Annons:
Etikettberoende
Läst 1215 ggr
kerstinjo
2009-09-21 18:31

Beroenden och missbruk.

Beroende är ett begrepp som används i samband med olika ämnen, substanser, som alkohol, narkotika och vissa läkemedel.

Beroende innebär att du använder en substans på ett sätt som du inte längre klarar att styra över. Ofta börjar ett beroende med ett behov av att döva känslor, som ångest och nedstämdhet, eller för att söka spänning.

Beroende och missbruk är inte samma sak:

  • Missbruk är när man upprepade gånger ställer till det för sig på grund av en drog eller ett beteende. Ett exempel är att utsätta sig själv och andra för fara som att köra rattfull, komma för sent till jobbet på grund av bakfylla eller förstöra en relation för att alkoholen kommer i första hand.
  • Beroende innebär att hjärnan påverkas så mycket av drogen att den förändras på ett avgörande sätt. Enbart den egna viljan räcker inte för att styra intaget.

Ett missbruk går oftast att bryta genom att man får klart för sig vilka negativa konsekvenser det leder till. Ett beroende är betydligt allvarligare och svårare att ta sig ur.

Har du utvecklat ett beroende så kan man säga att hjärnan kidnappats av drogerna. 

(Info från Landstinget)

 Kerstin 

 

Annons:
Porklash
2009-09-22 00:22
#1

Det är därför jag försöker använda ordet beroende bara när jag verkligen tror att det är så. Vilket inte är ofta. Däremot missbrukare det tycker jag alltför många är…

pEr

kerstinjo
2009-09-22 00:26
#2

Kan man inte missbruka för mycket sköljmedel, när man tvättar?Obestämd

 Kerstin 

 

Porklash
2009-09-22 01:06
#3

Fråga dem på Kupan!Tungan ute

pEr

[Beavis]
2009-09-23 00:05
#4

Jag har på något sätt i skallen vänt på det eller gjort det till att beroenden är något man kan vara men det blir inte ett problem förrän man börjar missbruka.. Dvs inte längre kunna sköta sitt privatliv, jobb osv pga att man är beroende och behöver mer o mer av sin drog.?

gogunsan
2009-09-23 17:44
#5

hej,jag är en tjej som varit alkohol och drogfri i 4år.det är inte bara utan att ta en dag i taget.och jobba i stegen varje dag,vara en ödmjuk och tålamodig person och våga be om hjälp.det viktigaste först,allt ha sin tid och plats,

[Beavis]
2009-09-24 22:09
#6

Nåt av 10 guds bud :Du skall icke missbruka herrens namn… tror jag det var?

Annons:
Upp till toppen
Annons: