Annons:
Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 1550 ggr
Alexandraa88
2009-09-04 15:18

Hur hjälper jag henne ur alkoholberoendet?

Hej!
Jag är 21 år och har en kompis i samma ålder som har problem med alkoholen. Hon har alltid varit svag för alkohol men sen hon gjorde slut med sin pojkvän för tre månader sen har hon inte varit nykter en enda dag.

Alltid när vi ska umgås tar hon förgivet att vi ska supa och bunkrar upp med massa alkohol. Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet det är. Så fort hon kommer innanför dörren blandar hon en drink eller tar en cider.
Så det är inte bara det att hon dricker varje dag, hon dricker sig full dessutom.

Jag har försökt prata med henne och hon säger jämt "på måndag börjar mitt nya liv, då ska jag bara dricka på helgerna". Men när det väl blir måndag så är hon ändå full när hon ringer. Jag har försökt säga att man behöver inte dricka varje dag, man kan göra roliga saker ändå. Och när jag försöker ta med henne ut och göra saker som inte bör innefatta alkohol så hittar hon ändå ett sätt att dricka.

Hon har inte många vänner, jag är den enda som står henne riktigt nära. Hon betyder så mycket för mig och vi har stöttat varandra genom det mest jag vill så gärna kunna hjälpa henne ur det här men jag känner mig så hjälplös.
Jag är orolig för henne men vet inte hur jag ska hantera situationen. När vi går ut brukar jag avstå från alkohol bara för att visa henne att det går lika bra ändå. Jag vill ha tillbaka min bästa vän, jag är trött på att ta hand om henne och fylla i hennes minnesluckor dagen efter.

Är det någon som varit i samma sits eller har något tips om vad jag kan göra för att hjälpa henne?

Annons:
Porklash
2009-09-04 18:09
#1

Mitt kortfattade svar är att hon verkar inte vilja bli "hjälpt" och kan därför inte bli det.

Du bör nog vara rak med henne och säga att du tycker det är jobbigt att hon dricker hela tiden. Berätta om din oro för henne. Berätta om din saknad efter henne. Här tror jag att s.k. jag budskap är viktiga så att hon inte känner sig attackerad.

Det är nog allt du kan göra för tillfället.

pEr

kerstinjo
2009-09-04 19:32
#2

Risken är att din bästa vän är på väg att få en ny bästa vän. Flaskan. Gentemot den "vännen" kan du vara ganska maktlös.

Jag tror inte att hon lyssnar när du säger; man behöver inte dricka varje dag, man kan göra roliga saker ändå. Jo, hon hör vad du säger, men hon lyssnar inte.

Tyvärr, så är du nog ganska hjälplös i den här situationen och det är inte din uppgift att få henne att sluta att dricka i alla situationer. Den uppgiften är hennes egen.

Vill du vara en vän, då ska du vara det. Men på dina (och tidigare hennes) villkor. Ställ inte upp och gör saker tillsammans med henne om du vet att det innefattar alkohol. För om jag förstår dig rätt, så mår du bara dåligt på det.

Tala om för henne vad du känner och tycker, utan att komma med pekpinnar.

Tyvärr kan jag inte ge dig några vettiga råd, men var rak och ärlig när du pratar med henne, berätta att du saknar din "gamla" kompis.

 Kerstin 

 

[Beavis]
2009-09-06 18:01
#3

Hej, som de säger: var rak mot henne, säg vad du tycker och känner. och bistå henne inte i drickandet, du kan aldrig tvinga henne att sluta om hon inte vill själv. Mrn om du på något sätt genom att vara rak och säga att du inte gillar atthon dricker och hur hon beter sig på fyllan kan du kanske framkalla en önskan/vilja att sluta?  I värsta   fall måste du rädda dig själv så du inte dras ner i hennes missbruk. Lycka till

Kia
2009-09-06 23:57
#4

Hej, Kanske ska du besöka typ ett möte som finns för anhöriga. Kanske kan du få några bra tips och råd därifrån.

var försiktig så du inte går in i ett medberoende för det blir det inget bättre av. Det är så lätt att göra det. Kanske nästa gång bara gå när hon blir full. Lämna och låt henne ta sitt egna ansvar. Låter tufft men det är nog mer kärlek från din sida att visa att dricker du så går jag. Men det är svårt för är flaskan på väg att bli bästa vännen så är inget mer värt för henne än just det.

[Beavis]
2009-09-08 19:48
#5

Och är flaskan redan hennes bästa vän är du bara ett instrument för att rättfärdiga hennes drickande, inget mer så länge hon är missbrukande.

Hårt att höra men något du behöver höra

[Beavis]
2009-09-09 23:25
#6

Men du kan ju tipsa henne om denna sida ifall hon undrar, det finns massor att läsa om alkoholberoende här, även om hon inte öppet vill erkänna sitt problem kan hon kanske innerst inne inse? och då kan det vara en hjälp att läsa om andras kamp tror jag.

Annons:
[Beavis]
2009-09-14 20:52
#7

När hon väll har erkänt sit beroende och vill sluta, Då ska/kan du ställa upp igen med ditt umgänge och annat men just nu är hon förälskad i alkoholen…  Men visst prata med henne du behöver ju inte överge henne helt men bli inte ett instrument för hennes missbruk.

Upp till toppen
Annons: