Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1338 ggr
charlottes
6/16/09, 4:07 PM

Hur gör ni??

Hur förklarar ni för andra att ni inte äter det söta? Jag vill inte berätta om min ätstörning. Har ibland haft perioder då jag tackat nej till det söta och jäklar i min låda vad provocerande det blev för andra. (Läs kvinnor) Till och med mer provocerande än när jag tackar nej till alkohol…

Hur göra om man inte vill berätta om sina problem?

Annons:
[Beavis]
6/17/09, 12:25 AM
#1

Jag brukade säga att jag var glutenallergiker (vilket inte var helt fel) Då slapp jag mer tjat om att ta en bulle eller kaka etc. Funkade riktiktigt bra tycker jag men det var mest bland män iof och de skiter i allmänhet i om man äter bulle på fikat eller inte.

Godiset var svårare där sa jag bara att jag inte åt godis. Oftast accepterade det svaret också, sen log man  och nickade när de kom med sina egna förklaringar till varför, om jag inte orkade förklara. Diabetiker? javisst, Bantar? jomenvisst se! rädd för tandläkaren? Alla gånger! Men ofta frågar folk inte vidare om man svarar undvikande om de har hyfs.

Lycka till och skäms inte  för att du äter annorlunda

Misfit
6/20/09, 5:16 AM
#2

Jag har ju inte beroendet och upplever inga problem med människor runt mig som lägger sig i vad jag äter och inte men räcker det inte att bara tacka nej? Upplever andra kvinnor att kvinnor som inte svullar i sig är hot? "Hoppsan hon äter inte socker, hon måste vara bättre än mig!?" Eller hur tänker dom tro?

Ett tips iaf då: Tacka nej. "Du vill inte bli sockerberoende". Eller "du tar det lugnt med socker och fett". "Du är mätt."

Det är synd att det inte räcker med ett vanligt "nejtack" utan förklaringar eller gliringar.

Kia
6/20/09, 4:23 PM
#3

Jag väljer ofta till vem jag säger att jag har sockerberoende. Det är inte alltid jag orkar för det är så mycket man ska dela med sig av då kan jag känna för att den andre ska förstå. Ett exempel var när jag för några veckor sen var på en utbilning och där kände jag ingen och fikat bestod av en ENORM kakbuffe och jag gick bara fram och tog mitt kaffe och gick och satte mig igen medan andra tog massor av kakor. Då får jag frågan " Gillar du inte söt eller?"  Först tänkte jag det var den dummaste frågan jag fått på länge man ser väl inte ut som jag om man inte gillar sött tänkte jag. Men sen tänkte jag att vad spelar det för roll inte lönt att lägga energi på det så jag svarade bara att jag är så allergisk mot så mycket så det blir bara jobbigt att jag ska behöva fråga in i detalj vad som är i kakverken. Det godkändes utan problem.

Jag tror inte man ska göra så stor sak av det. Samma är när jag är ute på ställen jag är allergisk helt enkelt det är oftast det lättaste för min omgivning att direkt fatta. Svara nej tack jag är sockerberoende leder till för många frågor kan jag känna så jag väljer ofta den andra vägen. Jag står för mitt beroende, det är inte alls att jag inte gör det, men jag inser att alla kommer inte alltid förstå och varför välja den svåra vägen när jag kan se en lättare kan jag känna ibland. Och tja jag är ju faktiskt allergisk. Jag blir ju sjuk helt enkelt.

/Kia

thereseah
7/28/09, 7:30 PM
#4

Vissa människor blir man ju så trött på. Att man inte kan få välja bort socker eller alkohol utan att behöva förklara sig kan jag inte förstå. "Skall du inte smaka lite på kakan? Jag har ju bakat!"

Jag är själv orolig nu då vi skall till min mans familj i några dagar och hos hans farmor och mormor speciellt så brukar det vara mackor och kakor så det står det härliga till och jag äter lågkolhydratkost nu. Men jag har förberett mig och tänker bara helt enkelt säga att jag går på en diet nu som innebär att jag inte äter socker och mat med mycket kolhydrater.

Hade en kollega som tjatade om att jag skulle smaka lite på nån kaka eller nåt godis eller vad det var och jag tappade tålamodet och surt slängde ur mig: Skulle du bjuda en alkis på en drink?? Tjata inte på mig om socker då för det är typ samma sak!
Haha, ni skulle sett hennes ansikte Tungan ute

Nu menar jag inte att man skall behöva gå till extremer men vissa behöver en sådan "reality check" så att säga.

Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/

[Beavis]
7/28/09, 11:30 PM
#5

#4 Faktiskt så är det så. Fortsätter de propsa trots att man sagt nej men sanningen eller med en halvdassig lögn så kan man kasta sanningen i ansiktet på dem som du gort eller föreslår för så är det ju. Rocka på Skaka om lite.

Kia
7/28/09, 11:30 PM
#6

Ja, det där är inte lätt… Jag har en historia som jag inte tror jag delat med mig sen tidigare (minnet är dåligt)

Iallafall så var jag på en utbildning via mitt jobb på en endagskurs och det var bara jag från mitt jobb där resten var från olika företag. Detta stället är känt för sin buffé med kakor vid eftermiddagsfikat. Jag gick rakt in förbi alla kakor. Tog mitt kaffe och gick ut igen och satte mig vid ett bord. Sen kom där ju fler och satte sig. Då säger den tjejen (som jag inte känner) som sitter bredvid mig. - "Men ska inte du äta några kakor? Eller gillar inte du sötsaker"

Fakta är att jag tror inte hon var på något sätt hånfull mot mig det var bara en rak fråga men jag funderade på vad jag skulle svara. Mitt svar var bara nej jag är allergisk mot så mycket och jag orkar inte fråga vad där är i allt så därför låter jag bli….

Men såhär tänkte jag: (detta sa jag alltså inte)

"Men vänta lite nu, HUR tänkte du nu egentligen? Man ser väl inte ut som jag (överviktig) om man inte gillar sötsaker.

Kan fnittra lite åt mina tankar. Tänk om jag verkligen svarat så. HUR TÄNKTE DU NU? *skratt*

Men ni har så rätt ibland får man säga till på skarpen det truggas så mycket överallt.

/Kia

Annons:
[Beavis]
7/31/09, 1:48 AM
#7

Jag har redan lagt in den här i en annan tråd men den passar så bra i denna tråd så den får va med en gång till. jag snodde den från tjuvlyssnat.se.

Biografen Filmstaden, Malmö

En man ~25 kommer fram till kassan.
Mannen: Är de varma chipsen gjorda av potatis?
Kassörskan (Kvinna ~50): Nej, majs.
Mannen: Fan vad synd. Jag är allergisk mot majs.
Kassörskan: Vill du ha popcorn istället?

Folk har så jävla dålig koll!

AnneN
7/31/09, 2:37 AM
#8

Om man säger att man är diabetiker så brukar de sluta försöka proppsa på att man kan ta en kaka/bulle för diabetes vet de flesta vad det är.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Beavis]
7/31/09, 7:20 PM
#9

Jag minns inte pm jag redan sagt det? men när jag åt LCHF brukade jag sägaatt jag var Glutenallergiker, vilket inte var osant men inte riktigt sant heller. Det funkade

Upp till toppen
Annons: