försök att sluta och i bästa fall håller det några veckor. Sedan kör det ihop sig lite på jobbet och så är jag igång igen. Jag mår ruggigt dåligt dagarna efter jag slutat. Hemskt, jag är övertygad om att de tillsätter något mer utöver koffein som gör att man blir så beroende.

Villain, hur har det gått? Hur många dagar har du hållt upp? Lycka till… och jag menar det verkligen. Cola är skit!!!

villain
2009-06-01, 00:59

#15 vore kul att se det avsnittet! Du har möjligen ingen aning om vilken säsong det kan ha varit?

#16 Det har väl gått både bra och dåligt. Ska försöka berätta lite kort här.. Tanken var att jag skulle sluta helt med drickandet. Det har jag tyvärr inte lyckats med. Delvis pga. att jag blev så trött, och sen självklart sockersuget. Jag klarade mig 4 dagar utan någon som helst dricka. Men sen var jag bara tvungen att köpa en. Det kan vara sommarsolen, det fina vädret och törsten i en kombination med sockret&koffeinet. Men jag misslyckades alla fall med "huvudtanken".

Något positit är väl att jag lyckats att dra ner lite på det. Som jag nämnt tidigare så drack jag minst en 1.5 liters om dagen, ofta drack jag mer. Det händer att jag dricker två st. om dagen. Men nu, efter att jag försökt sluta har jag faktiskt klarat mig på mindre än en flaska per dag några av dagarna. Det känns positivt. Så jag har en ny inställning, och det är väl att sakta men säkert dra ner på det. Om jag inte kan sluta helt, så kan jag åtminstonde minska mängden jag häver i mig!

Mirjami-78
2009-06-03, 20:24

Men huvudsaken är ju ändå att man kan dra ner på det hela. Inget kan man ju sluta på en gång utan man får ju oftast dra ner på det hela först för att sedan kunna sluta.

Ni är ducktiga som orkar kämpa och inte ger upp. Jag vet hur svårt det hela kan vara!!

Gronstedt
2009-06-04, 10:31

#18: Förvånad

För mig är det tvärtom - allt eller inget! Jag kan inte dra ned och bara "knarka" lite, jag måste sluta tvärt och helt, kall kalkon direkt. Jag kan inte ta en macka eller ett glas, det är hela limpan eller hela flaskan och gärna en till av varje. Den första tiden på LCHF gick jag inte närheten av köket överhuvud taget utan åt salamiskivor direkt ur paketet från påsen i hallen.

Men alla är olika, förstås. Den som klarar av att trappa ned långsamt kanske får mindre abstinensproblem?

villain
2009-06-04, 23:55

Haha, ja - alla är olika! Och det stämmer nog att man får lite mindre abstinensproblem när man trappar ner. Jag har både försökt dra ner på det, steg för steg, och slutet tvärt. Jag har inte lyckats så bra med något av dem. Att bryta ett beroende kan vara så svårt.

Kia
Kia 
2009-06-06, 11:04

Jag är samma. Allt eller inget. Ordet lagom har aldrig funnit i min ordlista inte som barn heller. Och ännu mindre som vuxen. Jag fixar inte att bara ta en bit eller dricka ett glas Cola.

Jag vet inte kanske är det så att man är väldigt rädd för tanken ska jag aldrig få ta ett glas Cola ens? Jag kan bara reflektera över när det kommer ut ett nytt MarabouChoklad på marknaden och det görs reklam för det överallt att jag då tänker ska jag aldrig få smaka på detta nya goda chokladet. NÄ det ska jag inte och spelar det ngn roll egentligen. Antagligen inte. Men visst förhandlar jag i huvudet om hur jag skulle kunna smaka utan att falla tillbaka in i återfall. Kanske kan jag köpa ett och bara ta en bit. Det hade aldrig gått och jag vet inom mig att det är så. Iallafall så tror jag det är samma där att är man Cola beroende så tror jag inte det fungerar att bara dricka ibland. Det är iallafall så jag ser på det men det är bara hur jag själva är.

KRam Kia

[Beavis]
2009-06-06, 13:20
#17 Nej tyvärr. jag har ingen aning om vilken säsong eller avsnittdet var tyvärr.

Det är Discovery channel och de har ju en vana att blanda friskt med sina avsnitt särskillt repriserna. Om du tänkt kolla på deras hemsida kanske du kan söka på den? Jag ska kolla själv när jag ändå är inne på det.

cola bits En inte så bra film men lite om det

Diet Coke and Mentos Diet Cok & Mentos

Jag hittade två klipp på Discoverys hemsida. finns säkert fler på youtube

Mirjami-78
2009-06-06, 14:50

Detta med cola ut av olika slag verkar vara ett väldigt vanligt beroende. Inte enkelt heller att lösa det hela. Tror att colan innehåller många beroende framkallande änmen, som coffein. Jag själv kan inte drick kaffe, för då får jag ont i magen ut av det. Colan blev en variant för mig då, men nuförtiden kan jag dricka cola lite då och då, men är försigtig.

Ni är ducktiga som kämpar och biter ihop när suget kommer. Sedan ibland är det ju bara så att man kan inte låta bli, men imorgon är det en ny dag.Glad

villain
2009-06-07, 22:46

#22 Tack så jättemycket. Ska söka lite på youtube också :)

#23 Ja, har faktiskt också problem med att dricka kaffe. Man får sig ju en liten energikick utav läsk, och det behövs ju dagligen. I alla fall för mig. Jag är en sån som inte sover mycket, så går runt trött på dagarna och sen ska man hinna med en hel rad saker. Kan vara därför det har skjutit iväg med coca cola de senaste åren.

[Beavis]
2009-06-07, 23:43

#23  Jag tror att det ligger mycket i det du säger om Koffeinet, att det kan vara den stora beroendeframkallande beståndsdelen, nu när det inte finns riktigt kokain i längre även om det innehåller "coca extrakt" .

ledsen fr att texten blev enorm där, men nåt gick fel när jag testa fetrtil.

Jag har sökt lite på youtube ocks men svårt o hitta andra klipp där, dock en jävla massa med  folk som experimenterar själva, Flaskraketen med mentos e populär.

Men jag har sett ett antal experiment på tv där de testar tanden i colaglaset och hur de rengör en motor med cola etc… synd att jag inte hittar den

Paula31
2009-06-08, 12:29

Jag har börjat köpa hem 1 burk cola-light åt gången och dricker direkt ur burken. Man tar inte lika stora klunkar ur burken som när man häller upp i ett glas. 1,5 liters flaskor skall man låta bli, även om det är billigare, man dricker helt klart mer när man har en sådan hemma.

villain
2009-07-09, 03:35

#25 Hehe, ja. Coca cola light och menthos klippen finns överallt på youtube, men det jag hittar inga seriösa klipp.. suck!

#26 Bra tänkt av dig! Jag ska nog testa det jag också. Jag har svårt att tro att det kommer fungera, då jag tycker lite som Kia. "Allt eller inget". Visst får jag allt i burken, men jag får inte allt det jag behöver. För det är ju ett beroende, vad gäller mängden också.

villain
2009-07-09, 04:03

För alla er som är inne på tråden och skriver eller bara kikar runt, vill jag berätta att jag lyckats skura ner på mitt beroende. Det är inte mycket, men det är något! Jag tänkte berätta mer om det här nedan.

Till en början så slutade jag dricka läsk helt. Det var jobbigt, och jag klarade mig en knapp vecka. Jag har efter det testat en rad olika metoder, genom tips från er här på forumet men även från vänner.

Det som just nu fungerar bra för mig är att minska mängden, sakta men säkert. Som jag berättade tidigare så drack jag 1-2st 1.5 liters om dagen, och det var väldigt ofta jag drack 2st. Nu är det bara 1st 1.5 liters om dagen, och det har jag kört med i 2-3 veckor.

Jag har fortfarande samma sug som tidigare, och jag önskar innerst inne att jag kunde köpa 2st flaskor pepsi/coca cola varje dag, och att jag kunde dricka det till frukosten, lunchen, middagen och på kvällen, varje dag. Precis som jag tidigare har gjort.

Anledningen till varför just detta funkar bra för mig är jag lite osäker på. Jag vet ett av skälen - Det beror delvis på min ekonomiska situation (jag ska köpa mig en ny dator nästa vecka, och jag har skurit ner på en massa avgifter för att spara ihop pengarna.). Mitt onda beroende har förstås fått lida pga. detta den senaste månaden. Detta har gjort att jag börjat dricka vatten till 2 av 3 måltider under dagen, och detta fungerar faktiskt oväntat bra.

Det är skönt att jag lyckats minska det hela lite. Men just nu har jag en fråga i mitt huvud, hur mycket kommer jag kunna minska mängden? Jag tror t.ex. inte jag skulle klara av att dricka 33cl, som Paula nämde ovan.

Ett av skälen till det är att redan nu känner jag mig tröttare än vanligt, även fast jag sover väl på nätterna. Som många tidigare tagit upp, så är koffeinet en bov i det hela, och det stämmer nog in väldigt bra när det gäller mig.

Ja, det där var väl allt jag hade att berätta just nu. Jag återkommer nog med hur det går om en vecka eller två igen.

Mirjami-78
2009-07-09, 11:12

Jag tror att det tar tid för kroppen ochså att vänja sig vid det hela att den inte får den mängden kofein. Du ska ta i den takten som det känns bra för dig att minska ner på det hela. Jag tycker att du har gjort en väldigt bra jobb genom att redan kunna minska ner på det hela….

Gronstedt
2009-07-09, 11:15

Vad skönt att det funkar, villain! Hur mycket och hur fort du kan minska är nog väldigt individuellt. Det kan vara dumt att gå fram för fort, då kan det bli så jobbigt att du faller bara för det. Du kanske ska hålla dig på en nivå tills den känns "normal". Nästa steg är kanske att köpa 2 halvliters, och när det funkar går du ned till 2 33 cl. Men oroa dig inte om det tar månader att komma dit, bättre det än att det blir skitjobbigt och tappar taget.

Lycka till!

[Beavis]
2009-07-10, 00:18

Jag dricker sällan en hel flaska längre, försöker låta bli, men den tar ofta slut dagen eller morgonen efter. Ibland kan jag gå en dag eller två utan, men sällan.

jag funderar på det där med burken 1 om dan, men jag e rädd att det inte funkar för jag har ju gjort så ofta förut att man köper småburkar/flaskor på jobb/skola för att sen köpa en stor flaska hemma… illa

villain
2009-07-10, 01:39

#29 Ja, jag tror det. Jag får helt enkelt bita ihop och vara nöjd över det jag lyckats med hittils!

#30 Visst är det individuellt och jag håller med om att det är dumt att gå för snabbt fram. Som jag sa tidigare så har jag varit på den här "nivån" i 2-3 veckor, det känns ju inte bra än. Men när det väl gör det, då är jag redo att trappa ner ytterligare. Gillar idén av två st. 50cl, blir dyrare, men det är ju något man får ta.

#31 Bra gjort av dig. Det kanske är ett mål jag ska ha, innan 50cl flaskorna, att försöka ha kvar en mängd när man gått och lagt sig..

Jag tycker du ska försöka med en burk om dagen. Det är svårt, ja. Men att försöka är aldrig fel, även fast du har gjort det tidigare och inte riktigt lyckats.

Upp till toppen