Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettoff-topic
Läst 1967 ggr
kerstinjo
0

OT. T.o.r Sthlm- Åbo/Helsingfors.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått en resa för 4 personer t .o.r Sthlm- Åbo/Helsingfors.

Jag är inte mycket för sådana "påhitt" för jag har en känsla av att det är mycket fylla/drickande på båtarna.

Är det någon som har åkt en liknande tur och kan berätta lite?

Kerstin 

[Beavis]
0

Hej Kerstin

Jag åkte faktiskt en sådan kryssning förra helgenn, Ingen hit i min mening men det beror ju på vad man gillar?

Vad gäller fylla så är det självklart mindre sånt om du åker mitti veckan. Tors,fre,lördag är det mycket fylla. Som gammal alkoholist är en sådan resa inget jag skulle rekomendera dig om du inte är väldigt säker i din abstinen nu? Det stora nöjet på båten är att supa och dansa de har bassäng/bubbelpool på flera av båtarna och flera restauranger så det finns saker o göra  men det e bara ett par timmar av minst 18 du kommer åka. Gillar du Dansband så kommer du uppskatta dansen iof Skrattande.  Men å andra sidan vill du dansa med någon som stinker sprit?

Jag säger varje gång att det var min sista lryssning, men så dyker det upp någon polare som ska åka o har biljett över och jag är uttråkad…. så man följer med och spenderar sen hemresan med att lova sig att "Aldrig mer!"

Det är min åsikt gör sen det som känns bäst för dig..

kerstinjo
0

Jag gillar inte dansband, jag gillar inte att dansa, jag dricker inte. Och jag skulle få fnatt på alla onyktra personer.

Tja, bada bubbelpool kan jag göra på badhuset. Och inte behöver jag åka båt för att gå på restaurang.

Oj, vad tråkig jag låter, men det lutar nog åt att min bror får resan.

Kerstin 

[Beavis]
0

Låter som en sund tanke. Själv ångrar jag at jag åkte som du kanske förstår av mitt inlägg?

kerstinjo
0

Jo jag förstår.Glad En del av mina jobbarkompisar brukar åka någongång och jag har förstått att alkoholen är 89% av resan.

Jag får hoppas att min bror o svägerska vill ha den. Om inte så kanske någon här vill ha den?

Kerstin 

sannixan
0

hej.jag skulle avråda dej från att åka-mycket fylla.jag åkte på en danmarksresa för ett taf sen och jag ville bara gå av båten.nej inga mer såna rewsor för mej.jag blev medbjuden på en lyxkryssning nu i juli månad med mat o allt betalt.men jag tackade nej…folk tror inte att jag är klok.men det är ju just det jag är.tar hellre en tur ner till malmö o hälsar på min dotter,,mer värt.kämpa på kerstinjo,jag tror på dej.kram sanna

Kia
0

Först och främst Sannixan kommer du till Malmö hör av dig :) Jag finns ju där *ler*…

Sen kan jag bara säga jag har jobbat på en sådan båt i 5 år som gick mellan Tyskland och Trelleborg. Jag tror jag var i en missdbrukar period då som inte var av denna värld. Alla sprit, allt godis (oj en påse gick i sönder) (en kork var öppen på flaskan) eller alla spelautomater (bara spela en gång till).

Som personal har jag sett mycket fylla på dessa turer men fakta är att det dracks så mycket bland personalen att jag kan bli rädd idag på hur mycket alkoholism som faktiskt fanns där. Jag ser det klart nu men då såg jag inte det. Bara det att jag på fullast allvar hade som mål att köpa hem en flaska sprit av varje sort i taxfreeshopen för att ha hemma i barskåpet säger allt för min del om mitt förvridna jag under den perioden.

Det dracks mycket ombord men sen var man ju ledig en vecka och det var ju ingen av ens andra vänner heller så då umgicks man ändå med de arbetskamrater som oxå var lediga och då blev det massa fest igen. Det är ett speciellt liv på en båt. Både som personal och som resenär och jag undrar om det någonsin kommer ändras. ALltså bland de arbetskamrater jag hade skulle jag kunna peka ut så många beroende människor när jag idag ser vad sjukdomen är att jag kan bara skaka på huvudet och vara tacksam att jag tröttnade på att gunga runt på min arbetsplats. Vi fick ju inte men det sket alla fullständigt i. Glad idag att det aldrig hände ngt allvarligt för i det tillståndet undrar jag om jag skulle kunnat fixa att ta ner en livbåt om det verkligen behövts. Skam Skam Skam….

/Kia