Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettstöd
Läst 2565 ggr
Kia
0

Sätta gränser mot andra

Detta är något jag är så in i skogen dålig på. Jag bara fixar och fixar till allt och alla och jag är så förb… trött just nu. Någon i min närhet har verkligen denna gången trampat på mig och jag inser att jag måste för första gången säga ifrån för jag mår inget bra och jag kan inte släppa det. Jag fick ett besked idag som kom från ingenstans som jag var så totalt oförbered på och sattes verkligen i sticket och det kändes inget roligt. Jag kände att jag blev riktigt arg men backade och sa inget. Men imorgon tänker jag ringa och säga hur jag känner det för det är inte okej mer. Jag sätter en GRÄNS.

Gronstedt
0

Bra!

sannixan
0

ja det tycker jag verkligen du ska göra.jag har sj'lv sagt adjö till 20 års vänskap,hon visade ingen respekt för mina åsikter.jag har alltid lyssnat på henne och stöttat.men nu har det gått för långt.det tar sån energi att gå omkring och vara irreterad och arg.du behöver den till dej själv.kram sanna

Kia
0

Jag satte gränsen och jag fick en väldigt fin ursäkt tillbaka så jag känner mig helt nöjd och kan gå vidare och inte känna mig bitter på något sätt. Det kändes bra att faktiskt säga till vad jag känner.

Kram kia

[Beavis]
0

Ja bra att du sa ifrån, Men var förberedd på att samma sak kan hända igen, vissa mönster är svåra att bryta. Att du nu förlåter henne direkt för att hon ber om ursäkt (för vilken gång i ordningen?) Är bra för din sinnesfrid, men ibland måste man bryta med personer när man inser att man ger och ger men inte får något eller bara småsmulor tillbaka. Och vad värre är att de blir sura när man inte är där och servar direkt vid minsta lilla grej, De brukar kallas "känslomässiga vampyrer" .

Att du förlät henne och slätade över kan av dessa ses som en invit att återkomma och snaska på dig igen.

Sätter man gränser brukar de ganska snabbt försvinna då de märker att de inte kan utnyttja en mera. Det kan vara jobbigt men i slutändan mår man bättre utan dem.

Kia
0

Kanske är det så men jag har bestämt mig för att inte se allt så himla negativt alltid och då är detta ett sätt för mig att gå på rätt väg. Jag måste kunna godta en ursäkt utan att jag känner misstankar att det kommer hända igen. Men visst kan man vara vaksam. Men händer det fler gånger sätter jag en gräns till och en till. Till slut brukar personer fatta att det inte finns något att hämta att utnyttja där och det tror jag mer på.

[Beavis]
0

Jag förstår din synpunkt att du vill se positivt på saker. Jag önskar att jag kunde det…. Jag funkar inte så inte för tillfället iaf

Porklash
0

Jo till min förvåning så brukar det funka alldeles utmärkt om man klarar av att sätta gränser på ett bra sätt. Folk kan bli förvåda men accepterar och respekterar det oftast fort.

Min gränsättande har mått ganska bra och jag ser till att omge mig med bra folk numera. Situationerna uppstår liksom inte ens då…

Man måste välja bort männikor ibland och det är okej tycker jag.

pEr

[Beavis]
0

#7 Det är just det där att välja bort folk som man insett inte är bra för en, hur gör man det? Drar man sig bara undan utan en förklaring? Det fungerar inte alltid. Konfronterar man dem och riskerar en konflikt? det kan bli komplicerat.

Jag försöker göra som du och omge mig med personer jag kan lita på som är bra människor.Men då och då slinker rötägg igenom min radar… och man upptäcker dem försent. Det är sådana människor man träffat under en socialomvälvning i sitt liv då man kanske desperat velat ha någon att anfötro sig åt eller liknande, som verkat bra då…

Oh well bryter gör man iaf, sen får man ta konsekvenserna av det som ledde fram till det och reaktionerna av brytningen

Buddhina
0

Bra jobbat Kia!! kram buddhina

Porklash
0

Ja hur gör man? jag vet nog inte men att ta det lugnt och hålla distans tills man har sett vad vederbörande går för är väl det jag rent praktiskt har gjort men annars så är det att med tillfrisknandet så har min "magkänsla" blivit bättre. Sen har jag också blivit mer nyanserad i min gränsättning förr var jag mer totalt nej eller ja till i stort sett allt.

pEr