Annons:
Etikettberoende
Läst 2752 ggr
Jenahbella
2009-11-17 14:41

shopping.

Jag är shoppingberoende.
Jag har märkt att jag inte kan gå ner till stan utan att handla något.
Innan jag går till stan så kan jag tänka att jag behöver inga nya kläder, jag har allt smink jag behöver, och jag har redan roliga tekniska prylar.
men när ja kommer till butikerna och jag ser den där fina jackan, eller extra pris på leggings, ett spel som är nedsatt med 100 kr då kan jag inte låta bli. jag övertalar mig själv i huvudet till att jag verkligen behöver den där saken.

när jag å exet gjorde slut så bestämde jag mig för att de e nog. jag tog ett lån på banken för att betala av mina avbetalningar.
och jag skötte mig. ett tag.
istället började jag låna mindre summor av min mamma eller bror. vilket gjorde att jag satte mig i skulder iaf.

nu har jag även vart sjuk i flera veckor och har vart på semester (ledighet utan betalt) vilket gör att pengarna inte kommer räcka till räkningarna. 
så jag ringde min bank och tog ett större lån.
de känns som jag verkligen satt mig i skiten och kommer inte ur.
Någon som vet om man kan få riktig hjälp för de här?

kan berätta att jag redan försökt med att inte gå ner till stan alls, (inte så kul eftersom de e va jag å mina vänner ofta gör när vi ses) men istället så hamnar ja på shoppingbutikerna på internet och klickar hem grejer. 
har även försökt lägga in mina pengar på andra konton så de inte ska bli lika lätt att göra av med pengarna, men då lånar ja istället av familjen eller vänner.

Annons:
kerstinjo
2009-11-17 15:02
#1

Affärerna vet människors svagheter. En lockande placering av väl synliga varor gör det svårt för många människor att stå emot frestelsen. Men om man vet om vad de gör, och kan genomskåda deras taktik, kan man också lättare låta bli att bli lurad.

Några knep som en del personer har funnit göra det lättare att undvika impulsköp:

  • Skriv inköpslista hemma och följ den.
  • Gå omkring i affärerna utan pengar på dig och gå tillbaka och handla när du har tagit dig en funderare på om du verkligen behöver en viss vara.

Kanske inte mycket till hjälp, men alltid en början.

 Kerstin 

 

Jenahbella
2009-11-17 15:06
#2

tack kerstin! :) , jo men de e ju just de, jag vet innan att jag inte får köpa något, jag vet att jag inte behöver de och att jag inte har råd. men jag köper de endå, och de skulle nog inte spela någon roll vart sakerna står, de e nånting i mig som säger att jag MÅSTE ha den där grejen, och även om de inte är extrapris eller om saken står längst in i butiken så hittar jag nånting som säger att den där saken är gjord för mig. 

och som jag skrev innan, har ja inga pengar på mig ser ja till att få grejen på avbetalning eller så lånar ja av nån kompis. de e inte fören jag kommer hem me saken som jag känner att de var fel, och även då känner ja att när jag ändå köpt den så kan jag behålla den.

Gronstedt
2009-11-17 16:01
#3

Hej Fnuha!

Det du beskriver är klassiskt beroendebeteende Flört. Även om du köper i stället för att äta eller röka eller dricka.

Här får du några konkreta råd. Följ dem bara om du verkligen bestämt dig!

En sak du kan göra är att bestämt säga till dem du lånar pengar av att nu är det slut, de får inte låna dig mer. Så länge de "hjälper" dig med ditt beroende är det förstås svårare att sluta.

En annan viktig sak är att bryta med den miljön där du hemfaller åt beroendet. Precis som det är svårt för en nykter alkoholist att vara nykter på stampuben, eller en nykter sockerberoende att vara nykter i ett konditori, är det svårt för en shopaholic att vara "nykter" i gallerian. Även om det är tråkigt att inte åka ned på stan och gå i affärer med kompisar, så måste du nog undvika det, i alla fall i början.

Det kanske också går att spärra åtkomsten till shoppingsajter från din dator (som en del företag gör, för att förhindra att de anställda surfar på fel ställen). Be någon du litar på att gå in i din dator och fixa spärren och ALDRIG tala om lösenordet för dig.

Och till sist: Klipp dina konto- och kreditkort och se till att få autogiro på alla viktiga räkningar.

Lycka till!

Jenahbella
2009-11-17 16:11
#4

#3 tack för dina råd! ska se till att klippa korten. 

precis som du säger i början får jag hålla mig borta helt, och de har ja gjort, sen faller de tillbaka, gah jag blir så förbannad på mig själv.
ska se om min kille kan hjälpa mig spärra sidorna jag brukar beställa ifrån med, de har jag inte ens tänkt på!

det som är jobbigt är att tex storhandla mat, då åker jag oftast till coop eller maxi å där finns så mkt mer än mat!
de e skor och väskor och massa elektronik!
men får se till att ta med min mamma eller en kompis som kan säga ifrån när jag stoppar ner nåt onödigt i vagnen.

det som är jobbigt med är att många inte ser shopping beroende som något allvarligt, "de e väl bara sluta handla massa onödigt" men så är de verkligen inte !
de e precis som du säger med alkohol och droger, samma sak fast med annat, man smyger ner i affären eller sitter uppe sent när killen somnat å tittar på massa saker man vill beställa från nätet, tycker även de e jobbigt att läsa reklamblad.

de känns ändå skönt att jag vet att de är ett problem för mig nu, det har hållt på ganska länge och de va inte länge sen jag upptäckte att de verkligen inte går att inte handla!

[Beavis]
2009-11-24 23:21
#5

Jag hittade denna hemsida kan vara något att titta på? visserligen på engelska men ändåShopaholics anonymous

Upp till toppen
Annons: