Annons:
Etikettberoende
Läst 1561 ggr
kerstinjo
2009-10-26 14:26

Beroenden.

Att vara beroende av något är att inte kunna sluta med det.
Vanligt är att man är beroende av en viss substans, till exempel alkohol, vilket kallas alkoholism. Även nikotin och många illegala och legala droger är beroendeframkallande.

Man kan även vara beroende av att utföra vissa handlingar. En sentida trend är att se många vardagliga företeelser som potentiellt beroendeframkallande.
Detta inkluderar TV, sex, mat, motion, Internet och TV-spel.

En typ av beroende som är så vanlig och skadlig att den anses vara en psykiatrisk diagnos är spelberoende, då man är beroende av att spela om pengar, till exempel på spelautomater eller nätpoker.

WHO's definition av ett beroende är omständigheter som beskriver alkoholberoende (man behöver inte uppfylla alla):

  • Tolerans (man behöver mer alkohol för att känna samma effekt).
  • Psykiskt beroende (längtar efter alkohol, mer eller mindre).
  • Abstinens (alla slags fysiska reaktioner som man kan få efter det att man har slutat dricka).
  • Man använder alkohol för att minska abstinens.
  • Misslyckade försök att kontrollera användningen av alkohol.
  • Spenderar en stor del av tiden till att använda alkohol eller för att återhämta sig från användningen av den.
  • Destruktiva effekter p.g.a. användning av alkohol, både för personen själv och för hans/hennes omgivning (problem på jobbet eller i skolan, konflikter med människor som berörs av beroendet, avsätter mindre tid för fritidsaktiviteter, sjukdomar).
  • Använder alkohol oftare och i högre doser än planerat.
  • Fortsätter att använda alkohol fast man vet att det är skadligt för en.
  • Om man fortsätter att använda alkohol, trots att detta har negativa följder både kroppsligt, mentalt, existentiellt och socialt, är man alkoholberoende (alkoholist).

Ordet alkohol kan bytas ut mot narkotika, mat, sex, spel etc.

 Kerstin 

 

Annons:
[Beavis]
2009-10-27 00:01
#1

Det där stämmer rätt bra på mitt Cola beroende….. Det är bara någon punkt som faller bort.

Tiana
2009-10-27 16:21
#2

Nästan alla punkter stämmer in på mig också! Och talar vi om socker…

[Beavis]
2009-10-27 18:02
#3

jag har inte druckit någon cola idag för jag e pank men tänker rätt mycket på det….

sannixan
2009-10-28 21:28
#4

ja allt det där stämmer in.jag måste kontrollera det hela tiden.har vart på mycket möten sen jag kom hem från tunisien.min nykterhet är en färskvara…men suget bleknar ju längre det går.härligt är det.det är skönt att ha kontroll över sitt liv.kram

Upp till toppen
Annons: