Annons:
Etikettövrigt
Läst 2642 ggr
SofieK
11/24/09, 3:17 PM

Instutioner

Vet inte om detta passar in här, men tycker att det är fel att låsa in ungdomar med problem på instutioner.

I Augusti 2008 låstes jag in för fösta gången, misstänkt för ett grovt brott jag inte begått. Första instutionen jag hamnade på var Råby som ligger i utkanten av lund. Där satt allt från tjejer med familje problem till heroin missbrukare. Det jag inte redan visste från gatan fick man lära sig där. Började efter Råby missbruka eftersom man snappa upp allt som sades av dem andra tjejerna. Jag satt på Råby någon månad innan jag fick ett bra tillfälle att lyckas rymma. Jag var då efterlyst i ca. en månad innan jag hittades och återigen igen satt jag på Råby där jag misshandlades på fysiskt och psykiskt av personal. Satt flera veckor på isolering trots att man max får sitta där 24 timmar, inget av detta skrevs in på KIA. Efter Råby hade vi rättegång och 2 dagar senare körde kriminalvården mig upp till Falkenberg till ett ställe som heter Solgården där jag satt rätt länge. Solgården var ett mycket bättre ställe och trots att man aldrig fick gå ut i ens en trädgård trivdes jag någorlunda.

Tiden på instution har skadat mig för livet, och tiden på Råby är något jag aldrig kommer glömma. För det första tycker jag det är fel att låsa in personer som inte vill ha hjälp för då är tiden som inlåst helt onödig, du måste vilja ha hjälp för att kunna ta emot den. För det andra så tycker jag inte man kan låsa in mördare tillsammans med folk med familjeproblem på samma ställe. Risken är stor att personerna som sitter inlåsta med familje problem påverkas av dem andra och deras situation bara förvärras. Såg många som påbörjade ett beroende undertiden på instution likaväl jag då det smuglas in och ut grejer bakom personalens rygg hela tiden.

Någon som håller med mig om att låsta instutioner borde skärpa sina regler?

Sofie

Annons:
Porklash
11/24/09, 5:04 PM
#1

Detta är ett forum som diskuterar beroende och inte SiS (StatensinstitutionsStyrelse)

Så även om jag personligen håller med dig om en del i din kritik så är du alltså på fel ställe med dina frågor. Sen är frågan om det finns ett rätt ställe för dem? Någon annan Medarbetare som vet?

Man låser inte in ungdomar för att de vill  (eller inte vill) ha hjälp man låser in dem för att de anses vara en fara för sig själv och/eller andra. Vill de ha hjälp finns det HVB eller familje hem som säkert är mer lämpliga.

Sen är det ju även skillnad om vi pratar om LVU eller LSU.

pEr

Gronstedt
11/24/09, 5:12 PM
#2

Hej SofieK!

Som Porklash skriver är din fråga inte direkt i mittfåran för detta forum. Å andra sidan kanske den hantering du beskriver blir inkörsporten till ett beroende eller missbruk, eller förvärrar problemen. Många med beroendeproblematik har också erfarenhet av olika slags vård och intagning. Eftersom du lagt tråden under Övrigt så tycker jag den kan ligga kvar, så får vi se om det finns andra medlemmar här som har erfarenheter och synpunkter.

Jag hoppas någon med mer erfarenhet kan diskuterade det här mer ingående. Själv vet jag väldigt lite om det här, bara sådant man råkar höra på radio, men visst verkar det fel att låsa in folk med familjeproblem eller psykiska problem tillsammans med brottslingar och personer med missbruksproblem.

miklo
11/24/09, 6:55 PM
#3

Jag håller med dig på nästan alla punkter SofieK! Det finns dock ibland ett behov av "tvångs vård", då den som behöver vård inte inser sitt vårdbehov själv. Detta har räddat många liv! Visst är det, precis som du säger, ganska onödigt med längre behandlings tider om personen är omotiverad. Men i det akuta skedet är det livsviktigt att möjligheten finns. Det finns ju en liten chans att kunna motivera personen ifråga.

Att ungdoms institutioner är "brottsskolor" är tyvärr en sanning även i dagens läge. Det har dock blivit något bättre vård nu än för 25 år sedan. Det du råkat ut för är ju väldigt sorgligt att höra, men din historia är tyvärr inte unik. Självklart borde reglerna skärpas för dessa institutioner, både vad gäller blandning av intagna, samt personalens kompetens!

Ungdomar är lättpåverkade och lär sig ju självklart av varandra, när de sitter instängda och har tråkigt på ngn anstalt! De är ju sällan "klara" i sin "karriär" som kriminell, missbrukare eller vad det nu kan vara! De är snarare rebelliska och äventyrs sugna och att sätta ihop dessa människor tillsammans är mkt klantigt, speciellt då det är allmänt känt vad som pågår ungdomarna emellan!

Porklash
11/24/09, 8:00 PM
#4

Miklo hade en bra poäng där. Nästan inga ungdomar som är på låsta avdelningar tycker att de behöver det oavsett varför de är där.

På akutavdelningar kan det bli blandat så det står härliga till men på behandlingavdelningarna är det förhoppningsvis inte så. Man blir inte inlåst bara för "familjeproblem" om man inte möjligtvis är där för att bli skyddad från familjen för att medlemmar i familjen är ute efter att skada en.

Sen kan jag säga att jag anser det är ett större problem att blanda beroende och icke beroende än annat. De beroende ställer till med så mycket "dumheter" som de andra får lida för även i dessa miljöer.

pEr

Upp till toppen
Annons: