Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2569 ggr
Tiana
7/27/09, 6:24 PM

Så är det dags att erkänna

Hej alla, ny på sajten som jag är så får jag väl presentera mig. Hittade till iFokus via hittekatter, men har nu även vågat mig in på den här sidan. Har tittat på ordet beroende länge, men inte riktigt vågat klicka på den…

Jag har länge funderat på det här med beroenden och mat. För at göra en lång historia kort: Sedan jag var tonåring har jag haft depressioner. Levde länge med det som naturlig del av livet. För 2 år sedan erkände jag detta som ett problem, går nu i samtal och på antidepressiva. Jag har löst många knutar men maten är ett problem för mig som min kurator inte tar på allvar.

Jag har länge haft problem med magen, har testats för laktos och visade negativt. Skyllde länge på detta…

Till vardags lever jag ett dubbelliv med maten. Jag äter vettigt så länge någon ser mig, men hemma i min ensamhet vräker jag i min allt som är sött och gott. Kan inte sluta äta innan allt är slut. Hittar på ursäkter för att behöva gå och handla, och "råka" köpa godis. För jag har ju förtjänat det, eller hur? På kalas är det ok att ta tårta två gånger - hemma kan jag äta en halv om det bara råkar finnas…

Jag erkänner nu därför att jag har problem och behöver  hjälp. Men hur ska jag gå till väga och vart vänder jag mig? Till och med nu nr jag skriver detta får mina tankar till vad jag ska äta ikväll.

Annons:
Gronstedt
7/27/09, 6:35 PM
#1

Välkommen Tiana!

Åååh vad jag känner igen mig i det du skriver - och det är jag nog inte ensam om här inne!

Det är olika vad som fungerar för olika personer, men du har tagit det viktigaste steget genom att våga se din djävul i vitögat och acceptera att problemet finns.

Under Länkar längst upp finns länkar till många bra informationskällor. OA och FAA har till exempel hjälpt många. Och så finns det många, många trådar från personer som har liknande berättelser.

Tiana
7/27/09, 6:55 PM
#2

Tack!

Tyvärr bor jag ute på landet och det finns inte så mycket att välja på här. Vår läkare har jag inte bett om hjälp för detta - senast fick jag inte antibiotika fast jag var dålig. Har ser bara diagnosen Depression (tandläkaren skrev ut penicillin till mig sen, jag hade verkligen en infektion i munnen som spridit sig till resten av kroppen)

Bara så ni vet hur vi har det här på vischan Flört

Jag ska kolla in länkar och annan info här.

sannixan
7/27/09, 9:30 PM
#3

hej tiana och välkommen hit.ja att vara beroende är ett dilemma .det har oftast med känslor att göra.jag är nykter alkoholist sen ett tag.det är jättebra att du erkänt att du har problem.när jag hade vart nykter ett tag så började jag med ett nytt missbruk…..socker och mat.jag mådde så dåligt i kropp och själ.jag började att gå igenom vilka känslor som gjorde att jag ville stoppa nåt i munnen.det var en tuff resa men värt det.jag jobbar i tolvstegsprogrammet hela tiden.det funkar på alla missbruk.sen är det väldigt viktigt att sätta sej själv i första hand,du är den viktigaste personen i ditt liv.ja det låter jättelätt kanske.visst har jag tagit återfall med alkohol.men jag har inte sett mina återfall som ett misslyckande.det är bara att fortsätta.tänk om man gav upp så¨fort man misslyckades,tänk dej ett litet barn som lär sej gå,ramlar mång gånger för att resa sej upp igen.denna gruppen är helt suverän.här kan du säga precis vad du vill utan att nån dömer dej…ja vi sitter ju i samma båt.du får gärna skriva personligen till mej.jag gillar att stötta och hjälpa.kram sanna

Tiana
7/27/09, 9:56 PM
#4

#4 Tack för dina ord. Försöker rannsaka mig själv, precis som du säger med känslor. Länge blockerade jag mig från att känna något alls, och nu tycker jag att alla känslor är så otroligt jobbiga! Kan till med och vara rädd för att vara glad, hur otroligt det än låter..

[Beavis]
7/28/09, 1:09 AM
#5

Hej och välkommen ifrån mig med,

Ett gemensamt drag mellan alla missbukare är att de använder sin drog för att trycka ner och dölja känslor. Samt för att trösta sig. Så länge du är hög har du inga problem i världen så du behöver inte oroa dig. Du behöver inte ta tag i morgondagen för du är lycklig här och nu.

När din tripp börjar dala ut så kommer känslorna tillbaka så du behöver mer av din drog för o slippa känna. Känns det igen?

Kolla gärna med en stödorganisation "nära"  dig.

Tiana
7/28/09, 5:53 PM
#6

Hm… Jag bestämde mig igår för att det ska vara nog nu, och idag har jag både ätit godis, chips och läsk.

Har läst ett flertal trådar här inne idag och känner igen mig i så många berättelser. Särskilt det faktum att jag går igång på glass. Att äta 10-12 glassar på en kväll för att jag köper ett paket att ha hemma ifall någon gäst kommer förbi.

Dagens uppgift blir att sätta min in i tolvstegsprogrammet. Har hört talas om det så ofta, men har egentligen ingen aning om vad det innebär.

Tack alla för ert varma mottagande. Jag börjar inse att jag inte är ensam om detta i alla fall!

Annons:
Kia
7/28/09, 6:32 PM
#7

Tiana, vart bor du? Kanske kan jag hjälpa till om du har frågor ang. tolvstegsprogrammet och om det finns ett bra program för dig på din ort.  Bara PM:a mig om du har frågor eller ställ dom här så kan vi alla svara.

Man brukar säga att man ska gå på 6 möten innan man säger att detta är inget för mig. Ge det en chans, jag kan bara prata av egen erfarenhet och jag är för min del så tacksam att jag hittade dit. Det har varit min räddning. Det du skriver att man bestämmer sig, jag förstår precis och sen slutar det man att man ätit mer än vad man ens brukar göra. Det är som det bara sätter igång en ännu mer. Bra, sträck ut handen för det finns hjälp att få och den bästa hjälpen enliget mig är dock andra beroende som gått igenom samma sak som en själv.

Kram Kia

Tiana
7/28/09, 6:41 PM
#8

Kia: Jag har skickat ett PM till dig.

Jag tillhör den skaran som kan äta rätt så mycket utan att det syns utanpå. Så det är inte någon tar mig på allvar om jag nämner detta till någon, tyvärr.

Det är värst vad jag låter negativ idag! Försöker tänka positivt men det är inte lätt just nu.

thereseah
7/28/09, 7:00 PM
#9

Hej Tiana!

Strongt av dig att erkänna ditt beroende för dig själv! Jag är mitt inne i den processen själv och känner igen mig i väldigt mycket av det som du skriver.

Om du bor ute på landet och inte har några möten i närheten att gå på så finns det ju internetmöten för OA. Kika på http://www.oasverige.org/

Direktlänk till mötet är http://www.starchat.net/chat/index.php?chan=scandinavianoa och de hålls på torsdagar kl 20.30 - 22.00 ungefär.

Lycka till!

Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/

Kia
7/28/09, 7:09 PM
#10

#8 jag svarade :)

Bra länkar thereseal :) … Livemöten slår det mesta det är min åsikt, men det är så oerhört bra att det finns på detta sättet med. Jag tillhör en lyckligt lottad skara där det finns möten både OA och FAA i min närhet.

Vill man starta möten i sin stad så går det också bra. Men det är ju inte det första man gör det förstår jag med. Det är folk som startar upp möten hela tiden och det är så positivt att dessa organisationer kan växa.

Kram Kia

[Beavis]
7/28/09, 11:37 PM
#11

Även FAA har Telefonmöten för de som bor långt bort ifrån närmsta möte eller inte är riktigt mogen för att gå på ett livemöte ännu. såg jag på deras hemsida. FAA

Kolla där för info

Tiana
7/30/09, 2:01 PM
#12

Grr… Idag är jag arg på mig själv. Har bestämt mig två gånger i veckan, och det gick bra i en hel dag. Sen blev bjuden på fika av en kund och min lilla hjärna kunde inte säga nej. Skrikandes

Med nya tag heter det ju… Ska försöka igen

[Beavis]
7/30/09, 2:09 PM
#13

För varje återfall får du erfarenhet att motverka nästa. bara att börja om som du säger och vara starkare när nästa kund vill bjuda på fika. Ta kaffet med grädde men strunta i kakan o bullen.

Annons:
Kia
7/30/09, 3:44 PM
#14

Ge inte upp Tiana… Som Beavis säger du blir en erfarenhet rikare. Och framförallt slå inte på dig själv. Det hjälper inte och det skadar bara dig själv. Bra att du tar nya tag. det är rätt inställning. Hejar på dig.

Kram Kia

sannixan
8/2/09, 1:49 AM
#15

undrar hur många återfall jag tagit men nu har jag en lång nykter period.en del behöver längte tid på sej att komma över sitt misbruk.låt det ta den tiden det tar.klanka inte för mycket på dej själv…upp i sadeln igen.att du sa ja till kakan var missbrukaren inom dej och inte du.när jag blir sugen på öl så ställer jag frågan till mej själv.är det du eller missbrukaren som vill ha?oftast vinner jag över missbrukaren.när jag hade vart nykter et tag så frossade jag i godis,skapade mej ett nytt missbruk.som sagt var det handlar mycket om känslor.skriv ner saker som du är nöjd med hos dej själv.ett bra sätt för mej är att borsta tänderna när jag får sug.idag har jag haft ett sug efter öl….faan tryckte i mej en hel påse godis.sen fungerar jag så att när jag var vart duktig så vaknar belöningsystemet.har gjort ett bra jobb,ledig i 3 dar.jaja man är ju utrustad med den genen.stolt över mej själv nu att jag besegrade kung alkohol.kram en glad sanna

Tiana
8/3/09, 2:28 PM
#16

Jag försöker att inte slå på in själv, men det är inte lätt för jag har lång erfarenhet av det ;) Det är en av sakerna som jag arbetar med på terapin.

Nu kommer jag gå på semester i 13 dagar (skulle börjat idag, men bokade in kunder - lite klantigt), och kommer att vara hemmavid och se över mina vanor. Det kan vara ett bra tillfälle att börja. Idag ska jag också storhandla. Det blir ett försök att köpa grönsaker istället för kolhydrater (även om en del dieter räknar det som samma sak).

Jag ska försöka titta in här då och då under semestern och uppdatera hur det går

thereseah
8/3/09, 3:17 PM
#17

Heja dig!
Ändå mycket bättre att äta grönsaker än massa vitt bröd och pasta till exempel, om det är det spåret du vill köra.

Jag som kör LCHF gottar mig med smörstekt sparris, blomkålsmos, broccoli eller goda sallader till maten och det går bra faktiskt. Försöker undvika rotfrukter och sånt.

Jag är sockermissbrukare av stora mått men just kolhydratsnål kost har hjälpt mig jättemycket. Det tar bort sockersuget men inte impulserna, så det får man vara vaksam på.

Man får också träna mycket på att säga nej till påstridiga fikabjudare. Det är tufft men det går. Jag tror på dig! Massa kramar!

Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: