Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2486 ggr
Tiana
2009-08-17, 14:33

Nya tag

Semestern kom och gick och inte blev det någon ordning på mitt ätande då heller… Men skam den som ger sig - nu är det nya tag som gäller igen.Glad

Jag har idag börjat om igen. Lunch på jobbet nu, och sitter med frukt och yoghurt (naturell) framför datorn och skriver detta. Vart tar tiden vägen?!

I alla fall är det en nystart idag. Har druckit min sista läsk och energidryck igår (snacka om sockerbomber) och hållit mig hittills i alla fall. Det jag är lite rädd för är en kommande kräftskiva som kan slå omkull mig… Den tiden, den sorgen…

Tiana
2009-08-18, 15:09

Dag två har nu kommit fram till eftermiddagen och nu börjar suget efter något att stoppa i munnen göra sig påmint. Sött söttsöttsött…

Kan just nu bara tänka på mat av någon anledning, trots att jag precis avslutat min lunch Flört

AnneN
2009-08-18, 17:57

Kan trösta dig med att suget blir svagare och svagare ju längre man lyckas stå emot det, försök hitta något som du blir för upptagen med för att kunna äta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tiana
2009-08-18, 22:05

Jag hoppas verkligen det! Det var svårt i eftermiddags…

Nu har jag ätit mina ägg till middag/kvällsmat och har blivit på otroligt dåligt humör. Så snart är det sängen som gäller och hoppas på en bättre dag imorgon.

Vet att jag borde vara stolt äver mig själv nu Cool (men humöret vill ta överhanden, blä)

(Hoppas ni står ut med lite gnälliga inlägg - har en känsla av att det kommer en del i denna tråd. Så jag ber om ursäkt i förväg)

Kia
Kia 
2009-08-19, 00:07

Tiana, gnäll hur mycket du vill. Det är helt ok här. Dessutom ser iallafall jag inte det som gnäll utan snarare om att du delar om hur du mår och känner och det är viktigt att man gör.

Kräftskiva som du skriver, gjorde jag i helgen. Men jag såg till att ha gjort annan mat också än bara kräfter (en köttfärspaj på LCHF vis utan mjöl i botten) och det gjorde att jag åt rätt. De andra drack och det får de gärna göra. Jag behöver inte det mer. Jag vill inte ta de konsekvenserna som blir av att jag dricker så nej tack för min del. Så jag hoppas du klarar ut det du med.

Det är alltid svårt när man ska tillbaka man måste liksom stiga över den där kullen för att ta sig tillbaka och må bra igen.

Kram Kia

annaskott
2009-08-19, 13:40

Hej Tiana.

undrar bara hur det går för dig idag?

Om jag vart du skulle jag verkligen varit stolt över mig själv.  Du klarade ju att stå emot, trots att det var tufft igår!

Kram Anna

Tiana
2009-08-19, 13:55

Hejhej!

Jodå, än har jag inte trillat dit, men det kan nog mest bero på att jag inte har hunnit ;) Har haft en lång dag, kört iväg en av mina kattungar till tåget och en snäll person som fraktar den till sitt nya hem. Efter det jäkta till jobbet för att hinna i tid Glad

Trodde nästan själv att jag skulle trilla dit för att jag fick ta frukost på vägen, men klarade mig. Köpte mig en macka och kaffe (svart). Förut hade jag väl åkt förbi McD och köpt en av deras megamuffins och tryckt i mig…

Idag är jag stolt över mig själv, faktiskt. Igår var allt bara irriterande. Får väl se hur jag mår fram emot eftermiddagen!

Tack för stödet!

Tiana
2009-08-19, 23:03

Är otroligt törstig idag, och nästan hela tiden! Är det något ni andra märkt när ni varit abstinenta? Eller bara jag som reagerar så?

Huvudvärken är tillbaka igen, så nu ska jag äta något och lägga mig så jag inte trillar dit av självömkan…

Kia
Kia 
2009-08-20, 01:53

Det där med tröst kan nog jag känna igen. Jag kan lätt räkna mig själv beroende av Lokavatten. Helt sjukt mycket Loka dricker jag numera. Har faktiskt inte kopplat det med abstinent tid men det kan ju ligga något i det. Intressant!

/Kia

Tiana
2009-08-20, 12:14

Idag tog jag ett litet medvetet återfall, drack en energidryck för en stund sedan. Huvudvärken ger inte med sig och jag måste klara av en arbetsdag. Har så mycket att göra nu efter semestern… Och ja, jag är lite av en arbetsnarkoman med Flört Det jobbar jag med just nu på terapin.

Det är bara så otroligt jobbigt att vakna med dunkande huvud och bita ihop. Jag jobbar på provision, så i en månad med semester vill jag inte förlora mer pengar på sjukdom Skäms

Tiana
2009-08-20, 17:37

Lätt huvudvärk fortfarande, men nu har suget satt in på allvar. Det kommer alltid så här framåt eftermiddagen. Kroppen börjar skrika SÖÖÖÖTTTT SÖÖTTT - du jobbar faktist bara 40 meter från närmaste Netto… Just nu är jag otroligt sugen på milkshake och glass.

Jag anade att det här skulle komma efter att ha fuskat i morse. Jag har mina äpplen att knapra på, så det får räcka. Idag har jag inte heller lika mycket att gömma mig bakom på jobbet, tyvärr.

Nu blev det lite tråkigt, men mitt humör vill inte vara på topp dessa dagar.

Hoppas ni andra njuter av den utlovade sommarvärmen!

Kia
Kia 
2009-08-21, 00:43

Tiana.. Jag vet inte alls hur du har det rent matmässigt men för mig är det så att frukt typ äpplen har så mycket fruktsocker i sig att jag triggar igång och blir jättesugen på  annat för det är för mycket socker i frukt helt enkelt. Men någon jag känner äter frukt och äter då nötter till så balanseras sockret och suget blir mindre. Bara en tanke :)

Kram Kia

Tiana
2009-08-21, 12:12

Jo, det kan nog stämma. Tänkte bara att äpplen är bättre än en chipspåse ;)

Köpte faktist mandel och knaprade på igår kväll. Hade ett sånt behov att tugga på något igår.

Idag vaknade jag till slut på gott humör. Det var efterlängtat!

Tiana
2009-08-24, 12:52

Gamla vanor sitter djupt. Helgen blev inte abstinent, så nu är det nya tag igen.

Det hela började med mammas nybakade blåbärspaj, och sen var det kört… Kom tillbaka i rätt vanor igår kväll, och nu är det nya tag igen!

Tiana
2009-08-25, 18:31

Idag har det gått oväntat bra här på jobbet! Lösningen heter mandel Glad

Har en påse mandel bredvid datorn som jag kan knapra ur när suget gör sig påmint. Det hjälper faktist!

Ska försöka mig på att ta bort lite i taget ur min kost. Att tvärnita som jag gjorde förra veckan var ingen hit för mig. Nu har jag varit utan läsk i tre veckor, så det är dags för nästa. Jag ska sluta med de här energidryckerna nu. Det är koffeinet jag vill åt i alla fall, så nya vanan blir att sätta på kaffebryggaren när jag kommer till jobbet.

Tiana
2009-08-28, 15:09

Tredje dagen och suget är stort. Inte blir det bättre av att en kund gav mig en chokladkaka som ett extra tack i jobbet… Nu sitter den här på kontoret och lockar mig… Komsi, komsi, komsi… Skrikandes AAARRRGGHH!!!

[Beavis]
2009-08-30, 21:01

Bra att du försöker och inte ger upp. Ett enkelt tips som kan vaa svårt när du är missbrukare, men g "ge bort kakan" till någon Medarbetare eller bjud på den till fikat så tar den slut och du kan gå därifrån eller säga nej tack om de frågar om inte du ska ha? Det är lättare att vara abstinent i grupp.

Sen är Cashewnötteer bättre i kolhydrats synpunkt om du vill hålla dig abstinent, Mandlar är ganska söta. prova iaf De finns salta och osaltade.

