Etikettberoende
Läst 4592 ggr
snobben1900
2009-08-26, 02:15

tradolan

Hej! Jag har blivit beroende av tradolan. Jag fick det pga av att jag har problem med svår spänningshuvudvärk. Jag hade tabletterna säkert i ett år innan jag upptäckte effekten av dom.Jag har alltid varit lite skeptisk mot att ta tabletter.. Jag kommer aldrig att glömma dagen då jag kopplade ihop känslan till tradolanet. Från den dagen har jag varit fast. Jag har vetat det hela tiden men ändå förnekat det. Jag måste ha dom för att orka jobba och när jag ska göra nått annat. Ska jag vara social med männsiskor som jag inte känner mig riktigt bekväm med är det också ett måste. Nu i våras tog jag upp det med min läkare och vi gjorde upp ett nedtrappningsprogram men det har inte gått så bra för nu är jag uppe i fler tabletter än när jag började med nedtrappningen. Jag har inte heller varit 100% ärlig mot min läkare. Inte helt iaf. Jag har inte klarat av att ha tabletterna hemma utan jag har fått gå och hämta en gång i veckan. En gång i sommar av någon anledning som jag inte förstår var jag utan i typ fyra dagar och det gick jättebra så då fick jag för mig att jag kunde hantera det själv. Men det gick åt skogen så nu hämtar jag en gång i veckan. Men jag lyckas inte hushålla med tabletterna så dom tar slut innan jag får nya.. Jag tog tom en karta av en annnan person igår för att mina höll på att ta slut. Det skämms jag jättemkt för.. Samtidigt som jag för stunden känner mig lättad. Det är som att ha två personers viljor i huvudet en som hela tiden försöker överlista den andra och dessutom lyckas. Det blir som en ond cirkel, jag vet att tradolanet ger mer huvudvärk i längden när man har spänninghuvudvärk. Jag måste alltid planera tradolanintaget efter dagen. Ska jag göra något på eftermiddagen så spar jag till dess. Men när jag jobbar blir det knepigt för då måste jag ta på morgonen också och då räcker det inte. En del av mig ångrar att jag tog upp det med min läkare, då skulle jag ha fortsatt fri tillgång. Men jag vet att det inte heller är hållbart. Något som jag tycker är skrämmande är att första gången jag fick utskrivet tardolan så nämnde den läkaren inget om hur lätt det kan vara att bli beroende. Sen tycker jag att det är skrämmande att jag fick utskrivet 100 tabletter ggr 4 utag varje gång. Det hölls inte heller någon koll på hur mycket det skrevs ut. Jag skyller inte ifrån mig utan jag tycker bara att det är synd att läkare inte tar lite allvarligare på den här typen av medicin. Ja hursomhelst känns det hemskt att jag inte kan se att jag skulle klara av ett liv utan tradolan men jag vet också att det inte går att fortsätta så här.. Så vad gör man?

[Jeremina]
2009-08-26, 02:18

Hur många tabletter äter du per dag?

[Jeremina]
2009-08-27, 02:32

Jag trodde att du skulle svara på min fråga så kanske jag kan hjälpa dig med råd!

[Beavis]
2009-08-27, 03:34

Tradolan är en extremt vanebildande medicin som läkare borde vara mycket mer försiktiga i sitt förskrivande med. Det finns fler a trådar om tradolan här på forumet bla denna: Tradolan  om du vill läda mer? Jag hoppas min länk funkade nu? interna länkar är svåra.

snobben1900
2009-08-27, 16:51

Jeremina jag har ingen dator hemma och har inte sett ditt inlägg föränn idag.. Jag får 6 tabl /dag just nu. Men tar ofta fler, blir därför jobbigt dom dagar som jag har slut innan jag får nya. Vill hålla mig till nedtrappningen men det är så lätt att bara slänga i sig dom där extra tabletterna. Har jag fri tillgång på tabletter hemma så kan jag ta upp till 20 /dag.

[Jeremina]
2009-08-27, 18:03

#4 Oj, det var många..jag äter 1 per dag och inte varje dag. Då måste du ha det jobbigt.

Lycka till med nedtrappningen…..kram Jeremina!

[Beavis]
2009-08-27, 22:41

Här är en annan tråd som blev lång om Tradolan  missbruk Tranadol/Tradolan  Det är ett hemskt beroende som jag hoppas att ni kan ta er ur. i detta fall tror jag inte personligen att Nedtrappning hjälper, man lurar sig själv mest.

Sluta tvärt och sök hjälp, gå till en god vän och berätta någon ni litar på som kanske kan sitta med er genom abstinensen, om nödvändigt hålla er kvar när smärtan vill tvinga er ut på stan för att scorea nytt tjack.

Na är en väldigt bra stödgrupp för missbrukare av alla sorter, de välkomnar er om ni vill ha hjälp

Upp till toppen