Annons:
Etikettberoende
Läst 4166 ggr
Zappamera
9/28/09, 8:56 PM

efedrin

ÄR ny här. Jag har varit beroende av efedrin.. eller ÄR kanske man kan säga. Har inte pillat i mig något på ett par veckor nu, men snart kan jag inte låta bli igen. Det är väl ingen jätte allvarlig drog direkt, men ett beronde är ett beroende! Jag har Troligtvis ADD och upplever att jag mår bättre på efedrin. fast jag vet att det är fel! Hoppas nu på mer professionell medicinering av läkare. Vill kunna fungera! Vill kunna kasta burken med efedrin! Någon som har erfarenhet kring detta?

Annons:
Gronstedt
9/28/09, 11:37 PM
#1

Välkommen, Zappamera!
Jag har inte själv erfarenhet av efedrin, men är inte det något som förekom i hostmedicin förut? Tills man kom på att det kunde vara beroendeframkallande

Som du säger, beroende är beroende. Jag hoppas någon annan här vet mer om just efedrin.

Zappamera
9/29/09, 9:20 AM
#2

Jo, det fanns/finns i hostmedicin. Används som bantningspreparat också, dämpar hunger och snabbar på ämesmsättnigen lite, ökar uthålligheten och många gilar det i kombination med träning. Fast jag har då inte känt av det och det är inte därför jag använder det. Efedrin är väldigt likt amfetamin. Jag rekomenderar verkligen ingen att börja med det! Men att man öht bara tar till kemiska preparat är ett tecken på att något är väldigt fel. Sedan hävdar jag att det finns minst två sorters människor som brukar. De som använder droger och vänder upp och ner på hela sitt liv, skiter i allt bara för att få droga, när de tagit sin drog gör man allt anat än det man ska. Och så de som fungerar skit bra medan de använder droger och får saker gjorda som aldrig annars skulle bli gjorda. Det sorgliga är att kategori nummer två kommer hamna i träsket så småningom. Det är det jag är rädd för om jag inte får hjälp, att jag ska tappa kontrollen. OCh hur fasen ber man om hjälp. Känner mig ju redan dum som det är. Dumma lilla flicka

Gronstedt
9/30/09, 12:49 PM
#3

De flesta beroenden börjar nog med att det känns så dj****a bra att droga, problemen svävar bort och man mår bra. Men sedan slår det förstås över, med både fysiska, psykiska och mentala problem. Så jag tror att de två olika sortena du skriver om bara har nått olika långt på vägen.

Jag tror faktiskt risken att bli beroende är större ju högre man svävar. Droger som får hela kroppen att bli speedad skulle nog vara det allra farligaste för mig, eftersom jag är ofta har värk och alltid ligger efter på att-göra-listan. Och när jag är värkfri mår jag så fantastiskt bra att jag är starkt frestad att ta olämpliga medel för att hålla mig kvar där. Det är förstås svårt att dra gränsen mellan vad som är legitima mediciner för att må så bra, och vad som är dåliga droger. Men visst har jag funderat över att försöka få tag i amfetamin, till exempel.

För andra är det farligaste sådana droger som får sinnet att dansa på rosor. Sådana droger lockar inte mig så mycket, eftersom jag väldigt ogärna släpper taget om min verklighet. Men det är sådana droger som "märks" mest i samhället, eftersom personer som använder dem tappar greppet om sitt liv på tydligare sätt.

Sedan finnsju andra beroenden, som inte har att göra med något man sväljer eller injicerar - som sex, shopping eller spel. De syns inte heller utanpå förrän det har gått väldigt långt.

Det är nog olika vilken slags drog som en viss person skulle ha lättast att fastna för. Men gemensamt är att vi tenderar att surra tömmarna i våra liv vid någon knapp på kuskbocken, så vi ska slippa styra själva.

Zappamera
9/30/09, 4:13 PM
#4

Grönstedt: Tack för ditt svar! Behövde det!

[Beavis]
9/30/09, 10:34 PM
#5

Hej Zappamera. Efedrin har jag som tur ingen erfarenhet av heller men jag vet att det används som dopningsmedel och om jag inte minns fel även är klassat som dopningsmedel just pga sina uppiggande egenskaper som gör att man orkar mer och inte känner trötthet.

Och som du skriver liknelserna med Amfetamin är stora. jag är glad för dig att du klarat att vararen ett par veckor nu.. Kämpa på och skriv gärna av dig här när det känns jobbigt och du kanske vill ha tips på hur du kan tackla abs mm Lycka till !

Zappamera
10/1/09, 1:12 PM
#6

Tack Beavis! Skrattande

Annons:
Cherridwen
10/30/09, 7:36 PM
#7

Jag skulle rekommendera 12-stegsprogrammet :) Det fungerar på allt om man är beredd att gå hur långt som helst.

[Beavis]
10/30/09, 9:19 PM
#8

NA Sverige

Na är ju ett 12-stegsprogram för drogmissbrukare. kolla in dem

Upp till toppen
Annons: