Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettoff-topic
Läst 1569 ggr
Gronstedt
0

OT - Hästprat igen

Hästar verkar inte vara speciellt ändamålsenliga djur … i onsdags vid 10-tiden ringde stallägaren och sade att hon fått ett SMS att några hästar var lösa. Jag bor närmast, så jag for förstås dit. Det var min och hennes hagkompis som var ute. Min stod och betade, kompisen låg på marken på en äng inte långt från hagen, elstängslet var nedrivet en lång bit. Markägaren med son och dotter var också där, son och dotter reparerade staketet, markägaren och jag tog fatt hästarna. Min var helt lugn, den andra var styv i pälsen som av svett och flåsade väldigt. Av dem som larmat fick vi veta att båda hästarna kommit galopperande, men min hade varit ganska lugn och torr i pälsen, medan den andra hade kastat sig på marken och flåsat med öppen mun, drypande av svett …

Vi tog båda hästarna till stallet, min åt glatt men den andra vägrade att både äta och dricka, utan hyperventilerade (50-60 andetag i minuten i vila, normalt har de vilopuls max. 48!), kändes kall att ta i och började svettas igen. Hon hade 36,8, normalt är 37,5-38 °C. Jag fick ringa disktriktsveterinären, som gav 5 liter elektrolytdropp, smärtlindring och kramplösande medel. Efter några timmar hade hästen normal temperatur och andning. Normalt ligger hästar ned kanske en eller två timmar per dygn, men hon låg ned så fort vi inte tvingade upp henne för att få i henne mer dropp. Hon låg större delen av de 8 timmar jag såg till henne. Först omkring klockan 20 stod hon upp, drack själv och åt några höstrån.

Nu undrar man ju hur detta kan vara rimligt! Hästar är bytesdjur, de borde rimligen ganska ofta bli skrämda så att de springer vettlöst av bara f-n. De här hade dessutom inte sprungit mer än kanske 400 meter. Det kan inte vara rimligt att de hästar som inte blir tagna av bjärvar blir så till den grad utmattade och förstörda att de inte kan stå på benen. I så fall skulle naturen bestå av ett antal väldigt mätta bjärvar och väldigt få hästar …

[Beavis]
0

Hästen kanske är sjuk? det låter ju inte normalt ens för mig som kan väldigt lite om hästar.

kerstinjo
0

Tur att det gick bra i alla fall. Vad i hela friden är en bjärv?

Kerstin 

miuljo
0

haha jag undrar oxå vad en bjärv är.. :S

men han kanske inte var utmattad… altså av ansträngning… Obestämd

kan det inte vara så att något har skrämt honom? han hade kanske någon slags chockreaktion?

eller… sjuk… ormbiten?.. jaja hursom helst… skönt! att det gick bra tillslut!!

[Beavis]
0

"Bjärv" kanske e samma sak som" Järv" för oss från söder om Dalälven? Skrattande

Gronstedt
0

"Bjärv" är ett väldigt bra ord, som kommer från TV-serien Pistvakt och betecknar alla slags stora, läskiga saker, som järvar, vargar, björnar, drakar, varulvar och liknande, som kan skrämma folk och fä i sken Skrattande.

Hästen verkar tämligen normal igen, i alla fall, och det är ju skönt. Hästfolk har gissat att det våldsamma springandet utlöste akut kolik, så det var väl det.

Gronstedt
0

Mer om smarta hästar: Igår hade mannen som äger gården där hästarna går varit snäll och fyllt deras vattenbaljor från en tank på traktorn. För att göra det måste han flytta baljorna (som stått i hagen i 3 veckor!) några meter. I skymningen skulle jag se till hästarna och de kom som vanligt fram mot mig - och flög i luften båda två som om de snubblat på en bjärv.

När de stannat gick jag bort till dem och tittade på dem och när jag gick mot grinden igen gick de efter - och for i luften på samma ställe. Sedan stod de där och fnös och flåsade medan jag gick till grinden. Först fattade jag ingenting, men så föll 10-öringen ned och jag plaskade lite i vattnet med handen. Då kom de rusande båda två, körde huvudena i baljorna och sög i sig sådär 10 liter var.

Fåntrattarna hade alltså hellre gått och törstat halva dagen än de gått fram till de "livsfarliga" baljorna som flyttat sig … Kan sådana här djur någonsin ha levat vilda Förvånad?

kerstinjo
0

Du är knäpp Grönstedt!

Läskiga saker, som järvar, vargar, björnar, drakar, varulvar och liknande, som kan skrämma folk och fä i sken Skrattande

Vodogubbar och häxor räknas också som bjärvar då?

Kerstin 

Gronstedt
0

#7: Dem skenar man väl inte för, sånt är ju skojigt! Vattenbaljor, däremot, är typiska bjärvar Skrattande.

kerstinjo
0

Vattenbaljor? Jag börjar tro att hästar är lika knäppa som hundar. Hundar kan också se spöken på ljusan dan.

Kerstin 

Kia
0

Läskiga djur .

hahaha… Kanske borde jag ta tag i min hästfobi en dag… Grönstedt, när jag är redo tar jag kontakt.

*ler*

/Kia

miuljo
0

Kia… som det låter här så är allt hästarna mer rädd för dig än vad du är för dom hahaha…

ja men vattebaljor ÄR farliga!! min pålle blir rädd när man fyller på baljan med vattenslangen!!!

andra farliga saker är gröna soptunnor, ensilagebalar, och stora rabarberblad….

kerstinjo
0

Kan bara konstatera att hästar är lika knäppa som hundar. För papperskorgar, snögubbar mm kan vara ruskigt farliga.

Säg den hundägare som inte har stått och klappat en papperskorg när hunden är i "spökåldern"?

Kerstin 

miuljo
0

hästarna är rädda för hundarna o hundarna är rädda för hästarna…. som nån sa tidigare.. hur skjutton kan sådana här djur leva i villt tillstånd.. haha

Gronstedt
0

#12: Knäpp är jag kanske, men jag klappar i alla fall inte papperskorgar Obestämd.

miuljo
0

men vad vore man utan dessa knäppa djur…