Annons:
Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 1590 ggr
rataxes
2009-10-11 21:21

min polare är shopoholic, hur konfrontera henne?

min polare shoppar alldeles för mkt. hon döljer detta, men berättar samtidigt om saker som hon köpt som liksom rop på hjälp. hon slätar över med att hon nyligen fått lön eller presentpengar osv. men vem som helst som kan lite plus och minus hajar att det hamnar långt under minusstrecket. hon förnekar men skämtar ibland om det. hon håller det ifrån sig. hur ska jag konfrontera henne utan att hon helt slår ifrån sig?

Annons:
Gronstedt
2009-10-11 22:19
#1

Det är alltid svårt, den som är beroende är expert på att slå bort sanningar. Jag tror att det kanske är bäst att bara visa att du inte tror henne. Om hon säger att hon just fått lön så kanske du svarar att "Du har väl inte femtio tusen i månaden heller?! Vad ska du betala hyran med?" Eller några lämpliga siffror, förstås. Eller bara säga "Jasså du" och inte låta dig dras med när hon pratar om sitt shoppande. Genom att du visar att du inte ger ditt godkännande till hennes agerande, så kanske hon själv blir mer medveten om hur dumt det är.

Men något slags "show down" kan bli jobbigt, risken är stor att hon stöter bort dig om du går får hårt fram. Så mitt tips är att du visar med små handlingar att du gillar henne men inte gillar hennes beteende.

rataxes
2009-10-11 22:24
#2

tack för ditt svar.

hon har börjat ta avstånd nu. hon har förändrats så mkt. hon behöver någon som skakar om.. jag vet inte riktigt vad jag ska göra. jag har försökt att antyda flera gånger, men det har inte gett nånting..

[Beavis]
2009-10-11 23:47
#3

Sånt är svårt hon vill inte se sitt problem och skjuter det ifrån sig med sina lögner, Jag håller med Grönstedt om att man kan antyda och visa att man inte köper hennes lögner om att hon faktiskt har råd eller i"nte köpte så mycket" för et är just lögner.

Risken är som du redan börjat märka att hon inte vill se och när du spräcker hennes bubbla av lögner så drar hon sig undan och umgås med dem som inteh bryr sig om att hon hamanr i skuldfällan….

Beroende på hur pass nära vänner ni är eller var så jkanske du ska testa att konfrontera henne ordentligt? Men då måste du vara beredd på att det kan gå åt helvete.jag föreslår att du gör en ordentlig "intervention" av sorten vi sett på tv med så många som möjligt av släkt och vänner som sett hennes problem för det är troligen fler än du. Även om ingen säger något. På näte finns shopaholics anonymous. jag hittade en länk jag la in i en annan tråd i ämnet förut. leta efter den om den inte numera finns i länklistan?

rataxes
2009-10-11 23:53
#4

#3

tack för ditt svar. ska kolla upp sidan..

[Beavis]
2009-10-13 02:24
#5

Inga problem ledsen att jag inte kunde länka direkt till den tråden

vinteralvan
2009-10-14 11:00
#6

En anmälan till "Lyxfällan" kanske skakar om henne tillräckligt för att hon ska inse att hon har problem.

Annons:
Upp till toppen
Annons: