Etikettalkoholberoende
Läst 2496 ggr
kerstinjo
2009-07-18, 01:23

Kvinnor och alkohol.

Alkoholproblemen bland kvinnor ökar stadigt, även om de fortfarande är betydligt vanligare bland män.
Den mest dramatiska utvecklingen verkar ha skett bland pensionerade kvinnor.

Läs mer på;

http://www.expressen.se/halsa/1.1638097/allt-fler-kvinnor-dricker-for-mycket

Vad tror ni om detta?

Kerstin 

binx
2009-07-18, 03:01

Långsökt tanke som kom upp i mitt huvud, passar kanske bättre på filosofi..

Om alkoholproblem är vanligare hos män så kan det vara så att männen kilar vidare p.g.a ett alkohol missbruk under en livstid,kvinnan i fråga blir ensam, därefter möjligen deprimerad och nedstämd, börjar då sedan dricka. Och så håller det på.

Jisses det är för sent för dessa frågor kanske.. Men who knows.
Sen lider ju vi utav PMS också, så det är kanske mer vettigt att det är vanligt hos kvinnor. Äsch, det var löjligt, absolut inget att skämta om..

Otroligt intressant fråga dock, ska bli intressant att följa tråden.

[Beavis]
2009-07-18, 18:45

#1 Jag håller med dig i din tankegång, så kan det säkert vara att kvinnorna börjar dricka efter att deras nake)livskanrat gått vidare. Män har ju kortare medellivslängd och dessutom är det ju väldigt vanligt att kvinnan är x antal år yngre än honom.

Sen PMS vinkeln faller ju bort om man ser till "ålder/maken dör" Då de flesta kvinnor gått igenom klimakteriet i 50-årsåldern. Men har de redan börjat dricka ordentligt då så är väll risken att det blir värre eteråt stor.

Porklash
2009-07-19, 00:07

Jag tror att det är mer ok för kvinnor att vara fulla nuförtiden är orsaken eller i allafall en av dem. Tjejer dricker helt enkelt hårdare nu än förr och fler trillar dit.

pEr

[Beavis]
2009-07-19, 18:50

Jo men det är väll mest ungdomar? eller har jag helt fel? vuxna kvinnor i övre medelåldern och uppåt borde väll inte påverkas så mycket av ungdomstrender?

Kia
Kia 
2009-07-19, 19:05

#Nej kanske inte de gör, men som där också står så drack man nog mer när de var yngre och det var mer accepterat redan då och det kan man kankse se sviterna av nu i de undersökningar som görs.

Jag tror också att min generation 70:talisterna är det så att alko så accepterat på något sätt. Vi ska bara dricka helt enkelt för det är det man gör när man har fest. Varför??? Tja fråga inte mig. Är det kultur? Nej , det är väl egentligen inte det. När man bara ska gå ut en kväll på ett disco så var jag tvungen att dricka för att jag då ville vara någon annan innerst inne och då vågade vara denna framåt person som då dök upp i mitt fulla jag.

Jag tror också som Per att det är mer ok att vara full nuförtiden som kvinna och att man inte ser det som något skadligt utan det ska bara höra till. Därför tänker inte den unga generationen när den äldre generationen dricker att det är ngt fel för vi har vuxit upp med att det är ok.

Gronstedt
2009-07-20, 11:24

Jag tror också att det kan vara så att kvinnor har varit präktiga och ordentliga och gått upp tidigt och tagit hand om barnen och varit den som kört hem efter festen i så många år, så när de blir äldre och fria från dessa måsten så vill de "unna sig" att prova på det de missade så länge. Och så går de för långt.

Nu är det ju också 40-talisterna som börjar pensioneras och de är väl den första generationen där kvinnor i större utrsträckning deltog i det sociala livet på samma villkor som män. För dem var det inte längre "två vita och en brun" utan både han och hon kunde dricka lika mycket.

[Beavis]
2009-07-21, 00:10

#6 jag har faktiskt en kompis vars mamma gjorde just det. När hon var fyrtio och barnen kommit in i tonåren tyckte hon att hon kulle få ta igen allt hon missat genom att vta hand om famil mm och sa att hon "skulle festa och leva" i ett år. En ligt min vän hade hon knappt eller aldrig druckit innan dess.

Det tog tyvärr inte lång tid innan hon var fullfjädrad alkoholist och av året blev det många, närmare 20 hon dog som svårt alkoholiserad på ett hem för alkoholdementa för ett tag sedan. Sorgligt

voranna
2009-07-23, 14:46

Bara en liten funderare..Har inte vinboxarnas inträde gjort att pimplandet ökat oxå?Vet några äldre kvinnliga bekanta som köper det ofta.Men det är ju svårare att se hur mycket man egentligen dricker,på en flaska syns det ju liksom..

Sen har jag märkt att storleken på vinglasen blivit större.-Jag har bara druckit ett glas,kan betyda en halv pava!

#7Så sorgligt med din väns mamma.Jag kände en kvinna som heller aldrig druckit alls.Vid 45 fick hon jobb som servetris.När restaurangen stängt kopplade flera av de anställda av med ett glas.Hon gjorde likadant till slut.Efter en tid blev det en vana.Sen var cirkusen igång…Även hon avled efter ca tjugo år av alkoholism.

Porklash
2009-07-23, 18:56

Vinboxarna verka faktiskt vara en jävla fälla. Jag trodde inte det när förståsigpåare föruttspådde elände av dessa men de hade dessvärre rätt…

pEr

Kia
Kia 
2009-07-24, 11:42

Jag tror också att vinvoxar är en fälla. De liksom bara står där och det är så enkelt att bara trycka då den är öppnad. Det blir mer en procedur att öppna en flaska. Så jag tror det dricks mycket mer i hemmen idag än vad det kanske gjordes förr. Det är mer i veckorna också än det var förr och inte bara en sak man gjorde på helgen då man kanske delade en flaska vin med gubben eller tanten. Nu finns det där hela tiden med vinboxen och man använder det som avslappning. Men det kan ju tyvärr leda till både det ena och andra.

Upp till toppen