OT- BMI är BS (upprepat gnäll)
2007-05-11 gjorde jag en kroppsfettmätning. Då hade jag fettfri vikt (alltså vikt helt utan fett, en vikt man inte kan leva med) 77 kg. Jag hade muskelvikt 47,4 kg. Om man begrundar att jag är 167 meter över havet i medvind, så hade jag alltså BMI helt utan fett 27,6. Om man skulle tillåtit mig blygsamma 10 % kroppsfett skulle mitt BMI blivit 30,4. Klart skadligt fläskigt, alltså!
Sedan dess har jag byggt muskler jag inte trodde fanns och ökat min fettfria vikt betydligt. Och jag tränar inte, jag springer inte, jag är en överviktig (enligt BMI-skalan smällfet), LCHF:ande kontorsråtta med hus, trädgård och häst. Ingenting extremt i motionsväg, alltså. Hur f-n kan någon komma på något så dumt som den där BMI-skalan? Den kan bara vara tillämpligt på fettsnåla light-tallriksmodellätare som inte har en muskel på kroppen! Fram för en modell som är tillämplig på vanligt folk!
Muskler bygger du ju när du rider, de flesta hästmänniskor är välfigt muskulösa/starka. Sen att du inte ser din ridning som träning får ju stå för dig. Men räning och motion är det.
Sen håller jag med om att BMI uträkningen är felkonstruerad för den tar inte hänsyn till folk som tränar eller de av oss som är vanskapta med korta/långe ben etc.
Jag hittade en sån där BMI uträknare på nätet för nåt år sedan och fick reda på att jag var "obese" eller hur det stavas+ det var en engelskspråkig sida. Visst är jag överviktig /knubbig men jag är inte sjukligt fet, dessutom styrketränar jag så jag har lite muskler också som inte kommer med i kalkylen. Det bästa är nog att sätta sig i en sån där plasthink de har på tv för o få reda på sånt.
Sätta sig i en plasthink …. ?
*vilken bild jag fick i huvudet nu*
Ja du har väll sett dem i alla dessa bantningsprogram? ser ut som en stor potta man går in i o sitter i en stund o så räknar den uta kroppsfett mm..
#4: Nix, jag har ingen TV. Har inte haft på flera år, och innan dess hade jag bara ettan och tvåan. Men det verkar inte som om jag missar mycket
.
#5 Mitt liv utan tv…. tror inte jag varit här om jag inte haft tv. på flera plan.

Du missar en massa deprimerande saker faktiskt. Jag blir ledsen av det mesta på TVn.
pEr
#7 Du har kanske en poäng där? man missar en massa depprimerande. Men det finns så mycket annat……….. Tvns värmande blåa sken.
#9 beror på vad det är för hink och vad du brukar göra med den?
Jag vet inte men jag är ganska slö så jag vet inte vad jag skulle göra istället på kvällarna? Städa? njaeee… tråkigt ju
Läsa.
Läsa gör jag ju redan, sitter ju här då och då. Men emellan det behöver man en aktivitet. Böcker lockar inte så mycket tyvärr
Ser filmer på datorn, TV-licensen är för dyr för att betala är man inte har råd med roliga kanaler (som inte heller är värda sitt pris) och klarar filmerna lika bra på dataskärmen :P
Enligt BMI kn jag sätta mig för en gastric bypass peration om jag går upp ett par kg ..:3 Lite mullig är jag men går jag ner 10kg nu så blir jag sjukligt smal (har varit där, inte vackert) och 10kg är väl inte nog för att operera magen?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det sjuka med gastric bypass ärju att du inte få vara för fet för det heller.. jag tror gränsen ligger vid ca 150kg utöver det måste du bevisa att du klarar att gå ner i vikt på egen kraft.
#13 En bild säger visserligen inte så mycket och din kan ju vara gamml eller på någon annan men för mig ser du ju inte ut att vara bara 10kg ifrån eg GB??
#14 Nej, jag är snarare 5kg ifrån det :P Men om jag går ner 10kg så blir jg ett benrangel och ohälsosamt tunn, trots att mitt BMI fortfarande hade varit högt. Jag har varit 10kg lättare när jag blev dator beroende och slutade äta…
#15 Då kanske du ska prata med din läkare om en eventuell allvarlig blyförgiftning? Jag är själv knubbig men iom att jag styrketränar så har jag mycket muskler också vilka väger mer än fett, Kanske har du mycket muskler som gör att du liger högt på BMI skalan? Själv är jag "Obeese" enligt en amerikanske BMI grej jag hittade. Även om jag e knubbig vet jag ionte om jag ställer upp på den klassificeringen?
#16 Blyförgiftning? Var det random eller seriöst? x)
Nej, jag tar inte så alvrligt på det :)
Jag skämtade :-) Nä jag menar att eftersom du säger att du bara ligger 5kg ifrån operation vilket jag inte tycker att du borde göra med utgång ifrån din bild så skämtade jag till det med att du hade bly i kroppen för att bli så pass tung.. Jag tar inte så allvarligt på BMI för den röknar inte in de med mer muskler eller med Ovanligt långa ben osv utan bara vikt - längd minus 100 gånger vad fan som passa bäst just då typ, jag hajade aldrig ekvationen?
heeh, ok :P