Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende-av-sex-kärlek-och-relationer
Läst 6396 ggr
David
0

Bekräftelse-beroende

Vet inte om det kan kallas beroende i dess fulla mening, men jag är extremt beroende av att få bekräftelse.

Tror/vet att det har med dålig självkänsla/självförtroende att göra, men beroendet i sig sätter många käpper i hjulet för mig, och måste vara extremt jobbigt för de få som kommer mig nära.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Kia
1

Hej David :)

Vet du vad det där är nog vanligare än vad vi tror. När jag för första gången gick igenom mitt 12 stegs program så insåg jag att det gick en röd tråd genom alla mina svar och hela mitt arbete. Det var bara bekräftelse det handlade om. Mitt problem med maten är ju bara en symptom på beroendet i sig.

Ja, du har rätt det handlar om självkänslan som du skriver och jag tror det är en färskvara som man måste arbeta med varje dag för att inte tappa. Att lära sig att ge sig själv bekräftelse och att det sen räcker utan att man måste ha omgivningens bekräftelse hela tiden. Jag förstår att det kan vara jobbigt för dom du har nära men samtidigt är du medveten om det och på så sätt kan ta dig en funderare innan du söker dig till just bekräftelsesituationer.

Personligen har jag velat ha bekräftelse i allt jag gjort i princip allt. Oavsett om det varit fel eller rätt det jag sysslat med. Det har skadat andra och lett till att jag varit rent utsagt elak i både tankar och handling.

Men jag har förstått att jobbar jag med mig själv på annat sätt så stillar detta behovet enormt mycket. Jag måste jobba med att jag duger. Men ja, jag skulle vilja säga att bekräftelse i sig kan vara beroende. Det är nog en del av sjukdomen som visar sin symptom där skulle jag gissa.

Kram Kia

David
0

Kia, det här 12-stegsprogrammet, vilka får gå igenom det? Och vilken organisation är det som håller i det?

Läste lite om det i Systembolagets kundtidning här om dagen, men den artikeln var mest inriktad på medberoende och 12-stegsprogram för den som dricker lite för mycket.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[Beavis]
0

David bekräftelsebehov har vi alla i olika grad, det är ju biologiskt inprogramerat tror jag? Det är när det går överstyr som det blir ett problem.

Att man misslyckas att uppnå den bekräftelse man så gärna vill ha leder i en del fall till att man tröstar sig med valfri drog.

Om du har dålig självkänsla hjälper ofta samtalsterapi, jag vet inte om det finns 12-stegs program för det? Men det verkar finnas för allt så.

Annars så måste du försöka släppa behobvetatt bahaga alla det går inte i alla fall. Du är den du är och folk gillar eller ogillar dig för det oavsett, dessutom lan ,am ki irritera sig mer på en person som anstränger sig för mycket för att behaga eller hur?  För övrigt som din mamma förhoppningsvis sa när du var liten "De personer som du måste ställa dig in för, för att bli vän med. Är de värda den uppoffringen?" eller "Gillar de dig inte som du är är de inte dina vänner ändå"…… Oh well det var mina 50 öre visdom Skrattande