Annons:
Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 1996 ggr
Mitralis
2009-11-23 19:30

Yrkes alkoholist

Min sambo har uppgraderat från hobby alkoholist till yrkes alkoholist. Det finns alltid en anledning till att dricka. Han har ont eller svårt att sova eller nånting annat. Han har varit med om en bilolycka och efter det blev han beroende av tradolan och tramadol. Sedan ströp läkaren tillgången till det och då gick han på spriten istället. Han har även hållit på med droger före han träffade mej men slutade med det ett tag tills olyckan.

Han är väldigt snäll och trevlig när han är nykter men dryg och våldsam när han tullat på flaskan. Han har ingen spärr så att han känner att han druckit klart utan det går alltid att dricka mer.

Han har aldrig slagit mej, men han vevar med möbler och slår sönder saker.

Ska jag ge upp de fyra åren vi haft tllsammans medans tid ännu är eller finns det hjälp att få?



Annons:
Gronstedt
2009-11-23 19:41
#1

Hej Mitralis!

Bara du kan känna om du ska ge upp eller inte, men du ska veta att du inte kan hjälpa honom. Du kan inte bära honom när han nu har lämnat över kontrollen över sitt liv till alkoholen. Du kan bara låta honom dra ned dig, du kan inte lyfta upp honom. Det enda du kan göra är att göra tydligt att du bryr dig om honom men hatar hans missbruk och vad det gör med honom och med dig.

Du måste själv välja hur du vill göra, men tänk noga på vad han ger dig som är fint och bra. Om han bidrar till ert hushåll, ger dig glädje, får dig att känna dig trygg. Om du får tid och utrymme för dig själv. Om du mår bra i förhållandet, helt enkelt. En missbrukare lägger ofta över skuld och elände på sina närstående, drar ned dem i sin egen skit och gör dem till medberoende. En medberoende person som döljer och slätar över, betalar, ursäktar, ljuger och betalar, betalar, betalar, med pengar och känslor och lögner. Det är fruktansvärt slitsamt att vara medberoende och det ger väldigt lite tillbaka.

Under länkarna längst upp kan du hitta anhöriggrupper, för anhöriga till missbrukare. Försök hitta en som finns på din ort. Sådana grupper består av mäniskor i samma situation och brukar kunna ge väldigt stor hjälp.

Mitralis
2009-11-23 19:53
#2

#1 Grät inte när jag skrev mitt inlägg. Men nu rinner tårarna när jag läser ditt. Jag ska kolla vad det finns för grupper här. Har tur att bo i en lite större stad så det borde finnas någon här.

Tack.



kerstinjo
2009-11-24 21:44
#3

Hej och välkommen hit!

En alkoholist har alltid en anledning att dricka. Läkaren kan vara helt inkompetent, en arbetskamrat kan vara en fullblodsidiot eller det berömda skosnöret kan gå av.

Tyvärr finns det ingen, utom alkoholisten själv, som kan få honom att sluta att dricka. En alkoholist kan lova guld och gröna skogar, för att sekunden senare ta en slurk ur flaskan.

Det är bara du som kan välja i den här situationen. Vill du ha det så här? Det låter kanske hårt, men ett liv med en missbrukare är hårt, mycket hårt.

Gör som Grönstedt säger, ta kontakt med en anhöriggrupp. Al-Anon  är en gemenskap av anhöriga och vänner till alkoholister, som delar sina erfarenhter sin styrka och sitt hopp med varandra för att lösa sina gemensamma problem.

Där kan du träffa likasinnade, få tips, få styrka, kunna både skratta och gråta åt eländet.

Al-Anon hittar du på http://www.al-anon.se/

Läs gärna om medberoende på http://beroenden.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=5e793954-f543-45cd-bf15-28af3ca206be&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup

 Kerstin 

 

Upp till toppen
Annons: