Annons:
Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 4875 ggr
[klosaxen]
2009-10-26 15:51

Spelberoende pojkvän

Hej!

När jag träffade min pojkvän (för några månader sedan) så visste jag om redan från början att han spelade ganska mycket. Det var inget som han försökte undanhålla från mig. Vad jag däremot inte förstod var hur mycket pengar han spelade för. Det är först nu den senaste månaden som jag har fått veta att han kan sitta och spela bort 2-3000 kr på nätet på en kväll och det är egentligen mer än vad han har råd med. Jag tror att han egentligen förstår att han är spelberoende, för han försöker låta bli att spela och har flera gånger lovat mig att aldrig med spela. Men han kan inte erkänna att han är beroende. Han kommer alltid med bortförklaringar och säger att han inte är beroende och att han kan sluta när han vill. Ändå spelar han ibland. Numera spelar han inte så mycket, bara 1-3 gånger i månaden kanske, men då spelar han för minst 2000 varje gång. Han berättar alltid för mig när han har spelat och det är jag väldigt tacksam för. Men han brukar ha svårt att säga rakt ut hur mycket han har spelat för så det får jag alltid dra ur honom.

Jag oroar mig väldigt mycket för att han ska bli mer beroende och spela bort för mycket pengar. Jag vill inte att han ska spela bort allt han har och få skulder för resten av livet. Men jag tror inte att han förstår hur dåligt jag mår av det här och hur orolig jag är.

Jag har försökt prata med honom om det här, men jag har svårt att förklara hur dåligt jag mår av detta för jag har så svårt att prata om känslor. Jag har sagt att jag är orolig att han ska spela bort sina pengar och få skulder men det skämtar han bara bort eller kommer med bortförklaringar. Jag har aldrig blivit arg eller sagt att han måste sluta, för att jag tycker inte att jag har rätt att bestämma det över honom eftersom att jag visste att han spelade när vi träffades. Dessutom vill jag inte börja bråka om det eftersom att vi inte har varit tillsammans så länge. Och om jag bråkar med honom om det så kanske han bara kommer spela i smyg och inte berätta för mig.

Det jag vill får ut av det här inlägget är att jag vill ha hjälp med hur jag ska prata med honom. Hur ska jag få honom att förstå att han är beroende och att jag mår dåligt av detta utan att jag förvärrar situationen?

Annons:
Porklash
2009-10-26 16:47
#1

Det är han som måste förstå att han är beroende. Om han nu är det. Du kan inte få honom att förstå det.

Han kan sluta när han vill säger han. Ttror du inte på din pojkvän? Han vill uppenbarligen spela bort de där pengarna. Eller?

Det svåra blir att är nu han beroende så är han i förnekelse och tycker inte det själv och behöver en ordentlig konsekvens för att vakna upp.

Vad den i sin tur skulle vara går ju inte att vara på eftersom det är väldigt personligt.

Men du ska inte må dåligt för att han inte kan sköta sin ekonomi så:

Låna/ge honom inte pengar.

Ta inga lån med honom.

Ha inga gemensamma konton.

När han är black så är han black och det är hans problem. Skulle ni göra nåt och han kan plötsligt inte längre för att han spela bort sina pengar. Gör det ensam eller inte alls.

Du ville ha råd hur du skulle få honom att inse att han gör fel. Det där är de bästa jag kommer på just nu.

Hoppas det går bra. Sluta oroa dig. Det hjälper varken dig eller honom. Han är vuxen och väljer själv.

pEr

[klosaxen]
2009-10-26 17:36
#2

Jag tror inte att han kan sluta och att han vill spela bort de där pengarna. Anledningen till det är att han alltid ångrar sig när han har spelat och lovar att han inte ska spela mer, ändå kan han inte hålla det. Ibland har jag pratat med honom i telefon när han spelar och då säger han att bara ska sätta in 500 att spela för och lovar att inet sätta in mer. Ändå får jag sedan veta att han spelade för 2000 och ibland 3000 spänn. Just därför tror jag att han är beroende. Om han inte hade varit beroende så hade han klarat att hålla det vid 500 när han säger att han ska spela för det och han hade inte ångrat sig varje gång. Så jag känner mig ganska säker på att det är ett beroende, men som du säger så verkar han vara i förnekelse. Men jag tror att han egentligen förstår det själv, men inte vill erkänna det.

Jag vet att jag kanske inte borde må dåligt och oroa, men jag gör det ändå för jag bryr mig så mycket om honom. Jag är så orolig för att han ska spela bort alla pengar och bli skuldsatt och att han ska förstöra sitt liv pga detta. För han är en helt underbar människa som verkligen förtjänar ett bra liv så jag vill bara att han ska förstå hur mycket det här han förstöra så att han kan sluta.

Än så länge så har han inte bett om att låna pengar av mig, men om han skulle tex ha problem med att betala hyran så skulle jag nog inte kunna säga nej till ett lån, utan jag skulle nog hjälpa honom med det. Men jag skulle aldrig låna honom pengar att spela för.

Jag vet att han är vuxen och bestämmer själv, men jag vill så gärna hjälpa honom.

Gronstedt
2009-10-26 17:46
#3

Det är klart att man vill hjälpa en människa man tycker om, men man hjälper inte en alkoholist genom att köpa ut. Om du lånar honom pengar till hyran, så är det ju samma sak som att låna honom pengar att spela för. Men hur länge kan man spela bort flera tusen i veckan eller månaden? I min budget skulle det inte gå speciellt många dagar innan det blev stora hål i ekonomin.

Det bästa du kan göra är antagligen att tydligt visa att du inte vill ha med hans spelande att göra. Att du bryr dig om honom och det ni har tillsammans, men att spelandet är helt hans eget problem som du inte tänker befatta dig med. Det är bra att han pratar med dig, det visar att han inte förnekar för sig själv att han har problem. Men den som är beroende är väldigt bra på att vända allt till sin egen fördel och om du inte tar tydligt avstånd kommer han att se det som att du godkänner spelandet - och innan du vet ordet av är kanske spelandet ditt fel och du blir skyldig att betala hans skulder. Det låter kanske extremt, men en beroende person kan bli värsta manipuleringsexperten. Jag vet, jag är en själv. Så bromsa från början, så att du inte åker med.

Porklash
2009-10-26 18:19
#4

Än så länge så har han inte bett om att låna pengar av mig, men om han skulle tex ha problem med att betala hyran så skulle jag nog inte kunna säga nej till ett lån, utan jag skulle nog hjälpa honom med det. Men jag skulle aldrig låna honom pengar att spela för.

Men vad är skillnaden? Om han spelar bort sina pengar så att han inte kan betala hyran så skulle du kunna tänka dig låna honom pengar?

Han får inte låna för att spela men om han spelar bort pengarna får han låna?

Jag vet att jag låter hård men är han beroende så kommer det antagligen att hända. Hur många gånger ska du gå med på det?

Jag vet ju inte alls om din pojkvän är beroende men är han det så kommer han inte att lägga av för att han lovar dig att han ska.

Varför ska han lova dig något sådant förresten. Han är vuxen han väljer. Du är vuxen du väljer.

Om du har berättat för honom hur du känner och om din oro  men han forsätter så har han gjort ett val. Sen får du välja om du ska acceptera det eller inte.

Jag vet att det är enklare sagt än gjort men det är faktiskt i teorin så enkelt.

Är du medveten om begreppet medberoende?

Du ska ta hand om dig först och främst.

pEr

[klosaxen]
2009-10-26 18:55
#5

Problemet är att jag inte kan säga att jag inte vill ha med det att göra och vara helt kall och säga att det är hans problem. För jag är rädd att det kommer att påverka vårt förhållande negativt om jag gör det. Jag vill hjälpa honom och stötta honom, inte ta avstånd och riskera vårt förhållande pga detta.

Jag vet inte varför han ska lova mig att sluta, det är inte jag som ber honom att lova utan det gör han ändå.

Jag vet att det är ett val han gör, men är man beroende så är det väl inte bara så enkelt? Det är iaf så jag inbillar mig att det är.

Gronstedt
2009-10-26 19:15
#6

Nej, det valet är inte enkelt och man kan behöva väldigt mycket hjälp för att komma ur ett beroende. Men man hjälper inte en alkoholist genom att köpa ut, och man hjälper inte en spelare genom att ge honom pengar. Du säger att du är rädd att ert förhållande kommer att påverkas negativt om du tar avstånd från hans spelande. Men hur kommer det att påverkas om hans beroende blir centralpunkten i det? Om du alltid måste tänka på vad du ska säga och inte, för att inte påverka förhållandet negativt?

Att ta avstånd är inte det samma som att fördöma. När han vill prata om sitt spelande så möt honom. Men tyck inte synd om honom, ynka honom inte, ge honom inga pengar - varken till hyran eller för att spela eller för att betala mat eller vad det kan vara.

Detta att han kommer till dig och lovar att sluta ser ut som början på den beroendes sätt att manipulera. För att inte själv vara ansvarig för sitt handlande lovar man någon annan att sluta. Men kan slutar inte, man kan inte sluta. Med tiden, efter ett antal misslyckanden blir man arg på den man givit löftet, därför att man inser att man svikit för ofta och förbrukat sitt förtroendekapital. Man skäms över sin svaghet, men skammen gör ont, så man vänder skammen till vrede mot den man skäms inför. Man börjar smyga och ljuga och manipulera ännu mer, tills man börjar känna sig listig och överlägsen den man egentligen skämdes inför. Till sist börjar man förakta och hata den person man på sitt bakvända sätt sökte stöd hos. Och den utvecklingen kan gå väldigt fort.

När han kommer och säger till dig att "Älskling, jag lovar att inte spela för mer än 500 nästa vecka", så ska du inte svara "Vad bra, sötnos, vad duktig du är!" utan :"Det ska du inte lova mig, jag har inte med dina pengar att göra! Det ska du lova dig själv, det är du som ska vara stolt över dig själv när du har lyckats." Därmed visar du att du inte tänker bära hans skam, men du tar inte avstånd från honom som person.

Annons:
Porklash
2009-10-26 20:14
#7

Håller extra mycket med föregående talare!

nej det är inget enkelt val därför måste du hjälpa honom genom att inte vara en s.k. möjlig-görare. Gör det så svårt som möjligt att missbruka. Släta inte över. Förminska inte konsekvenserna och ljug inte åt honom. Framförallt: Stå alltid för vad du känner. Gärna så rakt som möjligt. Använd jagform. Jag blir ledsen,beviken, känner mig försummad e.t.c.

Om du vill hjälpa honom så gör du det genom att vara ärlig. Berätta hur du upplever det.

Det handlar inte om att bli taskig vilket är lätt hänt när den beroende har brutit sina löften oräkneliga gånger. Den bitterhet som kan förgifta medberoendes liv är otroligt energikrävande och det även för andra närstående.

Jag tänker ytterligare ännu en gång rekommendera Craig Nakkens bok Jaget och Missbrukaren. Där förklarar Nakken det han kallar för missbrukets logik vilket kan vara till en hjälp att förstå dels att en människa kan vara så smart i vissa fall men verka så otroligt korkad i andra och att människan inte är sina handlingar.

Får mig att tänka på en närstående alkoholist och dennas släktingar som sa:- Förstår hon inte hur mycket hon dricker när hon bär ut tomflaskorna?Skrattande

OBS! vi vet ju inte om din pojkvän är beroende men om han är det så är det bästa du kan göra att jobba på ditt eget mående, din inre frid.

Du kommer dessutom att behöva det. Livet med en beroende är oftast tungt.

Hoppas allt blir bra!

pEr

[Beavis]
2009-10-27 00:00
#8

Gamblers Anonymous

En länk at titta på för dig du kan lära dig en del och kanske något att be din pojkvän titta på om du tycker den är bra?

En till : Spelberoendes Riksförbund

Dessa båda länkar kan kanske vara till hjälp? den undre finns inte i länkarkivet här på sidan.

[klosaxen]
2009-10-27 15:20
#9

Tack så mycket för era svar. Jag ska verkligen tänka igenom det här nu.

[Beavis]
2009-10-27 17:58
#10

Stöd din pojkvän om han är reo att erkänna att han har problem och vill göra något åt det. Annars slösar du nog tvärr bara tid pengar och energi på något dödfött tyvärr

Upp till toppen
Annons: