Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: beroende
Läst 12937 ggr
Sara
5

Hjälp för shoppingberoende?

Jag har ett stort problem, jag är en shopaholic.

Jag mår otroligt bra när jag handlar men samtidigt får jag en enorm ångest för att jag vet att jag inte har råd att handla och det inte är säkert att jag kan betala fakturorna. Ändå kan jag inte låta bli.

Jag har fibromyalgi och ångest, panikångest. Jag har skulder hos kronofogden och hoppas att jag en dag kommer att få skuldsanering.

Bra dagar kan jag ofta hålla mig men när livet känns skit så kan jag inte hålla händerna i styr.

Jag skäms för det här. Otroligt mycket faktiskt. Speciellt om jag vet att jag inte kommer att kunna betala när jag borde.

Finns det någon anonoyma shoppare eller liknande? Har någon samma beroende? Vad gör ni för att låta bli?

Sara

Porklash
0

En av sakerna jag har haft problem med är just handlande. Det dyker bara upp när jag egentligen inte har råd. När jag har pengar blir det nästan aldrig överilade spontaninköp men när jag är black. Det finns antagligen nånting för mig att lära av det faktumet…

Jag har bestämt mig för att inte skämmas för detta eftersom det gör det bara värre. Det är en del av beroendesjukdomen som jag ser det och sjukdomen älskar ju att man skäms över den.

Jag är ju tolvstegare och sköter jag bara jobbet med det så går det bra men det gör ju jag inte varje dag dessvärre. Men de dåliga dagarna blir färre och färre…

pEr

Sara
0

Det jag skäms för är egentligen inte beroendet utan konsekvenserna av det, ex att inte kunna betala för det man köper.

Sara

[Beavis]
0

Jag hittade denna på  di.se  

1. Tycker du att du måste ha något, i stället för att du vill ha?
2. Har du fler än fem argument för att du måste köpa just nu?
3. Tänker du "Det spelar ingen roll vad det är. Det känns bra att ha handlat"?
4. Resonerar du som så att "egentligen har jag inte råd, men jag handlar ändå"?
5. Tar du telefonlån för att kunna shoppa?

Svarar du ja på en massah ar du problem

[Beavis]
0

Sen hittade jag en artikel om något som hette "självhjälpcentret Solkaten" Det ska ligga i Göteborg. Men fann ingen hemsida  för den eller mer än ett  omnämnade. Kanske lite hjälp?

Sara
0

# 3

1. Ja

2. Nej

3. Ja

4. Ja

5. Nej, får inga annars hade jag nog gjort det med. Skäms

= Jag har problem. Vilket jag vet, men det är så jä*la svårt att bryta sig ur det.

# 4 Tack, ska söka lite mer på det.

Sara

Kia
0

Jag har definitivt ett problem när det handlar om att handla saker. Det bara är så. Jag har levt i så mycket lögner när det handlar om min ekonomi också och faktiskt är det så att för 3 veckor sen tog jag ett beslut att lägga upp alla korten på bordet hemma och erkänna att såhär är det och faktiskt erkänna hur liten kontroll jag har när jag går och handlar. Jag handlar alltid för pengar jag inte har och jag skäms för att jag gör det. När slutet av månaden kommer mår jag dåligt när jag ser det för jag måste betala räkningar och det blev bara värre och värre. Men jag har nu tagit tag i det och en stor lättnad föll över mig. Det hade vägt tungt hos mig länge.

Men det är inte över än. Jag måste öva jättemycket på detta faktiskt. Väldigt mycket för jag vet jag går igång när jag handlar. Finns det tre tröjor som ser likadana ut så köper jag alla tre i olika färger för det kan vara bra och ha. Det krävs övning och jag övar för fullt med att klara mig utan pengar som jag inte har.

Jag har klippt mina kreditkort. Jag kunde stå och höra expiditen säga konto eller kredit? och då svarade jag kredit trots att jag hade pengar på kontot för det kändes som jag hade pengar då och inte rörde de som jag hade.

Jag tror på att klippa krediten , rensa ut bland lån och ha lite pengar på visakortet så man är medveten om att man ej har pengar där. Bättre att flytta över efterhand man behöver för då tänker jag till behöver jag verkligen detta.

Kram Kia

Sara
0

# 6 Starkt jobbat!

Sara

gogunsan
2

hej! jag har många beroenden,köpberoende en av dom gick på en behandling 2007 ha varit nykter och drogfri 4år.jag ha skulder på 1,mil..jag hade ett straff också på 1år för grovtbedrägeri och urkundförfalskning.dessa fyra år jag ha varit nykter och drågfri ,och att ta en dag i taget och be om hjälp det jag inte kan göra själv.jag va helt av stängd känslomässigt i nästan hela mitt liv,dom här 4åren ha jag fått uppleva mycket positiva saker och negativa också.livet är en bergodalbana och det fungerar om man be om hjälp.annbritt aldeman är sponsor för köpberoende kontakta henne,och läs hennes bob köpa lyckan..och du få gärna prata med mig om du vill.kram

Gronstedt
0

Välkommen, gogunsan! Vad fint du delar med dig, just shopping är nog ett beroende som en del skrattar åt, de fattar inte hur det kan vara. Vissa beroenden, som sex, shopping och socker, är liksom inget att ta på allvar, verkar det Obestämd.

[Beavis]
0

Endorfinkicken man kan få av att handla något man tycker om kan kanske liknas vid en drogkick? jag har känt den vid några tillfällen.

När jag tvingades att skaffa Visakort av Nordea så valde jag avsiktligt bort kreditdelen för ajag vet att jag skulle sätta mig i skuld i slutet på månden och kreditkorten har sån jävla ränta. Vet iof inte om Jag blivit godkänd som kreditkortsägare? men ändå…..

Ett bra steg mot att bekämpa stt köpberoende är nog att som Kia klippa korten och skafa kreditlösa kort. (betalkort)