Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 1937 ggr
kerstinjo
2009-08-20 11:35
1

Tacksamhet.

Tacksamhet?

Ja, det är otroligt svårt att vara tacksam ibland. Livet rullar på och jag glömde helt att vara tacksam.

Konstigt, för jag har egentligen så otroligt mycket att vara tacksam för. Men ibland kan det vara alldeles för lätt att enbart se de negativa sidorna och totalt glömma alla positiva saker som finns.

Men Amandas död fick mig att inse att jag har så otroligt mycket att vara tacksam över. Jag insåg att jag ibland hänger upp mig på saker, som egentligen är totalt onödiga och är väldigt energikrävande. Saker som jag ändå inte kan påverka.

Hur är det med er? Glömmer ni att vara tacksamma ibland?

Kerstin 

Gronstedt
2009-08-20 12:08
0

Det finns tacksamhet och tacksamhet. Den där tacksamheten som kommer över mig som en varm, stilla glädje som fyller hela min varelse ibland, den kompenserar för mycket som är grått och trist och jobbigt. Den tappar jag bort ibland.

Men så finns den andra sortens tacksamhet, den som andra lägger på - den kan jag gärna vara utan. Den där tacksamheten som man är skyldig att känna. När martyrer i omgivningen kommer dragande med "Efter allt jag gjort för dig …" eller liknande. Lyckligtvis finns det nästan ingen i min omgivning som har sådan makt över mig, för den sortens tacksamhet är vidrig.

kerstinjo
2009-08-20 12:14
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, du Grönstedt, den "tacksamheten" kan man vara utan.

Men tänk tacksamheten för våra fyrbenta vänner, den är härlig.

Även om det är en katt eller häst!Obestämd

Kerstin 

Kia
2009-08-21 00:46
0

Jag har blivit mycket bättre på att vara tacksam. Jag har skriver ofta tacksamhetslistor. Typ varje dag ska jag skriva ner 3 saker jag är tacksam för.

Tacksamhet kommer inte bara naturligt till mig kan jag känna många gånger utan ibland måste jag övertala mig själv att jag faktiskt är tacksam för vissa saker. SÅ genom att upprepa på min lista vissa saker så blir jag mer och mer påmind och så småningom glömmer jag inte att jag är tacksam för just det.

Tacksamhetslistor en bra sak som min sponsor gav mig tips om.

Kram Kia

Porklash
2009-08-21 02:01
0

Jag har skitsvårt för att vara tacksam och det kan tyvärr gå alldeles för långa perioder när jag inte inser hur bra jag har det och vilken osannolik tur jag har haft i mitt liv. Dessutom har jag uppnått alla de mål jag en gång ansåg vara de viktiga i livet så ska jag tycka nåt är joigt så kulle det vara att hitta nya mål och det anser jag vara ett lyxproblem i mitt fall…

Jag vet ju att det är något som är inlärt (det otacksamma tänket) och att det går att undvika men jag faller i fällan gång på gång.

pEr

sannixan
2009-08-21 10:13
0

god morgon.tacksam att jag är nykter,tacksam att jag har bra relation med min dotter,tacksam för att jag har ett jobb,tacksam för att jag har vilja,tacksam för at jag hittat mej själv,tacksam för att jag har empati….ja listan kan bli lång.skriver lista om något som hänt under dagen jag är tacksam för.många tycker att jag är för tacksam men om jag slutar att vara det blir jag så gnällig och det vill jag inte.

[Beavis]
2009-08-21 23:53
0

Jag är tacksam för att jag har en underbar flickvän och bra kompisar, de lyser upp min tillvaro när allt annat är skit. Men tack för att ialla fall träffade dem.

Tiana
2009-08-22 16:43
0

Svårt det här med tacksamhet. En reflektion jag gjorde nu i veckan är att jag är så mycket mer tacksam för den lilla inkomst jag får från mitt extraknäck än från mitt ordinarie arbete.

I övrigt försöker jag skänka en tacksam tanke varje dag över att jag har det bra. Tackar universum för allt som det för i min väg.

[Beavis]
2009-08-22 16:50
0

#7 Klart du är, extraknäcket är säkkert något du Vill göra. jobbet är något du måste göra för o överleva. Skrattande