Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1810 ggr
isafisa
2009-10-15, 18:55

Godisfri helg

Hejsan! Är inte inne här så ofta, av anledningen att jag inte velat inse själv att jag skulle behöva vara här mer ;)

Men ja hur som helst:  Jag har så smått insett att jag är sockerberoende. Jag sitter inte så djupt i skiten ännu, det har länge varit "stoppa något i munnen"-beroende, men nu har jag märkt att det som hamnar i munnen är SOCKER.

Igår låg jag hemma i stilla ro i min lägenhet, jag tänkte se på lite tv men då for tankarna direkt till: Men vad ska jag äta till det då?   Jag är ganska pank (har 10kr kvar till mat och övrigt denna månad..) så då ringde jag min särbo. Jag beklagade mig och sa att jag haar ju varit så duktig i skolan idag så jag förtjänar ju godis. Gullig som han är lägger han över 50kr till mitt konto och jag dansar iväg till affären. Samtidigt som allt detta sker så har jag grymt dåligt samvete för att det går MASSA pengar till godis och läsk varje månad.

Det värsta är ju att jag blir riktigt dålig av godis, igår fick jag även utslag runt munnen efter godisätandet :/ Det är det som känns så sjukt… varför fortsätter jag när det är så skadligt för mig??

Men nu har jag bestämt mig! Jag ska klara den här helgen utan godis! Jag kommer ta det ett steg i taget, denna helg stryper jag godiset, nästa helg stryper jag även energidrycker, och sist chips.

Funderade på att ta allt direkt, men tror det håller bättre om jag helt enkelt sakta men säkert tar bort saker. Så varje helg kommer en sak uteslutas tills alla mina "laster" är förbjudna.

Det allra svåraste är nog energidrycker och läsk, men det ska gå! Jag har även sagt till min särbo att han inte får sätta över pengar till mig! Ska försöka hitta frukter som kan funka som lördagsgotta, ananas kan ju funka i helgen..

Har ni några tips på fler sätt att gå tillväga? Detta är ju något jag pusslat ihop själv, men det finns säkert bättre sätt?

Gronstedt
2009-10-15, 19:36
#1

Hej isafisa och lycka till med din godifria helg! I stället för frukt skulle jag satsa på ost och korv, till exempel. Frukt innehåller också massor av socker, som gör det svårt att bryta suget. Så ost, korv, kanske morots- och gurkstavar och smaskig dipsås, tillsammans med massor av mineralvatten, gärna smaksatt. Och så att du äter rejält med mat med lågt kolhydratinnehåll, så att du inte är hungrig utan bara har suget att kämpa mot. Det funkar inte att vara sugen OCH hungrig, det kan nog inte ens gudar stå emot!

isafisa
2009-10-15, 20:27
#2

Jo hunger och sug är ju bara hemskt… omöjligt att stå emot då!   Tack för tipsen :D Ska se till att det finns sådant hemma i helgen då så jag inte tar den där nödrundan i affären… nej man ska ju handla på mätt mage har jag lärt mig ;)

Men som sagt, tusan tack för tipsen!

[Beavis]
2009-10-17, 19:10
#3

Hej hur går det? Det finns/fanns en lchf folder ghär eller på kolhydrater som du kan ladda ner om du vill ha inspiration mm

isafisa
2009-10-17, 20:00
#4

Ok ska leta reda på den :)     Mjo de går faktiskt relativt bra för att vara jag!    Tyvärr ett litet nederlag då en viss svärmor prposa på mig marängswiss… men men nya tag på en gång!

Upp till toppen