Tiana
2009-08-30, 22:00

Tack för tipset! Ska se om jag hittar osaltade cashewnötter, de flesta är ju tyvärr saltade…

Jag klarade faktist av att hålla mig från chokladen, och gav den till mina föräldrar på kvällen.

Igår gick det dock lite mindre bra. Var på kräftskiva och där bjöds det ju på lite ditt och datt. Klarade mig ändå hyfsat braåt nästan bara sallad, kräftor, grillat kött och ost. Magen protesterar lite idag. När sen glassen kom fram till efterrätt, så gick det åt pipan. Några drinkar blev det också. Totalt sett får jag vara nöjd jämfört med vad jag åt på senaste festen…

[Beavis]
2009-09-02, 00:05

Ett fall framåt iaf Glad Vi har osaltade cashew på vårt ICA i Västerort. Men bor du inte i Stockholms traken blir det ju knepigt. Men det borde finnas överallt? annars fråga efter det.

Men för att minska sötsuget måste man i mesta möjliga mån utesluta kolhydrater ur kosten. 5% var gränsen för mig då jag åt lchf. bröd i all former var uteslutet potatis ris och pasta lika så.  Glöm Dr. Dahlkvists kostråd om du inte har väldigt stark självbehärskning.

Tiana
2009-09-02, 14:23

Jag är snart redo att prova allt Glad.

Har anstrat lite saltade nötter som ligger här bredvid mig, men fick tyvärr ett återfall igår kväll. Vräkte i min allt som ätas kunde, i jakt på socker. Hade inte så mycket sött hemma som tur var.

Åt säkerligen upp ett halvt paket knäckebröd…

Så nu tar jag mig i kragen. Igen. Jag klarar mig bättre och bättre, det är bara dessa dumma återfall som stör på vägen Flört

[Beavis]
2009-09-02, 23:09

Du får se det positiva i detta, för fortsättningen så har du ju numera inget knäckebröd hemma…. Alltså kan du inte ta återfall igen på det (om du inte köper mer) Bara att ta nya tag stå emot förc det är de första dagarna som är värst som med de flesta beroendeavgiftningar… Lycka till

Porklash
2009-09-02, 23:24

Bra sätt att se på återfallen. Störningar på vägen…

pEr

Kia
Kia 
2009-09-07, 00:08

Tiana, Av återfall lär man sig också något kan man ju säga och det är viktigt att kunna resa sig igen. Borsta bort smulorna ;) och faktiskt orka gå vidare utan att slå på sig själv.

Skickar kramar

Tiana
2009-09-07, 12:00

Tack för era ord och kramar!

Jag jobbar vidare. Försöker verkligen att strunta i suget, oftast klarar jag mig bra i 4-5 dagar. Sen är det någon händelse som kommer i vägen… Kräftskiva, dop, eller bara något annat…

Men jag ger mig inte! Jag har all anledning att ta hand om mig själv, särskilt med tanke på vilka gener jag har i mig. Nästan alla kvinnor i släkten har levt tills de är närmare 90 år! Jag försöker ha detta i tankarna när jag har som mest sug. Jag vill inte bli ett gammalt vårdpaket! Glad

[Beavis]
2009-09-08, 19:54

Tävla med dig själv, sätt upp mål: "Förra gången höll jag mig i 5 dar" Nu ska jag klara minst 6 osv tills du kommit så långt att suget är borta. Som du kanske vet är suget som värst första dagarna för att minska och nästan vara borta etter 2-3 veckor sen är det personliga motgångar oftast som får dig att falla eller som används av din hjärna för att falla. Men sätt upp personliga mål hela tiden  Klara dig till lunch, klara dig till middan, klara dig till onsdag osv

Jag spånar ideer men så har jag gjort många gånger, sen till slut flyter det av sig självt

Tiana
2009-09-28, 00:49

ZzZZzZzzz… Har för tillfället kommit in i min höstdvala, som brukar komma i september - oktober och varar några veckor.

Mycket sömn, lite mat och en vacker dag kommer lusten tillbaka. Jag återkommer när energin hittat hem…

Kia
Kia 
2009-10-01, 00:57

Tiana. Då finns vi här när du kommer tillbaka :)

KRam

Upp till toppen