Annons:
Etikettberoende
Läst 2267 ggr
kerstinjo
2009-07-10 23:40

Att sluta dricka/knarka.

 En fråga som ofta uppkommer från anhöriga; Varför slutar han/hon inte?

Han/hon har gått på behandling, fått insikt om sitt beroende. Varför slutar han/hon inte?

Han/hon har mist fru och barn och ändå dricker han. Varför slutar han/hon inte?

Han/hon mister snart jobbet. Varför slutar han/hon inte?

Han/hon mår så dåligt att självmordstankar finns i närheten. Varför slutar han/hon inte?

Han/hon har fått gå ifrån huset och kronofogden väntar på sitt. Varför slutar han/hon inte?

Han/ hon har förlorat sina barn, ändå knarkas det fortfarande.

En fråga till; Hur jäkla dum kan man vara när man ser alla konsekvenser? Hur jäkla dumt kan man svara när man säger; Jag har inte tagit något?

Mycket enkelt! En beroendeperson kan förneka allt. Herregud det är väl inte mitt fel att alla jäklas med mig. Tacka sjutton för att jag måste droga mer när det finns så många idioter som inget förstår.

Tog soc barnen? Vilka inkompetenta idioter!!

Hu, för alla Svenssons, som lever ett så torftigt liv. Hu, för alla myndigheter som går in för att jävlas!

Men, hallå Kerstin! Glömde du inget?

Nej, jag glömde inte så mycket, men förvänta er aldrig att få en vettig förklaring från en missbrukare. Aldrig någonsin!

Du kan få höra om ånger och botgörelse när abstinensen härjar i missbrukaren. Vänta lite, jag måste bara…………

Måste vaddå? Droga mer så att vardagen blir uthärdlig såklart!

Har missbruket gått så långt att man har förstört det mesta. Ja, då är det väl lika bra att köra på?

Jag kommer aldrig att begära att någon frisk person ska förstå missbrukets logik. Men, tyvärr, missbrukaren har en otroligt sjuk logik.

Man kan utan vidare förstöra tillvaron för make/maka, man kan utan att blinka förlora sina barn.

Man kan förlora sina närmaste, jobb, föräldrar, bottenköra ekonomin livet ut osv.

Men vems är felet? Inte missbrukarens!

Vad vill jag ha sagt med det här?

Jag vet inte om jag kan säga der enklare.

Men alkoholen/drogen är listig, farlig och stark!

Räcker det?

 Kerstin 

 

Annons:
Kia
2009-07-11 13:38
#1

Kerstin, för min del räcker det att du säger att den är listig, farlig och stark. Någon sa till mig att när jag går in på mina 12 stegsmöten och försöker i desperat försök att finna tillfrisknad undertiden sitter min sjukdom utanför dörren och gör armhävningar för att göra sig starkare än någonsin. Det gäller för mig att komma ut därifrån och säga till att det är jag som bestämmer. Mitt friska jag.

Ge en vettig förklaring till varför på olika sätt det finns nog inte kan jag känna. Därför undrar jag om man ska fråga sig själv VARFÖR. Kanske ska ingen även utomstående fråga sig VARFÖR. Det behövs ingen förklaring. Man är sjuk helt enkelt. Sjukdomen har visat sig på olika sätt för oss alla. Men jag tror inte att varken jag eller andra kommer närmre den genom att fråga mig själv VARFÖR. Jag har sökt efter det svaret dels för mig själv men också för att kunna förklara för andra och jag har inte lyckats hitta svaret så jag har slutat leta och precis som du skriver, den är listig farlig och stark.

Kram Kia

kerstinjo
2009-07-11 14:09
#2

"under tiden sitter min sjukdom utanför dörren och gör armhävningar"

Den var faktiskt bra, för det är precis så det är.

Jag har många ggr fått frågan varför jag inte slutade tidigare, när jag såg att allt höll på att gå åt skogen.

Såg? Jag såg ingenting! Det alla andra såg klart och tydligt, såg jag absolut inte.

Just det här är så otroligt svårt för utomstående att förstå. Herregud, ser inte människan vart det är på väg?

Nej, jag gjorde aldrig det. Just därför är det så viktigt att verkligen inse att sjukdomen är listig, farlig och stark.

 Kerstin 

 

Gronstedt
2009-07-12 19:43
#3

Tror ni det är så för alla, att man inte ser vart det är på väg? Eller är det kanske så att man ser men slår bort det, för att det blir en del av allt det där man håller ifrån sig med sin drog? Och så måste man droga mer för att hålla den stora, hemska sanningen ifrån sig: Att man genom att droga sig från att behöva uppleva de små känslorna har skaffat sig problem som gör mycket ondare.

voranna
2009-07-12 20:02
#4

Ja både sjukdomen och självförnekelsen är stark!"Jag har inga problem,då skulle ni se dom som verkligen har det!Jag kan sluta när jag vill".Så resonerade jag under lång tid,och jag gick på det!Nej jag såg inte heller de andra såg.Det hör nog sjukdomen till..

kerstinjo
2009-07-12 20:11
#5

#3 Så sant, det är nog en ond cirkel.

#4 *fniss* Näe, jag har väl inga problem, har du inte sett an där borta………Glad

 Kerstin 

 

Upp till toppen
Annons: