Etikettberoende
Läst 2797 ggr
Mikaela_B
2009-08-31, 22:42

Operation sluta röka

Yes, nu har vi gått förbi mina tablett beroenden och dom är över och nu tar vi tag i ytterliggare ett fullt beroende. Min rökning!

Jag har inte rökt på 8 dagar nu. Och varför jag bestämt mig för att sluta röka är för att jag och sambon väntar bebis till våren :) Så nu ska de bli en rökfri graviditet har jag bestämt.

Men shit säger jag bara :S Idag har jag vart på krigsstigen hela förbannade dagen, så dåligt humör pga nikotinsug och hormoner, dålig kombination.

Och känslig som något annat också :S Lipar ju för minsta lilla, nee usch.

Jag behöver ALLA sluta röka tips som finns, som är anpassade och funkar när man är gravid, någon som har nått bra tips? :P

Min stackars sambo lider verkligen men står ut, han får gömma sig i garaget några timmar om dagen bara, och befinna sig på plats när man säger de.. Ne usch tycker så synd om han. :P

Men har sånt röksug så jag dör, har rökt i över 8 år konstant och köpt egna ciggaretter under åren, så de är ett tag och ett beroende som är svårt tycker jag :S

www.blueberryhedgehogs.com

[Beavis]
2009-09-02, 23:20

Hej, Fokusera på annat sysselsätt dig med något, sticka sockor och kläder åt babyn är väll rtt enkelt tips  för hur du kan skingra tankarna från suget.

Sen har jag en teori om att ifall du joggar och motionerar så driver du gifterna ur kroppen snabbare. Bara en teori så jag kan inte lova nåt. Lycka till och motivera dig så att du inte börjar röka igen så fort babyn ligger på britsen

Mikaela_B
2009-09-03, 19:51

#1 hehe ne det är ju just det att man skall ju inte börja så fort ungen är ute. Men de tror jag inte att jag gör, va e meningen med att sluta från första början om man ändå tänker börja igen, nee här ska de vara rökfritt.

Åh herregud, sticka, jo  en bra tanke skingrare är det men man skall kunna det också har inte stickat sedan jag gick i lågstadiet i syslöjden hihi… Får ta och kolla på detta så får man väl lära sig :D

Tack :)

sannixan
2009-09-04, 00:57

så kul med en bebis.du e ju jätteduktig som hållt i åtta dar.motion är väldigt bra.fokusera på fördelar att sluta röka.du får mer pengar över.stoppa pengar i en burk för varje paket som du brukade köpa…oj oj det blir pengar.du lever längre,ditt barn vill ha sin mamma länge i livet.lycka till,du fixar det.din kille kan väl stötta dej.kram sanna

Mikaela_B
2009-09-04, 22:25

#3 Ja vi ser verkligen fram emot det =)
Ja just nu har jag inget sug av det heller, så för att ha rökt minst 1 paket om dagen i över 8 år så e jag impad.

Jo jag har lite svårt att hålla i pengar, och räknade på för något år sedan att min rökning kostade mig över 45.000:-/år :P, så ska försöka mig på att lägga undan pengarna istället och se hur mkt de blir :D

Jo självklart finns det bara fördelar med det hela =) Och min sambo stöttar mig dagligen, och han själv har slutat med snus och dragit ner på alkohol nu när han ska bli pappa och för att stötta mig genom graviditeten.

Tack för allt stöd och för tips och ideér! =)

Linnda
2009-09-06, 17:43

Hej TS. Brukade du gå ut när du rökte? Då kan jag ge dig ett tips, gå ut och tugga i dig en morot istället; När jag slutade röka åt jag säkert ett halv kilo morötter om dagen! Men, men det är ju nyttigare än godis. Lycka till!

[Beavis]
2009-09-06, 17:53

Grejen ms stickning/virkning är ju attt du håller hönderna sysselsatta, vilket jag hört ifån rökare är bland det värsta, de brukade ju jämnt ha en cigg där förut. Vill du lära dig sticka igen eller virka finns det garanterat manualer för det på nätet. jag lärde mig knyta slipsknut ifrån en sida på nätet… jag har av någon anledning haft svårt för det alltid.

Att lägga ciggpengarna i en burk eller liknande är bra i teorin i prakatiken måste man nog ha en jävla moral för att göra det och dessutom inte nalla på dem ibland.

Kia
Kia 
2009-09-07, 00:03

Roligt med en liten en :)

Jag fattar hur jobbigt det är. Jag slutade när jag skulle ha min första tjej och vet att jag satt i soffan och grät för jag ville bara röka. Det var hemskt och när jag sen tvingade någon att bli medberoende och köpa cigg till mig kände jag mig ännu hemskare och misslyckad än tidigare. Men till slut gick det. Klarade mig på en cigg om dagen och då tänkte jag att då kan jag lika bra lägga av.

Mitt stora problem är att jag började igen när jag var klar. Men men det är något jag jobbar med just nu. Men min rekommendation är att inte börja igen det är mycket svårare nu när den motivationsfaktorn att jag skadar ett barn i magen inte finns utan jag måste göra det för min egna skull. Tyvärr är jag inte så rädd om mig själv i de lägena.

Lycka till!

Kram Kia

[Beavis]
2009-09-08, 19:45

Lär dig sticka

Lär dig virka

Båda sidorna har bilder och noga instruktioner på hur man gör. That´s that!

Gör med infon vad ni vill Skrattande

Kia
Kia 
2009-09-09, 00:19

Förlåt att jag skrattar nu… La upp ett asgarv här på tisdagskvällen :)

Men Sticka och Virka för mig i min värld blev så roligt. Jag ser mig själv köpa hem en massa garn och sätta igång. Det är kul två minuter sen är det inget roligt och jag lindar in mig i garnet tillsammans med katten antagligen….. Förlåt bara såg mig själv… :)

Men en dag kanske man ska våga sig på det där med:) (tummen i handen)

/Kia

[Beavis]
2009-09-09, 01:11

Tänk vad du spaar in i klädkostnader till barnen om du stickar själv ;-)

[Beavis]
2009-09-12, 18:06

Hur går det med rökningen? är ni abstinenta ännu??????

Mikaela_B
2009-09-12, 20:01

Jag har inte rökt något…. dock tackar jag än så länge min graviditet för det pga illamåendet, så spyr av bara lukten ifrån grannen som röker eller när sambon kommer ifrån jobbet och stinker rök pga hans arbetskamrater.. bläää… :P

Men de få gånger om dagen som man mår bra och inte illa så känner jag ett litet sug, om inte annat har man humörsvängningar som inte heter duga och känslig som satan är man, men jag skyller mesta dels på hormoner där.

Men än så länge går det bra :)

[Beavis]
2009-09-13, 23:21

Lycka till och se upp när du klämt ut ungen, risken är stor att du trillar dit igen när du får vara "normal" igen.

Men jag är likadan med det där jag kan inte med röklukt när jag är nykter men på fest så rycker det i cancerlungan.

sannixan
2009-09-26, 16:16

bra jobbat tjejej.ja jag blir avundsjuk,ska lägga av efter semestern.

[Beavis]
2009-09-26, 18:38

"efter semestern"…. heheSkrattande

Mikaela_B
2009-09-26, 18:50

nja de där med att ja skall sluta efter ditten och datten funkar ej för mig :P hittade alltid något nytt, ah men jag slutar efter……. så fortsatte de :D

Så fick ta tjuren vid hornen på en gång och bara lägga av :)

Och idag är jag fortfarande rökfri =)

Lycka till med att sluta efter semestern :D

[Beavis]
2009-09-27, 04:31

Så är det Vill du verkligen ändra på något sluta röka tex Gör det Nu,direkt när du läst klart detta. För att som ovanstående skriver sätta et startdatum för när man ska "Sluta" funkar inte, det tyder på att du fortfarande är kär i din drog.

sannixan
2009-09-29, 01:38

ja det kommer att vara svårare med ciggaretterna än alkoholen…tror jag.ja visst faan är  jag  beroende av dem….t´riktig nikotinslav….jag erkänner.sen kan bli väldigt långt ibland.grattis till er som är så duktiga.kram sanna

[Beavis]
2009-09-30, 22:44

Grattis till dig om har kommit så långt som att inse att det är ett problem och har viljan att sluta. Nu gäller det bara att samla kraft att bli av med detta sista beroende. kram

sannixan
2009-11-01, 12:32

nu så har jag äntligen köpt nikotinsugtabletter och köpt garn….det ska bli en julklapp till min dotter.lär väl bli rastlös och måste ha nåt i händerna.tänker köra 12stegsprogrammet.behöver all sponsring jag kan få.tack på förhand.Foten i munnen

[Beavis]
2009-11-01, 22:54

Jag är lite tveksam till nikotintabletter och plåster mm. Man byter ju bara produkt att bli hög på. Men okej man slipper kolen och tjäran.

Jag vet inte om du pratat med någon läkare eller liknande om din avvänjning? Om du har en plan för att sen även sluta med tabletterna..

Bra att du ska sticka o göra sånt för vad jag förstått behöver man ett substitut för att sysselsättta händerna.. Hur som helst Lycka till med ciggen

Kia
Kia 
2009-11-01, 23:56

Jag kan inte sticka eller virka så där föll det bort :)… Fan jag har 1000000 tals ursäkter till att inte sluta just nu och det är hemskt. Jag tror substituten är bra för det är väl ett program i sig att man ska minska med dom med tills man klarar sig utan om jag förstått det hela rätt?

[Beavis]
2009-11-02, 00:05

Ingen aning men du kan ju tjacka nicorette o sånt nästan vart som helst och jag har iaf inte sett att de följt med någon handlingsplan i pakteten? jag har inte kollat så noga men det har jag inte.

Rätta mig den som vet

Kia
Kia 
2009-11-02, 00:06

Nja jag tror iallafall att det som såldes på apoteket som man fr början gjorde reklam på fanns det iallafall en handlingsplan på

[Beavis]
2009-11-02, 00:11

I stand corrected. jag hade en gång en bekant som började sin nikotinistbana med just nicorette eller nicotinelle. Hon blev lockad att testa av tv-reklamen och blev sanbbt beroende. då när vi kände varandra kombinerade hon nikotintuggummi med snus…… De fungerar för många men kans missbrukas som så mycket annat.

Subutex tex som vi disskuterar i en annan tråd användes ursprungligen som ett alternativ till Heroin vid avvänjning……

Kia
Kia 
2009-11-02, 00:19

vadå rökte hon inte innan?

sannixan
2009-11-02, 09:37

jag vet att det är svårt men jag tänker så här,har jag klarat av att sluta med alkoholen så ska detta oxå gå.tänker på alla fördelar med att inte röka.

min dotter får ha sin mamma längre

bättre kondition och hälsa

man luktar inte illa

mer pengar till resor

Mikaela_B
2009-11-02, 17:57

#27 eller som jag har märkt. Mer pengar att spendera på skit typ..
hehe jag håller fortfarande upp med min rökning wiiieeee, dock har jag helt tappat kollen på hur länge jag vart rökfri nu (A) Men nog e det ett tag sedan jag startade tråden iallafall :D

Men några mer pengar har jag inte, dom försvinner på annat, men vad vet jag inte heller hehe…

[Beavis]
2009-11-03, 22:41

#26 Nej inte vad hon sa till mej iaf, och hon rökte inte då heller utan kombinerade oportionsnus med nikotintuggummi. Helt sjukt hon sa att hon lockats av reklamen att testa dessa tuggummin för de verkade goda typ. Det måste finnas fler som gjort så?  tuggummina är ju späckade med nikotin så de är ju lika beroendeframkallande tror jag? ääven om det verkar skumt då man ju ska sluta röka med dem. Men om man bara byter sätt att inta nikotin på, så är det ju inte heller bra även om det kanske e lite nyttigare än cigg?

[Beavis]
2009-11-03, 22:44

#28 Du startade tråden 090831  vilket väll borde göra ca 2 månader? min matte är dålig men det borde väll stämma…… Bra jobbat iaf

Upp till toppen