Socker missbrukare
Hejsan. Jag har aldrig skrivit på denna sida bara läst. Måste berätta. Jag är missbrukare på sött. Min hjärna går på högvarv o tänker bara på sött. Mår jätte dåligt av detta. Är 43år o har sökt hjälp i många år men ej fått någon hjälp. Kan oxå äta mat i massor o har ingen mättnads känsla.Kan äta mycket nyttigt o sköta mig men är lika hungri o sugen på något efter en stund. Till saken är oxå att jag har två dåliga knän troligen medfött. Opererade det ena knät för ca 1mån för artros o söndersliten meniskel..Måste byta ut knäleden snart för den blir bara sämre o sämre. De sista 7åren har jag gått upp ca 18kg o har ett BMI på 30 så det sliter på mina knän. För två veckor sedan ringde jag vårdcentralen o fick komma till en underbar läkare som lyssnade på min historia. Hon var beredd att hjäpa mig. Skulle göra en lättare undersökning för att se hur jag mådde.. Jag kunde ev få Reductil o även gå på terapi.. Men tabletterna var det noga läkarkontroll på..Hon skulle höra av sin när provsvaren kom..Hon ringde i morse o berättade om provsvaren. Jag är fullt frisk föutom övervikten så hon skrev ut tabletterna.. Jag blev jätteglad. Hämtade ut dom direkt o tänk att det är första gången som jag ej känner hunger känslor. Kanske jag kan gå ner alla kg som jag gått upp..Måste nu springa på vc 2ggr/mån för att vägas o kolla blodtryck… Men vad gör det när jag ska bli fri från mitt beroende…
Håll tummarna för att jag klara det o ev kan slippa op mina knän igen…
Hej Embla2
Vad bra att du hittat en läkare som lyssnar på dig,
Att du fått Reductil är jättebra men försök att inte fokusera på att du ska gå ner i vikt, som den stora grejen utan att du får kontroll över ditt överätande. Annars kan det bli en mental härdsmälta och som du får svårt att kontrollera.
Koncentrera dig främst på det att må bättre kontrollera ditt ätande, vikten kommer som en bieffekt.
Lycka till
Hej Embla2
Vad bra att du fått hjälp. Lycka till.
Tack för era inlägg..Detta har varit mycket jobbigt att aldrig få vara mätt. Har nu ätit 2 tabletter o jag kännere redan skillnad..JAG ÄR MÄTT..Känner ej något sug efter något att stoppa i munen ev frukt äter jag. Nej jag har tänkt om ang bantningen..Det viktigaste är att jag ska bli normal i mitt ätande "skratt". Mina stackars knä får lida…Är ute o går 2ggr/dag med min schäfer. Som tur är så är hon på dagis på dagarna…Tar det lite lugnt nu i börja med promenaderna..är ju nyopererad…Men jag hoppas att jag kommer att bli bra det är det viktigaste med mitt tänkande ang godis o mat.
Kram/embla2
Som en hjälp till tillfrisknad i den eventuella ätstörning du har? Så finns ju olika stödgrupper som ofta nämns i trådarna ex FAA och OA Sverige
Där kan du få stöd och råd i din kamp mot kilona men också med ätstörningen preliminärt. Självklart är det ju lysande o skriva här med.